mathias förbereder en tagning på sin sony alpha-kamera

Att förändras till det bättre

Mathias Kniepeiss

”Det finns många sätt att lyfta sina bilder”, inleder proffsfotografen Mathias Kniepeiss, ”men ett av de bästa är att ta sig an allt mer utmanande projekt och bredda sina arbetssätt. ”The Art of Camouflage” var precis den sortens projekt för mig. Det var en tagning som krävde att jag utvecklades kreativt, så det var avgörande att ha utrustning som jag kunde lita på. För mig var den tryggheten min Sony Alpha 7R IV.”

Projektet var en reklamfilm för Tyromotion, som är ett företag som tillverkar terapiprodukter, där Mathias fick samarbeta med den prisbelönta kroppsmålaren Johannes Stoetter, produktionsbolaget boxquadrat och ett antal modeller för att skapa dessa fantastiska djurskulpturer.

konstnärer som målar en modell som en jaguar

© Mathias Kniepeiss | Sony α9 II + FE 85mm f/1.4 GM | 1/125s @ f/2.0, ISO 1600

Vid så krävande tagningar var det viktigt för Mathias att planera fotograferingen i detalj. ”Jag har jobbat många gånger med kroppsmålare men aldrig i ett så stort projekt som det här och inte i en studio”, förklarar han, ”så det var definitivt en utmaning. Jag höll säkert på i en och en halv månad att planera, så att vi skulle kunna ta två bilder på en dag. Det blev en 14-timmars arbetsdag totalt: tre timmar för kameleonten, som bestod av två personer, och fem timmar för jaguaren, som bestod av fyra personer – men det var verkligen värt det.”

modeller målade som en jaguar med öppet gap

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/160s @ f/7.1, ISO 100

En annan utmaning för Mathias var den stora förändringen jämfört med hans vanliga fotograferingsstil.

Som de flesta fotografer gillar jag att flytta runt och utforska motivet kreativt från olika vinklar och avstånd när jag fotograferar men här var det helt uteslutet med kamerarörelser! Kroppsmålning är i grunden ett visuellt trick och det fungerar bara ur en viss synvinkel, så Johannes och jag fick lägga tid på att hitta den optimala vinkeln. Därefter låste jag fast min Alpha 7R IV på ett stativ och lät den vara. Han använde sedan en skärm kopplad till kameran via HDMI till att skissa upp svarta linjer på modellerna utifrån vyn i kameran och byggde upp färgeffekten därifrån.”

Ljuset var också en intressant utmaning: ”I studion med vit bakgrund behövde vi mycket ljus bara för bakgrunden och sedan fick vi arbeta med det i motiven för att få skuggorna perfekta. Vi använde en stor softbox som toppbelysning för att få lite skugga mellan kropparna så att vi fick fram djup där det behövdes och ytterligare två softboxar från sidan. Vi kunde inte tillföra för mycket skugga för då ändras färgerna och det nya djurets form framstår inte som logisk. På vissa ställen behövde vi koncentrera skuggan lite mer, till exempel på svansen.”

modeller målade som en kameleont

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/160s @ f/7.1, ISO 100

Mathias visste att upplösning och skärpa är avgörande för en bild som ska fungera för allt från visitkort till skyltmaterial. Därför valde han naturligtvis att fotografera med Sony Alpha 7R IV och ett FE 24-70mm f/2.8 GM-objektiv.

”Detaljrikedomen, det dynamiska omfånget och alternativen som en Raw-fil från Alpha 7R IV ger dig för efterproduktion är verkligen fantastiska”, säger han och ler. ”Och med 24-70 mm GM fick jag ett objektiv som är mångsidigt men som ger otrolig skärpa inom hela ramen. Vi ville inte förlora något av det Johannes hade skapat och därför måste allt vara knivskarpt och perfekt fokuserat.”

modeller målade som en jaguar

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/160s @ f/7.1, ISO 100

Med 24-70 mm GM på 65 mm och bländaren på f/7.1 visste Mathias att han skulle få ett perfekt skärpedjup och få ut det mesta av varje detalj – det är en kunskap som delvis grundar sig på hans förtroende för Sonys G Master-objektiv men också på praktisk erfarenhet. ”När jag får ett nytt objektiv tar jag alltid testbilder”, förklarar han, ”något som jag skulle rekommendera alla fotografer att göra, så att de vet hur de ska använda sina verktyg på bästa sätt. Sonys G Master-objektiv har gjort det mindre viktigt numera eftersom den optiska kvaliteten är så hög men det är fortfarande mycket användbart att veta var ditt objektiv är allra vassast. Det är sådana färdigheter och kunskaper som sammantagna gör att du lyckas med en tagning.”

fotograf och konstnär som tittar på baksidan av en sony alpha-kamera

Sony α9 II + FE 85mm f/1.4 GM | 1/60s @ f/1.4, ISO 1600

”Det var ett riktigt bra projekt”, sammanfattar Mathias. ”Dels fick vi arbeta med ett fantastiskt team av människor och verkligen lära oss av processen, dels tog vi dessa bilder för ett företag som gör bra saker. Tyromotion tillverkar terapeutisk utrustning som syftar till att förbättra patienternas oberoende och livskvalitet, så när vi planerade var vi angelägna om att välja djur som symboliserade något speciellt, som att vara stark och förändras till det bättre. Kombinationen av att ta sig an nya utmaningar och att hitta rätt teknik som gör arbetet enklare och får dig att lyckas stämmer så bra med den här bilden och är lika relevant oavsett om du sysslar med medicin eller kreativitet.”

Mathias Kniepeiss

Mathias Kniepeiss | Austria

”För fotografen är inget omöjligt, oavsett om det handlar om att dokumentera berättelser för eftervärlden eller att skapa nya världar”

Relaterade berättelser

Registrera dig för att få α Universe-nyhetsbrev

Grattis! Nu är du prenumerant på α Universe-nyhetsbrev

Ange en giltig e-postadress

Något gick tyvärr fel

Grattis! Nu är du prenumerant