Våren 2020 hade Nederländerna likt stora delar av världen stängt ned. Covid-19-utbrottet innebar många begränsningar av tillvaron. Och många fotografer kände sig manade att dokumentera dem. Porträtt- och gatubildspecialisten Brendan de Clercq säger att begränsningar är det som driver honom när det gäller gatuprojekt och när nedstängningen kom, fanns det bara en sak att göra: att förvandla den till ett projekt för hans α6600.
”Jag är i grunden en gatufotograf”, förklarar Brendan, ”och jag gillar att ge mig själv uppgifter. Det är det som gör det roligt att fotografera och det sporrar min kreativitet. Som ett svar på nedstängningen, eller i Nederländernas fall den halva nedstängningen, har jag fotograferat folktomma gator i Alkmaar, som är min hemstad, och i Amsterdam, som ligger i närheten. Det är en så konstig situation eftersom dessa gator normalt hade varit fulla med turister och ortsbor.”
De folktomma gatorna är en udda syn men för att göra det hela mer spännande, införde Brendan även begränsningen att endast fotografera under den tid när det skulle ha varit rusningstrafik.
”Den här kontrasten ger verkligen bilderna en extra känsla och jag använde flera tekniker för att fånga olustighetskänslan på gatan”, förklarar han. ”Jag fotograferade med vidvinkelobjektivet E 10-18mm f/4 OSS för att illustrera tomheten istället för ett 35 mm-objektiv, vilket är mitt normala val för gatan. Merparten av bilderna är tagna högt upp på marknivå eller med vinklade kompositioner,” fortsätter han, ”vilket inte är den vanliga metoden för gatubilder. Det är inte ett vanligt perspektiv. Och det var det jag var ute efter eftersom allt inte är som vanligt nu.”
Den lutande pekskärmen på α6600 krävdes för vissa av dessa bilder och gjorde det möjligt för Brendan att enkelt fotografera från marknivå. ”Det är en bra kamera för att fotografera generellt”, säger han. ”Ibland gör skärmen så att du blir mer kreativ eftersom du ser den slutliga bilden tydligare med en fysisk ram runt den. Och jag kan vrida och luta skärmen i alla möjliga riktningar. När jag tar porträtt vill jag ha kontakt med motivet genom sökaren men för dessa uppdrag uppskattar jag den stora ljusstarka huvudskärmen.”
”Med det sagt”, fortsätter han, ”sitter EVF för α6600 till vänster som en klassisk mätsökare så att du kan använda båda ögonen och se vad som är på väg in i bilden. Det skiljer sig från min α7R IV, som har en central sökare. Om du gillar att arbeta på det sättet är det därmed helt förberett för det. Och även om den är lätt och liten har den flera funktioner gemensamma med min fullformatskamera som menyerna och möjligheten att konfigurera de vanligaste funktionerna med Fn-knappar. Jag kan överlappa mina objektiv och den har till och med förstklassiga funktioner som realtidsautofokus. Det finns mycket att uppskatta!”
Det här är en av Brendans favoritbilder från projektet, som fångar många av hans favoritmotiv i en klassisk gatukomposition. ”Den visar en gata som brukar vara full med bilar”, förklarar han, ”det är den uppenbara förändringen, men vi ser även vägens linjer. Begränsningarna finns där, men det mänskliga bryter fram i texten ”the show must go on” som någon har skrivit på vägen.”
På andra ställen i Brendans fotografier kan du se dessa fysiska hinder med en mängd portar och stängsel, som förhindrar din utsikt över gatan. ”En annan favorit är den här bilden på McDonald’s”, säger han, ”eftersom soptunnan ser ut som en person som står ute i ensamhet. Det ser ut som att han vill bli insläppt. Vi är han.”
Obs! Under fotograferingen till detta reportage följde Brendan reglerna för social distansering som gällde under nedstängningen i Nederländerna. Följ reglerna i ditt land och skydda dig mot smitta.
”En vacker dag kommer jag att ta det mest perfekta porträttet. Ett som till fullo fångar känslan. Detta är anledningen till att jag lyfter ribban för mitt arbete varje dag”