Detalj från Alpha Universe-berättelsen

Kampen om paradiset

Tomas Wüthrich

Under Tomas Wüthrichs projekt Doomed Paradise följde han penanfolket i Borneos regnskog. För honom handlade det om mer än att ta bilder. Han ville också få inspiration från dem han bodde och arbetade med under fem år. Och i slutändan gav han något tillbaka.

 

tomas wuthrich sony alpha 9 byggmaskin som avlägsnar nedhuggna träd från skogen

© Tomas Wüthrich| Sony α9 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/13.0, ISO 1600

Tomas första resa till Borneo skedde 2014, vilket var hans första kontakt med penanfolket och deras kamp mot den aggressiva skogsavverkningen. Det var ett orosmoment för honom: ”Tidigare var de nomader men nu är de tvungna att bosätta sig och bedriva jordbruk eftersom skogen försvinner så snabbt.”

Driven av oro och nyfikenhet inledde han ett organiserat projekt året därpå. Ett år övergick i nästa, en resa i nästa och det hela kulminerade med fem års arbete då han bodde med folket i upp till en månad åt gången. Det han fann var ett folk som förändrades och var öppet för teknik men som hade svårt att bibehålla sitt halvnomadiska levnadsätt.

”De vill inte ha vägar”, förklarar Tomas, ”och de vill inte att skogsarbetarna ska hugga ner deras hem. Men de är inte som Amazons folkslag som inte haft kontakt utifrån. Om de har transportmedel kan de gå till en by och sälja fjädrar eller horn och köpa saker, men de vill inte ge bort allt eftersom skogen ger dem så mycket. Den har allt de behöver.”

tomas wuthrich sony alpha 9 penannomad som sitter i ett skjul i regnskogen

© Tomas Wüthrich| Sony α9 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/100s @ f/5.6, ISO 800

Under de fem åren insåg Tomas hur viktig tiden är. ”Du kan inte göra ett reportage som detta på tre veckor”, säger han, ”det är därför jag hela tiden återkommer. En gång under två veckor, sedan i en månad och ytterligare en … för att komma djupare in i kulturen.”

Efter sammanlagt åtta besök, varav det senaste var 2019, litade penanfolket helt på honom. ”Den nivån av integrering”, förklarar Tomas, ”innebär att du får något mer än bara romantiska bilder av skogen och kan visa hur hela livet ser ut för detta folk.”

tomas wuthrich sony alpha 9 penannomadbarn som leker i en flodfåra

© Tomas Wüthrich| Sony α9 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/500s @ f/9.0, ISO 1600

När han fotograferade under så långa perioder kunde Tomas förlita sig på Sony α9:s legendariska kvalitet och vädertålighet. ”Det var verkligen svårt att fotografera i regnskogen”, minns han. ”Det var varmt och vått, och vi kämpade mot kondens och fukt och var tvungna att korsa floden hela tiden. Det var verkligen ingen bra plats att ta bilder på om man inte har en kamera som är gjord för det! Jag tog med mig två α9-hus och båda fungerade perfekt. Detta trots att jag ramlade i floden en gång och var tvungen att torka utrustningen över elden!”

I sådana isolerade förhållanden var tillgången på ström även något som Tomas funderade på men det löstes tack vare α9:s utmärkta prestanda med tusentals bilder på en laddning. Icke desto mindre hade han med sig en väska med 24 batterier för en månads fotograferande innan han kom på ett enklare sätt.

”En gång träffade jag ledaren i djungeln”, förklarar Tomas, ”och han hade på sig en ryggsäck med solceller och tre apor ovanpå! Så jag använde solen för att få el. Med ett fullt solcellsbatteri kunde jag ladda tre α9-batterier, så det gick mycket bra.”

tomas wuthrich sony alpha 9 utsikt i regnskogen

© Tomas Wüthrich | Sony α9 + FE 70-300mm f/4.5-5.6 G OSS | 1/2000s @ f/8.0, ISO 3200

Kameran hjälpte även Tomas projekt tack vare de höga ISO-prestanda och den tysta slutaren. ”Sedan jag började jobba med α9”, säger han, ”har min arbetssituation verkligen förbättrats. Höga ISO-prestanda var mycket viktigt eftersom det knappt finns något ljus efter solnedgången och natten är mycket lång. Men genom att fotografera i 6400 ger det en film med hög känslighet utan att bilden bryts upp.”

Och kamerans tysta slutare innebär att han kan arbeta utan att störa familjen som adopterade honom. ”De har inget emot att jag fotograferar”, berättar han, ”men när de inte hör ljudet glömmer de att du är där och du blir som en fluga på väggen. Så för mig är det den perfekta reportagekameran.”

tomas wuthrich sony alpha 9 två nomader från penanfolket som verkar jaga i regnskogen

© Tomas Wüthrich | Sony α9 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/5.6, ISO 6400

”I slutändan fick jag mycket inspiration från penanfolket”, säger Tomas. ”De kanske ser annorlunda ut än oss men när det gäller miljön sitter vi alla i samma båt. Därför tycker jag det är viktigt att inte bara åka någonstans och ta något utan att också ge tillbaka.”

Det var det som ledde till att Tomas började skapa en bok om projektet. Och åt penanfolket skrev han ut det på stenpapper tillverkat av kalksten som är helt vattentätt och därmed stabilt även under förhållandena i regnskogen.

Vi frågade Tomas om han hade några sammanfattande tankar om projektet: ”Jag hoppas att jag lyckats hjälpa folket”, reflekterar han. ”De kan inte lämna regnskogen som de försöker skydda men om jag kan föra ut deras berättelse till världen kan jag kanske hjälpa dem att skydda den.”

Produkter i fokus

ILCE-9

Alpha 9 med staplad CMOS-sensor i fullformat

ILCE-9

SEL2470GM

FE 24–70 mm f2,8 GM

SEL2470GM

SEL70300G

FE 70-300mm F4.5-5.6 G OSS

SEL70300G

Liknande artiklar

Tomas Wüthrich
Alpha Universe

Tomas Wüthrich

Schweiz

Jag behöver föreställa mig bilderna först så att jag känner igen dem när de plötsligt dyker upp

Visa profil


x