Den osynliga fotografen

Jan Tichy

För Jan Tichy är gatufotograferandet en passion, en källa till konstnärligt uttryck och ett sätt att träna för att bli bättre.

 Alla som någon gång har provat på gatufotografering vet att det är krävande. Det kan vara hårt arbete, utmanande, uttröttande och till och med få adrenalinet att pumpa. När du har fotograferat på gatan .. förändras du. Han säger att allt detta gör honom till en bättre fotograf, både på gatan och i övrigt.

 

jan tichy sony alpha 7M2 flicka på buss
© Jan Tichy | Sony α7 II + 55mm f/1.8 ZA | 1/60s @ f/1.8, ISO 100

"Gatan kan lära dig mycket," förklarar Jan, "t.ex. hur du lär dig att hantera kameran snabbare och hur du ser saker. Det viktigaste är dock hur du lär dig att reagera: du blir snabbare, och du börjar fånga fler och fler av de där ögonblicken som är över på en sekund. Allt detta går att använda till porträtt, bröllop eller evenemang där du har att göra med människor."

jan tichy sony RX1 man som går ner för trappa
© Jan Tichy | Sony RX1 | 1/80s @ f/4.0, ISO 1600

"Som gatufotograf vill jag förbli osynlig, inte märkas ... Jag vill inte förstöra ögonblicket med min närvaro. Det är likadant nu när jag fotograferar ett bröllop, och i båda fallen finner jag att folk är mer naturliga när de inte vet att jag är där. Naturliga reaktioner är mitt mål. Vissa gatufotografer tycker om att vara en del av bilden, att få en reaktion – men jag vill vara osynlig."

Bäst av allt, säger Jan, är att gatan alltid finns till hands när du behöver träna för att bli bättre: "Du kan fotografera på gatan var som helst och när som helst. Och det är beroendeframkallande: du börjar gilla det och lägger så mycket av din fritid på det som möjligt." Detta leder oss till en av gatufotograferandets bästa regler: Ha alltid ha en kamera med dig.

Eftersom han vet att gatufotograferande handlar om möjligheter, bär Jan alltid med sig en kamera, antingen Sony α9 eller RX1. "Allt jag fotograferar på gatan är opportunistiskt. Det finns alltid något att fotografera, även om jag bara väntar på en buss eller en spårvagn. Du får bara en chans. Den kommer inte tillbaka. Jag lovar, om jag lämnar min kamera hemma en dag, så kommer jag att se något helt fantastiskt och ångra det!"

jan tichy sony alpha 7M2 damer som springer över gatan

© Jan Tichy | Sony α7 + 55mm f/1.8 | 1/40s @ f/1.8, ISO 100

Vilka är då teknikerna som hjälper honom att fotografera utan att synas? Dels är det tillvägagångssättet, säger han, och dels är det tekniken som hjälper till. "En av de första sakerna som hjälper mig är en lutbar skärm, så att jag kan fotografera med kameran i midjehöjd. Då ser folk inte mig, och när de inte ser mig är de sig själva. När du komponerar bilder på det sättet tror folk att du justerar kameran eller kontrollerar bilder när du faktiskt fotograferar. Midjehöjdstekniken är oerhört viktig för min stil."

Det är också fördelaktigt att, som Jan säger, fotografera på aktiva platser och aktiva tider. Då är objekten flera och dessutom är folk för distraherade för att notera din närvaro. Han tycker även om att arbeta på platser med mycket turister, "där alla har en kamera i sina händer."

jan tichy sony alpha 7M2 livlig gata
© Jan Tichy | Sony α7 II + 55mm f/1.8 | 1/1000s @ f/1.8, ISO 400

Ett annat sätt att undvika uppmärksamhet och ta fängslande gatubilder är att hitta en bra komposition, eller ett bra ljus, och vänta på att objekten kliver in i bilden. Detta gör Jan ofta, som ett mer effektivt sätt att fånga ögonblicket än att jaga efter objekt. "Det mest komplicerade med gatubilder är att fånga det perfekta ögonblicket; du vet inte när eller var det kommer. Ibland har man tur, men jag tycker om att hitta en komposition och vänta. Det kan vara en bra inramning, eller en reflektion ... sedan väntar jag på att folk ska passera, interagera och på att något ska hända. Folk tror faktiskt att de stör din bild och ber om ursäkt, vilket är bra, eftersom de inte inser att de är objekten!"

Han ställer in sin kamera på ett visst sätt, med allt så enkelt som möjligt, så att ingen tid och energi slösas bort på inställningar när han behöver kunna observera och fotografera. "På så sätt kan jag reagera snabbare", säger han och fortsätter: "Jag känner till vissa fotografer som t.ex. vill byta mätningslägen hela tiden beroende på vad de fotograferar. Men det skulle bara sakta ner mig. Och det är lättare att det blir fel. Jag håller allt neutralt, med standardinställningar, så jag kan till och med arbeta med en hand."

jan-tichy sony alpha 7M2 låg vinkel gatumotiv

© Jan Tichy | Sony α7 II + 55mm f/1.8 | 1/2000s @ f/1.8, ISO 100

"Jag fotograferar med bländarprioritet, men jag använder den med auto-ISO. Det är en praktisk funktion, eftersom den väljer den längsta möjliga slutartiden, baserat på den högsta ISO som du vill använda. Jag ställer in den på omkring 1/500s och då går den inte under det, utan trycker istället på ISO, och de här kamerorna hanterar brus helt fantastiskt. Jag kan flytta mig från stark sol till skugga och veta att kameran kommer att anpassa sig."

När det gäller fokusering använder Jan kontinuerlig AF med minsta valbara AF-spot, som flyttas efter behov. Men han förlitar sig även på α9:s Eye-AF, ”i synnerhet när jag inte kan kontrollera fokus på skärmen. Ju bredare zonen är desto lättare är det att det blir fel! Och jag fotograferar bara med enstaka bildrutor, inga 20fps-skurar. Det gör det enklare för mig att koncentrera mig på det specifika ögonblicket."

 Men finns det då tillfällen när behovet av att fånga ögonblicket har företräde framför de tekniska aspekterna av skärpa? "Ja, jag tror att jag, om ögonblicket eller känslan är bra, ibland kan sluta ögonen och säga: "Det är inte perfekt, men jag väljer det för att det är på riktigt". Som bilden av kvinnorna som korsar vägen, de är nästan alla suddiga, men jag behöll bilden eftersom den hade energi, något mer än skärpa. Skärpa är viktigt, du behöver veta hur du åstadkommer den, men enbart skärpa gör inte gatubilder bra - skärpan ger bara ett mervärde. Varje bild består av lager: ljuset, fokuset, kompositionen, historien ... ju mer av dessa du kan lägga in, desto bättre blir resultatet."

ILCE-7 Body/Kit

α7-kamera med e-fattning och fullformatssensor

ILCE-7M3

α7 II med 35 mm fullformatssensor

SEL55F18Z

Sonnar® T* E 55 mm f1,8 ZA

TEST
SEL85F18

FE 85mm F1.8

Jan Tichy
Alpha Universe

Jan Tichy

Tjeckien

"Fotografering har gett mig den största gåvan – att se världen ur ett unikt perspektiv. Det finns så mycket skönhet och magi runt oss som är värt att fånga. Fortsätt alltid söka och var alltid redo ..."


x