sittande mexikansk kvinna med en gitarr i knät

Mezcaltillverkarna

Francisca Siza

När du för ett glas till läpparna, tänker du då på var drycken kom ifrån eller vem som tillverkade den? Samma fråga gäller för många saker vi konsumerar. Livsmedel, tyger, råvaror ... och det är denna fråga som inspirerade Francisca Sizas första långdokumentärfilm.

Precis som många andra stora projekt började det nästan av en slump. I ett samarbete med producenten Gautier Heins för att göra reklamfilmer för ett dryckesföretag mötte de Yolanda Ruiz, ordförande för Mujeres del Mezcal y Maguey del México, en förening som verkar för att förbättra livet för bönderna och destillatörerna inom mezcaltillverkningen. Francisca och Gautier fascinerades omedelbart av historien: en berättelse om förtryck och brutalitet, men också om engagemang, om att bevara traditioner och om hopp.

mexikansk kvinna som inspekterar ett stort träkar med ingredienser © Francisca Siza | Sony α7S III + 28-70mm f/2.8 | 1/100s @ f/2.8, ISO 1600

”Vi såg att de behövde en röst för att förmedla sin historia till världen, säger Francisca och Gautier bjöd in mig att regissera en dokumentär i ämnet.” Därefter följde en ansträngande men inspirerande 30 dagar lång filmresa genom Mexiko och ett projekt som Francisca säger förändrade hennes liv.

”Redan från början blev det ett projekt som berörde mig”, förklarar hon. ”Det handlar om kvinnors kamp för att bli erkända för sitt arbete. Det lyfter frågor om miljö och hållbarhet och ställer grundläggande frågor om hur vi behandlar människor och platser i andra änden av försörjningskedjan på olika platser i världen. Bryr vi oss tillräckligt för att förändra vårt beteende och stödja dem?”

”Mezcal är en dryck som liknar tequila”, fortsätter Francisca. Båda är gjorda av agaveväxten. Men medan tequila tillverkas med industriella metoder så framställs mezcal ofta manuellt på ett mycket traditionellt och naturligt sätt. Många av bönderna och destillatörerna är kvinnor, och de arbetar hårt för att hålla de gamla produktionssätten vid liv.”

mexikansk kvinna som sitter på en stock och väver ihop vasstrån © Francisca Siza | Sony α7S III + 28-70mm f/2.8 | 1/100s @ f/5.6, ISO 640

Men vissa av traditionerna måste utmanas, förklarar hon. ”Kvinnor kunde tidigare inte äga mezcalvarumärken eller fabriker och därför fick de och deras familjer mycket lite för sina ansträngningar. Under en period av 20 år har denna kvinnoförening kämpat för bättre villkor och utökade rättigheter inom sektorn. De gav aldrig upp, och i slutändan lyckades de, men det var hårt, så till den grad att Luz Maria Saavedra utsattes för och överlevde två mordförsök.”

Trots att de inte har erkänts eller belönats har mezcalbönderna alltid kämpat för att hålla tillverkningstraditionerna vid liv, och i de traditionerna ingår en sund respekt för miljön, berättar hon. Det är en hållning som är viktigare än någonsin nu när drycken växer i popularitet och lönsamhet.

mexikansk kvinna som rör om i en gryta med mezcal © Francisca Siza | Sony α7S III + 24-70mm f/2.8 | 1/100s @ f/2.8, ISO 640

”Man måste vara försiktig”, fortsätter hon, ”mezcal upplever en kraftig boom just nu. Under de senaste två åren har den blivit 10 gånger så populär, eller mer, i USA. Traditionernas beskyddare är därför rädda att stora företag ska komma till området och börja bruka jorden intensivt, utan respekt för miljön.”

”Det var det som hände med tequila”, fortsätter hon. ”Folk vill köpa billigare och billigare varor. Tequila kommer från området Jalisco och dess natur lider nu av överexploateringen av agaveväxter. Man måste vänta 10 eller ibland upp till 30 år på att växten ska växa till storlek för att ge en bra mezcal. Om du gör det på rätt sätt så dödar du inte de omogna växterna bara för att kunna tillverka mer av produkten.”

man som skär agaveblad från en växt © Francisca Siza | Sony α7S III + 28-70mm f/2.8 | 1/100s @ f/6.3, ISO 640

När hon dokumenterade historien ville hon också utmana några typiska stereotyper om Mexiko. ”Det är ett mycket levande och vänligt land, men många har klichémässiga idéer från saker de sett på film och TV. Man tänker på öken, storstäder och slumområden. Men det finns så mycket vackert att se där. Vart du än vänder dig finns folkliga traditioner och härliga färger, särskilt i de arbetande kvinnornas kläder.”

