Ibland kan en ny kamera och ny teknik hjälpa till att ge energi åt din fantasi och kreativitet. Jag har skapat cinemagrafer – ett slags stillbild med en enkel, rörlig slinga – i cirka tio års tid. Även om jag inte hade tröttnat på att göra den här typen av bilder ville jag utforska något nytt, och Sony Alpha 7S III gav mig kraften att göra detta.
Jag letar hela tiden efter nya sätt att hjälpa mina kunder att berätta sina historier. Det är alltid en kamp för att sticka ut från mängden, så allt som är visuellt annorlunda hjälper till att få uppmärksamhet på övermättade sociala medier. Så om tekniken gör det möjligt för mig att prova en ny arbetsmetod, är mina kunder alltid glada över att få testa den.
Metod
De nya bilderna jag har skapat är bara korta, oändliga slingor – det finns ingen början, mitt eller slut. De hämtar delar från mitt arbete med cinemagrafer – det finns fortfarande ett till synes fruset motiv, men nu innehåller de mer av lugnare ögonblick och ljusrörelser snarare än bara ett rörligt element i bilden.
I ett nyligen genomfört projekt arbetade jag med den sydafrikanska rapparen Moozlie. Jag monterade min Alpha 7S III på ett stativ, så att den satt helt still, och ställde in den på att spela in video i 4K-upplösning med 120 bilder i sekunden. Jag bad Moozlie att hålla sig helt stilla i några sekunder medan min assistent flyttade lampor runt bilen. När ljusen rörde sig visades hennes ansikte utifrån skuggorna och när de passerat så dolde det sig igen. Jag använde drygt en sekund av filmen, som när den sattes på en tidslinje på 24 bilder i sekunden, skapade ett slowmotion-klipp på cirka 5 sekunder. I slingan är Moozlie frusen, där bara hennes örhänge som svänger långsamt fram och tillbaka, och ljuset som panorerar runt. Jag skapade sedan en slinga som visar hennes ansikte utifrån skuggorna och som sedan loopar tillbaka till att vara dolt.
Exponering
En av de kritiska delarna av att filma slingor som dessa är exponeringen. För att skapa en slinga måste exponeringen vara densamma i början och slutet av slingan. Jag mäter alltid exponeringen på det viktigaste elementet i scenen, som vanligtvis är ett motivs ansikte. För en ljusgraf ställer jag in min Alpha 7S III på manuellt exponeringsläge och ber min assistent att rikta ljuset mot motivets ansikte. Därefter använder jag använder detta för att låsa min exponering. Jag kan då vara säker på att inte ens vid punkten med maximal ljusstyrka kommer belysningen skapa en överexponering och ansiktet kommer därför att vara perfekt exponerat. När allt detta är gjort ber jag assistenten att rikta ljuset bort från motivet för att lämna det helt i skugga. Sedan börjar jag spela in och flyttar runt lamporna innan jag för tillbaka dem så att de återigen pekar bort från motivet.
Slingan skapas genom att börja och sluta med ansiktet i fullständig skugga, i vetskapen om att ansiktet inte kommer att överexponeras ens i det ljusaste ögonblicket under tiden som belysningen rör sig.
Rörelse
I en annan video bad jag Moozlie att sitta inne i bilen, men den här gången monterade jag min Alpha 7S III och objektivet FE 16-35mm f/2.8 G Master på en gimbal för att skapa en mjuk rörelse. Än en gång ställde jag in kameran på att fotografera med 120 fps i 4K. Den här gången flyttade jag kameran på en gimbal för att skapa en svepande rörelse inuti bilen. Med ett vidvinkelobjektiv som 16-35mm känns det som att du rör dig genom miljön.
När jag väl en gång tagit klippet tog jag ungefär en halv sekund av filmmaterialet och satte det igen på en tidslinje för att skapa ett slowmotion-klipp som var cirka 2 sekunder långt, och sedan vände jag på det. Slutresultatet är en kort slinga där kameran oändligt rör sig in och ut ur bilen, och Moozlie rör sig inte alls. I den här situationen använde jag en gimbal, men jag har också tagit liknande slingor med hjälp av den aktiva stabiliseringen i Alpha 7S III för att producera en lika smidig video.
Prova själv
Det råd jag skulle ge till alla som vill börja skapa cinemagrafer, ljusgrafer eller skapa dessa korta slingor är att komma ihåg att människor gillar enkla saker. Var inte rädd för att experimentera, men du behöver inte anstränga dig för mycket för att skapa något fantastiskt.
Den teknik som är tillgänglig för oss som kreatörer utvecklas och förändras ständigt, så kom igång med de här nya sakerna och låt det ge energi åt din kreativitet.
Medverkande
Ballzy X PopSpot X MOOZLIE
Kund: @ballzy_est
Artist: @moozlie
Fotograf
Virgo Haan
Art director
Andreas Aru
@andr3asaru
Producent
Sander Rootslane
@rootslane
Stilist/MUA
Liisa-Chrislin Saleh
@lisasalvaje
”Jag ger allt för att skapa verk som är större än vardagslivet”