birds-flying-around-trees-with-a-sunset-behind

Stadens själ

Thomas Kakareko

Spårvägsspåren slingrar sig genom Berlins Mitte-distrikt på väg mot det ikoniska TV-tornet Berliner Fernsehturm medan en ensam gestalt kliver ut på de sammanfallande banorna som en silhuett mot den nedåtgående solen. Det är en scen som gör intryck, som är vacker och har en mänsklig kärna. ”Jag tror att jag alltid har sett på gatufoto på det sättet”, säger fotograf Thomas Kakareko. ”Ända från starten har jag alltid tagit gatubilder som varit lika sceniska som dokumentära. Jag har alltid ramat in dem med stadens geometri och använt mig av linjer som leder ögat, plus ljuset – det går på instinkt.” Thomas fångar dessa ögonblick med en Sony Alpha 7R IV och får ”staden att väckas till liv med hjälp av ljuset”.

man går framför ett högt torn i silhuett mot solen © Thomas Kakareko | Sony α7S II + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/640s @ f/9.0, ISO 125

Hur speciell den gyllene timmen än är, utgör den bara en av komponenterna i Thomas bilder. Det krävs noggrann planering och ett strikt urval för att ta den rätta bilden i kamp mot den tickande klockan som det föränderliga ljuset utgör. ”Du måste få något att hända i det där ljuset”, förklarar han, ”och jag brukar leta efter scener med energi. Jag kombinerar dessa situationer med platser där jag vet att det finns människor som korsar gator, inramade av ljuset – allt ingår i den större bilden. Det mänskliga elementet, även om det är litet eller bara syns som en silhuett, är det som skapar storyn i bilden. Jag har jobbat i Berlin så länge att jag är lycklig nog att veta var och när ljuset är rätt i de livligare delarna av staden. Resten handlar bara om tålamod.”

dam går från ett tåg rakt in i solnedgången © Thomas Kakareko | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/400s @ f/10, ISO 125

Ett utmärkt exempel på det där tålamodet finns i en annan av Thomas bilder som tagits med hans Sony Alpha 7R IV. Det är en bild där gyllene färger flödar genom en tunnelbanebro med en annan ensam gestalt inramad av bron. ”Jag har vanligen en viss komposition i åtanke innan jag börjar fota”, förklarar han, ”och den här bilden handlade om att hitta kompositionen och sedan vänta tills allt föll på plats. Ibland kommer det för många människor, inte tillräckligt många människor, eller kanske en lastbil kommer i vägen … men till sist kommer det rätta ögonblicket. Det händer sällan att man kommer till ett ställe och det är perfekt direkt!”

en ensam gestalt står under en bro i solnedgången © Thomas Kakareko | Sony α7R IV + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS + 1.4x Teleconverter | 1/400s @ f/4.0, ISO 100

I det här fallet, och till skillnad från många av hans andra mer traditionella gatufoton, använde Thomas ett FE 70-200mm f/2.8 GM-objektiv på sin Sony Alpha 7R IV, och komponerade bilden på avstånd. ”Jag satte upp ett stativ”, förklarar han, ”och väntade i en halvtimme medan scenen utvecklade sig under rusningstid. Längre brännvidder är bra när man vill hitta scener i scener och de där små speciella ögonblicken i storstaden. Komprimeringen bidrar också till platsens skala.”

”Men mitt favoritobjektiv är ofta ett 24-70mm f/4 på ett Alpha-hus”, fortsätter han. ”Det jag älskar med den kombinationen med det spegellösa huset är att det är superlätt, helt perfekt för gatufotografering. Jag gillar inte att bära omkring på en massa saker, helst inte ens en ryggsäck, eftersom det distraherar mig.”
man står på en skorsten och betraktar en enastående solnedgång © Thomas Kakareko | Sony α7S + FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/60s @ f/4.0, ISO 160

”En annan fördel med solnedgångsscener är den fantastiska elektroniska sökaren (EVF) på Sony-kameran”, fortsätter han. ”Jag gillar att fota med manuellt exponeringsläge och den livefeedback jag får från den elektroniska sökaren innebär att jag ser exakt hur exponeringen kommer att bli. Att dessutom fota med Alphas RAW-filer som är så fulla med dynamiskt omfång innebär att jag vet att jag kan hitta den där perfekta balansen mellan detaljer i högdagrar och skuggor.”

”Precis som med de flesta gatufoton måste många av mina solnedgångsbilder också fånga upp rörelser”, säger Thomas, ”och där förlitar jag mig på Sony-kamerornas autofokus för att spika motivet och tack vare de höga ISO-värdena kan jag frysa personer som rör sig. För det mesta står människor inte still, och inte jag heller, så trots det glödande ljuset från solnedgången måste slutarhastigheten hållas uppe. Sammantaget blir det nästan omöjligt att ta en suddig bild.”

en majestätisk byggnad mot en solnedgång © Thomas Kakareko | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/2.8, ISO 800

Trots all planering och alla tekniska detaljer som är avgörande för hans lysande bilder är det ändå inspirerande att höra att solnedgångar fortfarande kan ha en betydande inverkan på Thomas själv. ”Kanske min favoritscen i solnedgång är den på en cyklist som cyklar rakt in i ljuset”, säger han. ”Den togs under den första lockdown-perioden i Berlin vid en tidpunkt då jag tappat all inspiration liksom många uppdrag. Jag hade så svårt att ta mig ur den spiralen.”

man cyklar rakt in i ljuset © Thomas Kakareko | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.4 GM | 1/200s @ f/8.0, ISO 250

”Men en kväll när jag var ute och åt middag”, ler han, ”såg jag solnedgången kika fram över horisonten och något i det ljuset fick mig att grabba tag i min Alpha 7R IV. Plötsligt dök den här killen upp från sidan på sin cykel rakt in i bildrutan och det kändes som på gamla dagar. Efter den kvällen började jag gå ut oftare igen. Och några veckor senare kände jag att jag var fotograf igen.”

Produkter i fokus

Thomas Kakareko

Thomas Kakareko | Germany

”Som fotograf försöker jag bli osynlig – jag fångar upp situationer och stunder och ju mindre jag märks, desto bättre blir resultatet.”

Relaterade berättelser

Registrera dig för att få α Universe-nyhetsbrev

Grattis! Nu är du prenumerant på α Universe-nyhetsbrev

Ange en giltig e-postadress

Något gick tyvärr fel

Grattis! Nu är du prenumerant