en skiva rostat bröd med sylt och grädde

Bra nog att äta

Kate Kirkman

”Flera gånger i min karriär har jag blivit ombedd att filma något annat än vad jag vanligtvis gör, och ofta har jag tackat nej, men jag har alltid varit väldigt intresserad av matfotografering. Det är kreativt och utmanande och jag gillar det verkligen när jag får ett sådant erbjudande.”

Kate är framför allt en specialist på porträtt och fotograferar ofta för personliga varumärken, till exempel till kockar och nutritionister. Lägg till hennes bakgrund inom konsten och ett öga för detaljer så passar maten in perfekt. Så pass att hon nu också driver en webbplats för matfotografering, foodbylumiere.co.uk.

”En av de saker som fångar mitt intresse”, fortsätter hon, ”är komplexiteten i matfotografering. Det kan se enkelt ut, men det är oerhört mycket jobb bakom det, både tekniskt och estetiskt. På den högsta nivån kanske du har en matstylist och en rekvisitastylist, men oftast får du sköta all styling själv. Komposition och färglära är väldigt viktigt men även belysning spelar en stor roll. Vissa bilder är rena och prydliga medan andra är väldigt utstuderade. Matberättelsen varierar från restaurang till restaurang och från maträtt till maträtt, vilket gör varje bild unik.”

Ett projekt som Kate arbetade med nyligen var ”en härlig gastropub som heter The Hundred. Inflytandet från matkreatörer påverkar varje fotografering, något som blev tydligt i det här projektet”, förklarar Kate vidare. ”Du kanske vill fotografera på ett visst sätt som är typiskt för din stil, men kocken eller stylisten har sina egna idéer. I det här fallet ville de ha det så simpelt som möjligt, med allt avskalat och inget i bilden som tar fokus från maten. Utöver det ville de använda pubens egna bord och väggar för att ge det en helhetskänsla.”

sylt och grädde på en tallrik

© Kate Kirkman| Sony α7R IV + FE 50mm f/2.8 Macro | 1/160s @ f/4.5, ISO 2000

Kate tog en serie bilder rakt ovanifrån och från mer vanliga vinklar, och på interiören i restaurangen. ”Fågelperspektivet har blivit väldigt populärt”, säger hon angående det förstnämnda, ”och det är nog det viktigaste för många tagningar. Det syns ofta på sociala medier och skälen är tydliga. Det är djärvt och slående, har en färdig bakgrund i form av bordsskivan och låter dig vara kreativ med bildens inramning. Det fungerar dock inte så bra när det är mat som bygger på höjden”, skrattar hon, ”så om det är ett högt torn av hamburgare eller en hög med våfflor är det läge att byta taktik.”

kyckling och chorizogryta på en tallrik

© Kate Kirkman| Sony α7R IV + FE 50mm f/2.8 Macro | 1/160s @ f/4.5, ISO 2000

”För bilder med fågelperspektiv monterar jag min Sony Alpha 7R IV på en hemmagjord rigg som sitter ovanpå ett ljusstativ. Det ger mer stabilitet och flexibilitet än med ett vanligt stativ. Jag kopplar kameran till en skärm eller bärbar dator och komponerar därifrån genom att flytta motivet dit det passar bäst, istället för att flytta kameran. Det är faktiskt svårare att använda ett människoperspektiv på cirka 20-45º. Det får mer av rummet att synas och allt som är med i bilden behöver ju lysas upp eller stajlas.”

När hon ska ställa in skärpan föredrar Kate att göra det manuellt med hjälp av Focus Peaking på Sony Alpha 7R IV. ”Vi använder ofta skärpedjupsräknare för att räkna ut hur mycket av motivet som behöver vara skarpt. Jag jobbar mycket med FE 50mm f/2.8 Macro då det är litet och lätt, men vidöppet så att det kan ha ett väldigt grunt fokus. Helst vill jag att 90 % av motivet ska vara i fokus, som det mesta av tallriken och besticken, samt maten förstås, så att gå ner är normalt, men inte ett problem när kameran är fixerad.”

grädde hälls över en sockerkaka

© Kate Kirkman| Sony α7R IV + FE 50mm f/2.8 Macro | 1/1000s @ f/2.8, ISO 2000

”En annan underbar fördel med Alpha 7R IV”, fortsätter Kate, ”är att jag vet att jag kan ta en bild av en maträtt och beskära flera kompositioner av den tack vare upplösningen på 60,2 megapixel. I kombination med det lägsta ISO-värdet ger det fantastiska bilder för tryck, och det är viktigt eftersom många av de här bilderna är avsedda för tidningssidor eller menyer där klarhet är av största vikt.”

Något viktigt att se upp för är reflektioner. ”Om du inte är uppmärksam kan det bli en mardröm”, utbrister Kate, ”eftersom de ger bilden en hård och ful kontrast och drar blickarna från maten. För att tackla det problemet använder vi modifierare som softboxar, men plockar även fram tallrikar och bestick som är matta eller har en rik patina. Du vill absolut inte justera ljuspositionen baserat på reflektioner, bara på det som är bäst för motivet. Om allt annat misslyckas kan du använda en spray som gör föremål matta för att få bort reflektionen. Ät bara ingenting som har blivit sprejat!”

En stor del av framgången är att få ut det mesta av kamerans Live View, säger Kate. ”När bilden kommer direkt från sensorn betyder det att jag inte bara kan göra ändringar av exponering och skärpa enklare, utan att jag i kombination med att kameran står på ett stativ eller en rigg, kan lysa upp motivet med kontinuerligt ljus istället för med blixt. Det hjälper mig att visualisera ljuset något enormt. Faktum är att enda gången vi bruka använda blixt är när vi behöver frysa detaljerna, som att fotografera mat som hälls upp eller när vi slänger upp florsocker i luften!”

aubergine och färskost på en skifferplatta

© Kate Kirkman| Sony α7R IV + FE 50mm f/2.8 Macro | 1/160s @ f/4.5, ISO 2000

”Jag brukar vilja hålla ljuset så naturligt som möjligt, men också visa upp matens form och konsistens. Naturligtvis är det väldigt likt traditionell stillebensbelysning, alltså motsatsen till vad jag ofta använder för mina porträtt. Om du skjuter in ljus framifrån kan det se väldigt platt ut, men här är högdagrar och skuggor mycket viktigare, så jag lyser ofta upp från sidan eller bakifrån mycket mer. Om det är ett genomskinligt motiv satsar jag på full bakgrundsbelysning och använder reflektorer eller vita tavlor för ifyllnad.”

två drinkar med stämningsfull belysning

© Kate Kirkman| Sony α9 II + FE 135mm f/1.8 GM | 6s @ f/10, ISO 100

”Men som med vilket ämne som helst”, avslutar hon, ”är det viktigaste att utveckla sin egen stil. Du måste veta hur du vill göra och jag föredrar när det är stämningsfullt och att leka med kontrast, ljus och skugga. Det är lugnt om kunden vill ha något annat, du måste bara veta hur du anpassar dig. Uppgiften är ju att få maten att se bra ut nog att äta och när du är klar är det precis vad du kan göra. Det är definitivt en av de bästa anledningarna till att göra det!”

Produkter i fokus

Kate and Brent Kirkman

Kate and Brent Kirkman | UK

”Jag är ständigt på jakt efter ljus. Ljus förvandlar det vanliga till något magiskt” – Trent Parke

Relaterade berättelser

Registrera dig för att få α Universe-nyhetsbrev

Grattis! Nu är du prenumerant på α Universe-nyhetsbrev

Ange en giltig e-postadress

Något gick tyvärr fel

Grattis! Nu är du prenumerant