frusen blomma i is

Små under

Albert Dros

De flesta som ser Albert Dros bilder av frusna blommor tycker vanligtvis att de är vackra. Och varför inte? De här nyutsprungna knopparna och färgstarka blommorna fotograferas i fullkomligt klar is, som om de är frusna i tiden. Elegant inramade och högst detaljerade – det här är makronaturfotografering när den är som vackrast och mest fängslande. Men skönhet är inte vad alla ser i de här bilderna.

”Många blir faktiskt mycket ledsna”, skrattar Albert, ”eftersom de tror att blommorna dör. Men så är det inte alls: isen skyddar dem.” Det stämmer. Blommorna, som fotograferas i fruktodlingar i Neder-Betuwe i Nederländerna tas väl om hand. ”På våren när de först slår ut kan temperaturen sjunka plötsligt på natten”, förklarar Albert. ”Så odlarna är vaksamma på det. Om sträng kyla är på väg så sprejar de växterna med vatten så att ett lager is så småningom bildas. Om växterna inte skyddas av isen så skulle däremot frosten ta kål på dem.”

frusen blomma i is

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/640s @ f/2.8, ISO 400

Med andra ord innebär noggrann trädgårdsskötsel en fördel för fotografering! Det gäller inte minst för Albert, som trots att han är väl ansedd för sina fantastiska landskaps- och naturbilder bara nyligen har börjat utforska makrofotografering. ”Under isoleringen till följd av covid-19 letade jag efter nya saker att fotografera nära mitt hem”, berättar han.” Så jag tog fram Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS-objektivet och använde det med min Alpha 7R IV. Och så började upptäcktsfärden. Det var förvissa bara en kort färd ut i min egen trädgård – men jag rekommenderar alla fotografer att prova något liknande.”

frusna vattendroppar på en växt

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/2500s @ f/2.8, ISO 800

Blommor är dock inte något helt nytt för Albert. ”Jag har ofta fotograferat blommor som förgrund i mina större landskapsbilder, och jag har även fotograferat blomporträtt med teleobjektiv”, förklarar han. ”Men att vara så här nära dem var nytt för mig och jag gillar det verkligen. När en vän berättade för mig om de frusna blommorna i Betuwe reste jag dit direkt.”

Men att hitta de frusna blommorna är aldrig en enkel eller snabb process. ”Som makrofotografering i allmänhet är det en långsam process med noggranna urval och noggrann bildkomposition”, berättar Albert. ”Och dessutom innebär den nödvändiga kombinationen av kalla mornar och trädens utveckling att det bara går att hitta blommorna under några veckor om året. Det gäller även att hitta en riktigt bra blomma, eftersom makroobjektivets förstoring innebär att små skavanker kan bli mycket påfallande!”

Albert tar god tid på sig för att hitta perfekta motiv men den komplicerade processen är inte slut med det. ”Sedan lägger jag cirka 20 minuter på att hitta rätt vinkel och mycket av det handlar om bakgrunden. Bakgrunden är minst lika viktig som motivet – det är valet av rätt bakgrund som gör att en enstaka blomma verkligen kan sticka ut.”

vita blommor mot en vit frusen bakgrund

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/2500s @ f/2.8, ISO 200

Albert experimenterar ständigt med sina kompositioner men fotograferar ofta med gryningsljuset bakom motivet för att ”få det där vackra, mjuka ljuset”, förklarar han. ”Men en av mina favoritbilder tog jag faktiskt omkring tre timmar efter soluppgången, eftersom jag då kunde skapa en kontrast mellan de gula blommorna och den klara blå himlen. Men man kan inte vänta för länge för då smälter isen helt.”

frusna knoppar med en blå bakgrund

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/500s @ f/13, ISO 200

vit vårblomma omsluten av is

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/3200s @ f/3.5, ISO 400

”I kombination med FE 90mm Macro kan jag få häpnadsväckande detaljrikedom med de här detaljerade motiven, vilket är mycket spännande och beroendeframkallande. Jag vill fotografera mer och mer.” Som med alla makromotiv beror detaljerna naturligtvis på exakt fokus, något som Albert har en särskild metod för med Alpha-kamerahuset.

”Vad jag gör”, förklarar han, ”är att jag använder pekskärmen för att ställa in ett allmänt fokus och sedan har jag en knapp på kamerahuset som har anpassats för att ta fram Alpha 7R IV:s Focus Magnifier. Det tar fram ett sikte, precis som i ett videospel, som jag sätter över den exakta punkt som jag vill ska vara skarpast – vanligtvis på blomstjälken. Det är en fantastiskt enkel och effektiv metod som den här kameran möjliggör.”

blomma med gula blad och isknoppar

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/3200s @ f/2.8, ISO 800

En annan viktig funktion för att få skärpa med handhållen kamera är Sonys SteadyShot-teknik, som finns både kopplat till Alpha 7R IV:s sensor och i 90mm Macro-objektivet. ”Det här objektivet ger vackert mjuka och drömska områden som är ur fokus medan allting i fokus är ultraskarpt. Optiskt SteadyShot och bildstabiliseringen i fem axlar bidrar mycket till det”, förklarar Albert. ”Jag har provat att fotografera utan de funktionerna och, wow, skillnaden är otrolig!”

frusna vattendroppar som hänger från röda bär

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/800s @ f/2.8, ISO 400

”Man kan lägga timmar på att fotografera några blommor, undersöka, finjustera kompositionen – och man vet att resultatet blir värt jobbet. Med makro blir det alldagliga extraordinärt, men om man använder utrustning av dålig kvalitet kan processen bli mer frustrerande än givande. Därför är jag glad att jag har Alpha 7R IV som hjälp.”

Produkter i fokus

Albert Dros

Albert Dros | Netherlands

”Jag är besatt av att få den perfekta bilden”

Relaterade berättelser

Registrera dig för att få α Universe-nyhetsbrev

Grattis! Nu är du prenumerant på α Universe-nyhetsbrev

Ange en giltig e-postadress

Något gick tyvärr fel

Grattis! Nu är du prenumerant