Detalj från Alpha Universe-berättelsen

New York State of Mind

Ron Timehin

Precis som vid vanlig landskapsfotografering handlar stadsbilder om mer än att bara vara där. Du måste vara på rätt plats vid rätt tid. Det är det som får Ron Timehins New York-projekt att leva upp. Det är en blandning av klassiska och okända vyer, från gryning till solnedgång, som tagits under fem dagar på uppdrag av ett lokalt hotellföretag. Projektet bygger vidare både på hans erfarenhet från landskaps- och resefoto och hans tidigare arbete på plats i London för olika varumärken.

 

Ron Timehin sony alpha 7RM3 reflektion av en amerikansk flagga i ett bilfönster på natten

© Ron Timehin | Sony α7R III + FE 35mm f/1.4 ZA | 1/125s @ f/6.3, ISO 125

”Hotel Indigo såg mitt Instagram”, säger Ron, ”och det stämde med det de var ute efter – de ville göra en kampanj för att öka intresset och få fler besökare till deras hotell på nedre Manhattan genom att berätta om staden och hotellet.”

Så hur gör du för att hitta fina platser i en stad som du inte bor i?

 

Ron Timehin sony alpha 7RM3 en mörk tunnel i new york med graffitti på väggarna

© Ron Timehin | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/60s @ f/7.1, ISO 1000

”Det går inte att helt undvika turistiga ställen”, förklarar Ron, ”men jag försöker hålla mig borta från dem och leta efter sådant som är mer undangömt. Jag använde samma tekniker som i London: sökte efter fotografier online men även efter ställen som takbarer. I alla städer finns det fina vyer och en av bilderna här kommer från Indigos egen bar.”

 

Ron Timehin sony alpha 7RM3 byggnad med spetsig vinkel i new york med en gul taxi framför

© Ron Timehin | Sony α7R III + FE 35mm f/1.4 ZA | 1/160s @ f/8.0, ISO 640

Det är även bra att ha lite insiderinformation. Han förklarar: ”Genom Instagram har jag även bra kontakter i New York och vi berättar om bra ställen för varandra. Jag visar mina och de visar sina!”

Med bara en vecka på sig var Ron tvungen att arbeta intensivt. ”Jag föredrar att jobba på det sättet, att gå direkt in i zonen och köra på”, skrattar han. ”Om det drar ut i tid kan du tappa motivation och fokus. Nackdelen är att du är väldigt beroende av vädret, precis som vid landskapsfotografering. Med andra ord ville jag få ut så mycket som möjligt av tiden och fotograferade under solens upp- och nedgång. Jag undviker oftast middagstiden eftersom ljuset är mindre intressant. Men genom att vara ute mycket får jag en bra variation mellan olika förhållanden, till exempel dimma, vilket alltid är välkommet. Jag håller verkligen med om att dåligt väder ger bra foton.”

Ron Timehin sony alpha 7RM3 järnvägsspår i new york med brooklyn bridge synlig i dimman

© Ron Timehin | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/320s @ f/8.0, ISO 640

Ron har använt Sonys utrustning ända sedan han först fick den ursprungliga a7R i sin hand, och han insåg direkt att den nya spegellösa versionen var bättre på resa än stora, tunga DSLR-kameror. Att fotografera med a7R III ger ”fantastiska detaljer”, säger han. ”För att se till att jag får hela skärpan som sensorn tillåter använder jag manuellt fokus. Därför uppskattar jag att sökaren kan visa maximalt fokus; jag har min inställd på gul eftersom det sticker ut bra i stadsmotiven.”

 

Ron Timehin sony alpha 7RM3 tittar upp på fyra skyskrapor i new york

© Ron Timehin | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/250s @ f/8.0, ISO 100

”Jag insåg inte hur mycket en EVF och en vinklingsbar LCD-skärm med hög kvalitet skulle påverka mitt arbete”, fortsätter han, ”men de har så många funktioner som jag inte skulle klara mig utan.” Han förklarar: ”I många av mina bilder gillar jag att fokusera på symmetri, vilket underlättas av rutnätet i sökaren och den utfällda skärmen. Men den stora skillnaden för mig är förhandsvisningen av exponeringen. Den sparar så mycket tid och är avgörande på hektiska platser där du annars kan missa det perfekta ögonblicket.”

Ron Timehin sony alpha 7RM3 new york-taxibilar i ånga från ventiler

© Ron Timehin | Sony α7R III + FE 50mm f/1.4 ZA | 1/400s @ f/4.0, ISO 100

Ron gillar även att arbeta mer med handhållen kamera än med stativ, även om han säger att han aldrig haft problem med att använda dem i New York – till skillnad från i London. ”En av bilderna här är på ett tåg i rörelse i tunnelbanan. Det hade jag inte kunnat ta lika enkelt i London eftersom stativ är förbjudna på tunnelbanan. Eftersom jag rör så mycket på mig försöker jag arbeta utan den extra vikten från ett stativ och därför är bildstabiliseringen In-Body på a7R III så viktig för mig.”

Ron Timehin sony alpha 7RM3 lång exponering av ett tunnelbanetåg som passerar genom stationen astor place

© Ron Timehin | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 6s @ f/18, ISO 50

Det stora urvalet Alpha-objektiv är även viktigt för Rons stadsprojekt.

”12–24 mm använder jag framförallt nära arkitektur eller när jag arbetar inomhus”, förklarar han. ”Större objektiv på 50 mm eller 70–200 mm kan verkligen skala av miljön och kompositionen i stadsmiljöer där mycket händer. Av viktskäl tar jag sällan med mig 70–200 mm-objektivet när jag är ute och sonderar, utan tänker igenom var det jag behöver det och återkommer.”

Ron Timehin sony alpha 7RM3 vy över manhattan på natten med brooklyn bridge synlig

© Ron Timehin | Sony α7R III + FE 35mm f/1.4 ZA | 30s @ f/10, ISO 100

Vilket är hans favoritobjektiv? ”35 mm” säger han entusiastiskt. ”Det är så mångsidigt och ger ett mänskligt perspektiv. Det är ett objektiv som passar berättelsen om det urbana landskapet och tillsammans med a7R III gav det liv åt projektet.”

Produkter i fokus

ILCE-7RM3

Alpha 7R III 35mm fullformatskamera med autofokus

ILCE-7RM3

SEL35F14Z

Distagon T* FE 35 mm f1,4 ZA

SEL35F14Z

SEL50F14Z

Planar T* FE 50mm F1.4 ZA

SEL50F14Z

 

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL1224G

 

Liknande artiklar

Ron Timehin
Alpha Universe

Ron Timehin

UK

"Fotografiarbetet ger mig möjlighet att bearbeta, uppskatta och tolka världen runt omkring mig. Det låter mig uttrycka mig själv via ett medium som samtidigt dokumenterar ögonblicken. Egentligen är det min kreativa, visuella dagbok."

Visa profil


x