Kenton Thatcher är en ledande reklam- och porträttfotograf som har varit i branschen i 18 år. Han kommer ursprungligen från London men bor nu i Lissabon och är känd för sina inspirerande och livfulla porträtt från olika delar av världen.
”Jag är egentligen inte särskilt teknisk”, erkänner reklamproffset, ”jag vill bara göra mitt jobb som fotograf. Men jag älskar innovationer! Och jag har fotograferat tillräckligt länge för att veta när något är riktigt bra. Det var därför som jag blev så entusiastisk när jag provade α7R IV första gången.”
Kenton nämner ett projekt på senare tid då han arbetade med α7R IV och fortsätter: ”Reklam är ibland lite av en show så när jag tog porträttbilder till det här projektet bestämde jag mig för att ta med mer bakgrund, så att vi skulle få fler alternativ när det gäller inramning. Jag visste att sensorn hos α7R IV skulle klara av det. I detta fall upptog modellens huvud bara cirka en tredjedel av ramen. Men när jag zoomade in på hennes öga och visade det för kunden fick kvaliteten dem att tappa hakan.
Kenton säger att detaljnivån hos α7R IV, genom sensorn på 61 megapixlar, placerar den i samma kvalitetsspann som medelformatskameror, men att den dessutom har en rad andra fördelar, framför allt när det gäller hastighet.
”Missförstå mig inte”, fortsätter han, ”jag använde kamerahus i mellanformat under många år och de fyller absolut sin funktion, till exempel vid mer statiskt arbete i studio. Men med mellanformatet uppstår ofta någon sekunds fördröjning, det är som att kontakten med motivet bryts, och det händer aldrig med α7R IV.”
”Du kan göra så mycket mer med 35mm-kameror när det gäller hastighet och olika situationer”, säger Kenton ”och när du kombinerar den enorma upplösningen med hastigheten hos α7R IV så kan man tala om ett genombrott för det här formatet. Med tidigare 35mm-kameror med lägre upplösning behövde jag alltid veta det exakta slutformatet, hur bilden skulle användas och beskäras, så att jag kunde ge kunden maximal upplösning. Men det behöver jag inte bekymra mig om längre, eftersom α7R IV skapar så mycket mer flexibilitet.”
Kenton fotograferar fler och fler bilder med det livsstilsuttryck som kunder frågar efter nu, och avslöjar att detta bara är möjligt eftersom han kan arbeta med α7R IV på ett sätt som saknar motstycke hos mellanformatskameror.
”Det går trender inom fotografering”, förklarar han, ”och de senaste fem eller sex åren har livsstil dominerat – inte bara i reklam utan också när det gäller bröllop och porträtt. Det är mycket bilder på omgivningen, med rörelse och litet skärpedjup. Förut var det en mycket svår kombination och många bilder blev ofokuserade, men Ögon-AF i realtid hos α7R IV har varit banbrytande. Det låser verkligen fast och håller ögat så ordentligt att jag kan springa runt tillsammans med personen jag fotar. Så när jag fotograferade detta tog jag ibland 10 bilder per sekund, i full upplösning, och fast hon vred på huvudet missade jag knappt en bild. Den funktionen får en att fotografera på ett helt nytt sätt.”
Även om de tekniska aspekterna av α7R IV har imponerat på Kenton och hans kunder, är det hanteringen som gör störst skillnad för yrkesfotografer och även på det området har kameran rönt uppskattning.
”Det har kommit några trevliga behandlingsuppdateringar för α7R III”, förklarar han. ”Ta handtaget till exempel. Det liknar det på III, men så fort man lägger det i handen känns det mycket bättre. Och jag älskar att fotografera med det vertikala handtaget också. Balansen det ger är fantastisk och även om jag sätter på ett bastant objektiv som Sony 70-200mm f/2.8 GM så ligger det jättestadigt i handen.”
Dessutom har Kenton haft stor nytta av att kunna anpassa menyerna när han fotograferar.
Han förklarar: ”Kameran har så många funktioner att jag bara behöver göra de inställningar jag behöver mest. På det sättet kan jag arbeta mycket mer intuitivt. Det är så viktigt att arbeta snabbt att man inte riktigt hinner tänka på vad man gör. Det är som att köra bil. När du lär dig köra tänker du på när du växlar mellan ettan, tvåan och trean, men efter ett tag slutar du att tänka på det – och det ska fungera på samma sätt med en kamera. Det gör det med α7R IV.”
”Fotografi är mitt kommunikationsverktyg. Jag har lärt mig så mycket mer av livet när jag haft en kamera i handen och lyssnat på berättelserna från dem jag har fotograferat än från någon bok jag har läst – men så är jag också dyslektiker"