”Det var viktigt för mig att fånga de levande färgerna, landsbygdens skönhet och naturens myllrande grönska överallt”, fortsätter hon. ”Och jag ville inte, och behövde inte heller, använda konstljus eller spännande kamerarörelser för att försköna det som fanns framför objektivet. Det var bara så intensivt, allt jag behövde göra var att öppna slutaren för att fånga allt.”

en man och en kvinna som står på vardera sidan av en stor träfat © Francisca Siza | Sony α7S III + 24-70mm f/2.8 | 1/100s @ f/3.5, ISO 640

Hon ville också gärna lyfta fram vänligheten och generositeten hos de människor hon träffade. ”Det var så glada att någon berättade deras historia och de ville visa oss allt”, säger Francisca. ”Vi reste till extremt fattiga platser, och de bjöd oss på lunch och middag, ibland även om de inte hade mat till sig själva. Det var en mycket ödmjukande och känslomässig upplevelse. Vi smakade naturligtvis på mezcal som de bjöd oss på när vi kunde. Drycken är så ren och naturlig när den görs på rätt sätt.”

Med på resan var Yolanda Ruiz, alltid vid Franciscas, Guatiers och teamets sida. ”Hon reste med oss från dag 1 till dag 30, när vi förflyttade oss med flygplan, buss och i bil, och sov på vägen eller på marken när vi campade. Hon har verkligen inspirerat mig, mer som en extra mamma än en vän. Hon är 20 år äldre än mig, men har en outtömlig energi. Hon är så stark både mentalt och fysiskt, och hon verkade känna alla. Vi åkte även till några farliga platser och kunde inte ha gjort det utan henne.”

grupp av män som gräver på en stor jordhög © Francisca Siza | Sony α7S III + 28-70mm f/2.8 | /1/100s @ f/10, ISO 640

Med sig hade hon sin Sony-utrustning, främst Sony Alpha 7S III, men även en Sony Alpha 7 IV. Båda användes för video och stillbilder. ”Eftersom vi alltid reser var kamerorna perfekta för jobbet. De är så lätta att ta med sig och har så hög kvalitet att jag aldrig tvivlade på att de fångade skönheten i Mexiko och karaktären hos de människor vi träffade, precis som jag såg det med mina egna ögon. Med funktioner som dess fantastiska S-Log3-läge så är Alpha 7S III mest känd för sin videokvalitet, och många tror att det betyder att den inte lämpar sig för stillbilder. Så är det inte alls. Jag använder 7S III för allt och den tar bra bilder.”

Nu när dokumentären är klar inkluderas den i olika festivaler. Francisca har också haft en förhandsvisning med de kvinnor som var med. ”De älskar den, men eftersom vi intervjuade en stor grupp människor skämtade några av dem ’åh, men varför är hon med i filmen mer än jag?’, och ’varför visas inte mitt varumärke mer?’”, säger hon och skrattar. ”Men det är en del av att skapa film och de var alla glada att de hade fått berätta sin historia.”

Den mest imponerande återkopplingen kom ändå från Yolanda Ruiz. ”Hon skickade mig ett röstmeddelande, där hon nästan grät av lycka, eftersom det var första gången deras röst skulle höras utanför Mexiko. Den här filmen visar hur de här människorna har gått ihop i ett samarbete för att stärka sig själva och hur de har kunnat förändra saker i Mexiko.”

man som står framför en blomdekoration och håller i ett svärd © Francisca Siza | Sony α7S III + 28-70mm f/2.8 | 1/400s @ f/7.1, ISO 640

”Framför allt tror jag att jag har lärt mig hur privilegierade vi är i Europa, USA och andra välfärdsländer”, avslutar hon. ”Det finns människor över hela världen som har så mycket mindre än oss, och även om de alltid går upp tidigt och arbetar och kämpar varje dag så får de inte det liv som vi har. Det är dessa människor som gör saker vi behöver eller som vi unnar oss som en lyx. Vi måste lära oss av deras historier för att få en ökad förståelse. Genom att dela med oss av den förståelsen kan vi få en bättre värld, och det är det jag jobbar för nu.”

Produkter i fokus

Relaterade berättelser

Registrera dig för att få α Universe-nyhetsbrev

Grattis! Nu är du prenumerant på α Universe-nyhetsbrev

Ange en giltig e-postadress

Något gick tyvärr fel

Grattis! Nu är du prenumerant