spegling av en halvö med moln

Hur jag fotograferar | Sommarlandskap

Michael Schaake

Sommaren kan vara en illa vald tidpunkt för att fotografera. Under dagen är ljuset oftast alldeles för hårt för landskapsfotografering, så för att ge dig själv den bästa chansen att ta fantastiska bilder måste du antingen fotografera mycket tidigt på morgonen eller mycket sent på kvällen. Jag gillar att fotografera tidigt på morgonen.

Morgonen är lugn, till och med i en stad. Det är mer folktomt och mindre liv och rörelse. Det finns ett vackert ljus och möjligen lite tidig morgondimma, liksom alla ljud från fåglar, djur och insekter som börjar sin dag.

stenigt skogslandskap med dunlätta moln

© Michael Schaake | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/13, ISO 100

När det gäller att planera tidig landskapsfotografering på morgonen så gör jag det helt enkelt inte, åtminstone inte på samma sätt som många andra landskapsfotografer gör. Jag undersöker aldrig vid vilken punkt i landskapet som solen kommer att gå upp eller vid vilken tidpunkt ljuset kommer att träffa ett visst föremål. Jag tycker om att vara spontan och rörlig och om jag plötsligt ser något jag gillar så tar jag ett foto.

Det är svårt att beskriva när och varför jag trycker på slutaren på min Sony Alpha 7R III eller Alpha 7R IV. Jag ser mig alltid omkring och observerar, noterar ljusets riktning eller ett särdrag i landskapet – kanske en ledande linje eller ett ensamt träd. Jag går och observerar miljön och plötsligt händer något som väcker min fantasi och då stannar jag upp och fångar motivet.

gryningslandskap över en stilla sjö

© Michael Schaake | Sony α7R III + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 10s @ f/11, ISO 100

Eftersom jag aldrig riktigt vet vilka bilder jag ska ta har jag alltid en massa olika objektiv med mig för att vara säker på att jag är förberedd. Det enda objektivet som alltid finns i min kameraväska är objektivet FE 24-105mm f/4 G OSS. Det presterar så bra och det fungerar perfekt för många av bilderna jag tar.

klippformation som ligger inbäddad i en skog i gryningen

© Michael Schaake | Sony α7R IV + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/200s @ f/8.0, ISO 250

Jag brukar också ha objektivet FE 16-35mm f/4 ZA OSS och om jag vill hålla utrustningen lätt men ändå behöver ett teleobjektiv så använder jag FE 70-300mm f/4.5-5.6 G OSS – det är ett bra telezoomobjektiv för sitt pris men återigen är det storleken och vikten som gör det till en vinnare.

Om vikten inte är ett problem lägger jag till objektivet FE 12-24mm f/2.8 GM, 70-200mm f/2.8 GM OSS istället för FE 70-300mm f/4.5-5.6 G OSS och förstås FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS.

spensliga träd som växer på stenar

© Michael Schaake | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/5000s @ f/3.2, ISO 100

En sak med att använda Sony-kameror är det fantastiska dynamiska omfånget. När jag fotograferade med min DSLR-kamera för några år sedan tog jag alltid exponeringar med gaffling och fogade samman bilderna i Adobe Photoshop för att maximera det dynamiska omfånget. Nu behöver jag sällan göra det längre. Jag brukar exponera för högdagrar och kan sedan lysa upp skuggor för att återställa detaljer.

Förutom att hålla ett öga på histogrammet, ser jag till att jag maximerar exponeringen för kamerans dynamiska omfång genom att ställa in JPEG-läget i kameran till Neutral och sedan skruva ned kontrasten till den lägsta inställningen. Jag siktar på att få den plattaste bilden som möjligt så att jag kan se alla detaljer i högdagrar och skuggor som jag får när jag redigerar råfilen. När jag tar bilden ser det som syns genom sökaren eller på den bakre skärmen inte alls ut som den slutgiltiga och redigerade bilden, men det hjälper till att skapa den bästa möjliga råfilen att redigera.

dramatiska moln över stranden

© Michael Schaake | Sony α7R IV + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/200s @ f/13, ISO 100

Jag kanske inte redigerar bilderna på några dagar, till och med veckor, efter att de har tagits, så jag försöker att komma ihåg hur motivet var, hur ögonblicket kändes och till och med hur miljön var där – temperaturen, vädret – alla dessa detaljer påverkar hur jag redigerar mina bilder.

Om det till exempel var en dag då jag kände mig kall och redan var utmattad från vandringen kan jag ge bilden en något kallare blå ton. Om det var en varm miljö där jag mådde bra, så skulle min redigering återspegla det. Nyckeln är att inte överdriva.

Jag måste dock vara ärlig, att gå upp för att fotografera tidigt på morgonen är alltid svårt för mig. Belöningen är anledningen till att jag gör det. När jag kommer tillbaka med bilder som jag verkligen gillar är det värt allt.

Produkter i fokus

Michael Schaake

Michael Schaake | Germany

”Att befinna sig i ögonblicket och se den dramatiska skönheten i naturen kan vara en mycket inspirerande och väldigt personlig upplevelse. Genom att dela mina bilder hoppas jag kunna ta andra med mig på denna resa”

Relaterade berättelser

Registrera dig för att få α Universe-nyhetsbrev

Grattis! Nu är du prenumerant på α Universe-nyhetsbrev

Ange en giltig e-postadress

Något gick tyvärr fel

Grattis! Nu är du prenumerant