man som går i ett snötäckt landskap

Bästa tipsen: Fotografera vidsträckta landskap

med din Sony Alpha-kamera

Visa skala

Det kan vara svårt att visa skala när det inte finns några referenspunkter att förhålla sig till, så jag försöker inkludera referenser i form av träd eller människor så att betraktaren kan få grepp om storleken och avståndet i en scen.

man som går mot en liten hydda i snön © Tobias Hägg | Sony α7R IV + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II | 1/500s @ f/5.6, ISO 100

Kameran

Jag brukar fotografera med Sony Alpha 7R IV och har använt Alpha 7R-kameror sedan Alpha 7R II. Jag gillar verkligen kamerans dynamiska omfång och färgerna som kommer fram. Filerna blir enorma och varenda detalj syns.

 

Var inte rädd för teleobjektiv

För vidsträckta landskap brukar jag variera vilket objektiv jag använder, men jag gillar objektiven 100-400mm GM och 70-200mm f/2.8 GM II. G Masters är lätta, vilket är en prioritet för långa resor, och bildkvaliteten är utmärkt.

man som står på en röd klippa och tittar på den brandgula solen © Tobias Hägg | Sony α7R IV + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/250s @ f/7.1, ISO 100

När man ser en vidsträckt scen för första gången så uppstår en instinkt att ta en bild som fångar helheten, men i takt med att jag har blivit mer erfaren så försöker jag fånga mindre delar av landskapet istället för allt på samma gång, eftersom det ibland kan leda till tomma bilder med för mycket utrymme och inte tillräckligt med djup.

man i en röd jacka som står på en bergstopp © Tobias Hägg | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/160s @ f/5.6, ISO 100

Använd alla brännvidder

Många landskapsfotografer tror att allt i bilden behöver vara skarpt och att man behöver en liten brännvidd för att skapa det där skärpedjupet. Jag varierar brännvidden beroende på scenen, och jag drar mig inte för att använda en brännvidd på f/2.8 för att skapa ett grunt skärpedjup för att få ett föremål att sticka ut.

man som går genom en snöstorm © Tobias Hägg | Sony α7R IV + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II | 1/8000s @ f/2.8, ISO 100

Andra gånger kanske jag fotograferar med en mindre brännvidd, som f/14, och staplar en serie bilder på varandra för att få en heltäckande skarp bild. Det beror verkligen på vad jag försöker fotografera. Häng inte upp dig på bara en eller två brännviddsinställningar.

SteadyShot på mina Sony Alpha 7 IV- och GM-objektiv är tillräckligt starka och tillförlitliga för att fotografera landskap utan stativ, och jag har aldrig fått problem. Givetvis är stativet praktiskt vid låg belysning och om jag inte vill dra upp ISO-inställningen, eller om jag vill ta flera bilder för att stapla senare. Men jag använder inte stativ så mycket i allmänhet.

Färg och ljus

Landskapets färger är avgörande. Men färger varierar beroende på ljuset vid olika tider på dagen och året.

solnedgång över ett vinterlandskap © Tobias Hägg | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/1250s @ f/5.6, ISO 100

Jag tog många av mina Lappland-bilder i februari och mars, så solen stod lågt under större delen av dagen. Faktum är att inga bilder togs vid soluppgången eller solnedgången.

Jag föredrar att fotografera tidigt på morgonen eller sent på eftermiddagen eftersom ljuset är mjukare, vilket betonar färgerna. Jag brukade vara noga med att fotografera tidigt på morgonen eller sent på eftermiddagen, men nu undviker jag inte längre det hårda ljuset mitt på dagen – med rätt utrustning kan man fortfarande få det att fungera för scenen man vill fånga.

man på en snöskoter med solen bakom sig © Tobias Hägg | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM II | 1/640s @ f/14, ISO 100

Ett exempel är när jag ramade in min vän på en snöskoter och drog nytta av skuggorna – detta var under väldigt utmanande förhållanden, när solen stod högt och himlen var klart blå. Med en liten brännvidd skapade jag en ”solstjärna” och förvandlade skarpt ljus till något fängslande. Jag använde mig av förhållandena och arbetade med det som fanns.

mjukt solljus på en snötäckt bergssida © Tobias Hägg | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/640s @ f/7.1, ISO 100

Underexponera för ljuspunkter

Jag underexponerar mycket. Det viktigaste för mig när jag arbetar med landskap är att se till att hålla ljuset på detaljerna. Jag brukar fotografera helt manuellt och sedan använda histogrammet för att justera exponeringen och göra bilden mörkare för att behålla ljuspunkterna. Mina råa filer kan se mörka ut, men jag vet att jag sedan kan återställa dem. Tack vare det dynamiska omfånget i Alpha 7R IV finns det så mycket detalj i områdena med skugga – den är väldigt bra på att återskapa sådana detaljer.

Produkter i fokus

Relaterade berättelser

Registrera dig för att få α Universe-nyhetsbrev

Grattis! Nu är du prenumerant på α Universe-nyhetsbrev

Ange en giltig e-postadress

Något gick tyvärr fel

Grattis! Nu är du prenumerant