sminkad man som bär hörlurar

Dags att skapa

Mathias Kniepeiss

Mathias Kniepeiss säger med ett leende: ”Det jag gillar med såna här fotografier är att jag inte tittar på klockan. Det är en ledig dag när man kan samarbeta, lära nytt, komma på nya idéer och hitta fram till de bästa tänkbara bilderna!”

Vi får höra om hans senaste projekt, The Sound of Silence, där han använde sin Sony Alpha 7R IV och samarbetade med medieproduktionsföretaget boxquadrat för att skapa en serie uttrycksfulla reklambilder.

mörkt guldsminkad dam som bär hörlurar och ler

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.8 | 1/160s @ f/7.1, ISO 100

”Att arbeta i team ska alltid kännas stimulerande”, fortsätter han. ”I det här fria projektet med begåvade vänner som boxquadrats Philipp Schulz, en skicklig makeupartist som Jasmin Simak, modeller och videografer som Lauren Klocker, var det extra kul. Målet var att skapa högkvalitativa reklamporträtt med en stark visuell koppling mellan det mänskliga ansiktet och en produkt, som i detta fall Sonys hörlurar.”

Bortsett från den avancerade sminkningen som krävdes för tagningen var smart studiobelysning ett av de viktigaste elementen som behövdes för att väcka liv i projektet, särskilt i serien med svarta och guldfärgade bilder. ”Det var en stor utmaning för oss att skapa precis den sortens sofistikerade belysning vi ville ha så att både hörlurarna och ansiktet såg lika bra ut”, förklarar Mathias.

I arbetet med modellen använde Lis O, Mathias och hans team två Profoto-blixtar med stripboxar, placerade på båda sidor om henne och en tredje blixt med en stor softbox ovanför. ”Vi ändrade vinklarna på stripboxarna mycket innan vi kunde fotografera”, förklarar Mathias. ”Vi vred dem och flyttade dem cirka fem centimeter åt gången så att ljuset föll på henne och hörlurarna men inget annat.”

mörkt guldsminkad dam som bär hörlurar

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.8 | 1/160s @ f/8.0, ISO 100

”Bilderna på den andra modellen, Alexander Cohen, bjöd på en annan utmaning”, fortsätter han. ”Med direkt belysning och lampor som belyser den vita bakgrunden såväl som motivet, måste du ha kvar tillräckligt med definition i ansiktet, så att det inte ser för platt ut. Det är också lätt att överexponera och inte få några detaljer alls i en del av högdagrarna. Här ville vi hålla fast vid hudens struktur och också fånga några intressanta reflexer i ögonen. Om du tittar närmare ser du att stripboxarna reflekteras, som i ett djuröga, och det var ännu en fördel att få tid att leka med och finjustera ljusarrangemanget.”

man med smink som bär hörlurar

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.8 | 1/160s @ f/7.1, ISO 100

Sound of Silence-projektet var också en chans för Mathias att experimentera med sin Alpha 7R IV och FE 85mm f/1.8-objektivet i studion. ”Jag ville ha porträttbilder som var riktigt högkvalitativa och då är Alpha 7R IV perfekt. Upplösningen på 60 megapixlar är imponerande och funktioner som Ögon-AF-läge och bildstabilisering i kamerahuset innebär att du får njuta av varje pixel i den. Om du zoomar in kan du se hudens fina struktur, makeupartistens skicklighet och till och med detaljer i irisen”, förklarar han.

Och trots all makeup som krävdes enligt konceptet hade Alpha 7R IV inte några problem med ögonspårningen. ”Den fungerade otroligt bra”, säger Mathias. ”Med realtids-AF höll den kvar sin position på ögonlocket även när ögat var stängt. Allt detta i mörkret i en fotostudio! Något jag också gillade var att det var enkelt att byta till andra fokuslägen när jag till exempel snabbt behövde fokusera på hörlurarnas logotyp istället för ögat. Det är väldigt enkelt att välja rätt läge och flytta runt snabbt.”

mörkt guldsminkad dam med hörlurar som tittar åt sidan

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.8 | 1/160s @ f/8.0, ISO 100

Något annat som Mathias märkte i den mörka studion var mångsidigheten i kamerans elektroniska sökare.

”Den stora fördelen med att arbeta med en spegelfri kamera och fotografera med studioblixt jämfört med en DSLR är att du kan växla EVF mellan Live View- och icke-Live View-läge. Det var riktigt häftigt att arbeta med, särskilt när vi hade en indirekt uppsättning. Det innebär att jag får se effekten av blixtarna och hur de arbetar för att bygga upp belysningen i ett läge och sedan växlar till det andra läget för att få en vanlig vy där jag kan se ansiktsuttryck och komposition”, förklarar han.
man med smink som bär hörlurar och tittar åt sidan

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.8 | 1/160s @ f/7.1, ISO 100

”Jag var riktigt nöjd”, säger Mathias och ler när han sammanfattar sitt senaste ”lediga dag”-projekt. ”För mig beror det på att bilderna kom väldigt nära det jag föreställde mig i början. När jag har en idé i början av en fotografering försöker jag komma så nära den som möjligt. Många utmaningar kan dyka upp under dagen och du anpassar dig och lär dig med hjälp av teamet och den teknik du har, som min Alpha 7R IV. I slutändan lärde jag mig mycket och tog några fantastiska bilder – och det gör mig alltid glad!”

 

 

Mathias Kniepeiss

Mathias Kniepeiss | Austria

”För fotografen är inget omöjligt, oavsett om det handlar om att dokumentera berättelser för eftervärlden eller att skapa nya världar”

Relaterade berättelser

Registrera dig för att få α Universe-nyhetsbrev

Grattis! Nu är du prenumerant på α Universe-nyhetsbrev

Ange en giltig e-postadress

Något gick tyvärr fel

Grattis! Nu är du prenumerant