Fälthantverk
Om det är något som fåglar och däggdjur inte gillar så är det att se siluetten av en människa. Att ligga ner, sitta ner, gömma sig bakom växter eller i en gömma, eller helt enkelt använda kamouflagenät kan hjälpa dig att komma närmare ditt motiv. Men kom ihåg, den viktigaste regeln är att inte skada djurlivet eller dess miljö; ingen bild är någonsin viktigare än djurens hälsa och välbefinnande.
Kameror och utrustning
För närvarande fotograferar jag med ett par av flaggskeppskamerorna Sony Alpha 1 och de är lika snabba som en pilgrimsfalk och tar bilder på 50 miljoner bildpunkter med upp till 30 bilder per sekund. Jag har också tidigare fotat med Sony Alpha 9 II, som jag fortfarande använder ibland. Mina två Alpha 1-kameror är identiskt inställda, vilket jag gjorde med hjälp av ett SD-kort och kopierade alla inställningar från den ena kameran till den andra. Sedan har jag olika objektiv på varje kamera, beroende på vad jag fotar och min omgivning.
Mitt favoritobjektiv för alla typer av naturfotografi, men särskilt för fåglar, är G Master-objektivet FE 600 mm f4. Jag går egentligen aldrig hemifrån utan det. Kombinationen av dess högupplösta sensor och den långa brännvidden gör att jag enkelt kan fånga de minsta detaljerna – detta är särskilt användbart när jag fotograferar små fåglar.
Men när jag fotograferar större fåglar, som en hök, kan detta objektiv faktiskt få motivet att se för stort ut i ramen. Då använder jag i stället det otroligt skarpa G Master-objektivet FE 400 mm f 2,8, som även ger bakgrunden en vacker oskärpa och är fantastiskt i svagt ljus tack vare den stora f2,8-bländaren. I vanliga fall väljer jag ett vidvinkelobjektiv på min sekundära kamera, och ett extremt exempel på detta är G Master-objektivet FE 12–24 mm f2,8. Det objektivet använder jag lite mer sällan för naturfotografi men även för landskap som hjälper till att lägga till sammanhang till mina berättelser. Gång efter annan ger det bilder som är skarpa från hörn till hörn.
Om jag därefter kunde få välja ytterligare två objektiv från Sony, skulle det vara makroobjektivet FE 90 mm och G Master-objektivet FE 70–200 mm f2,8. Det första objektivet är ett praktiskt universellt zoomobjektiv och är otroligt användbart om jag kommer mycket nära större fåglar och behöver förbli osedd, eller när jag vill ta ett foto av en fågel i dess omgivning. FE 90 mm Macro, som förmodligen är det skarpaste objektivet jag någonsin upplevt, är det jag alltid har i min kameraväska. Jag använder det inte mycket för fågelbilder, men det kommer fram när jag vill ta texturer och mönster och naturligtvis även makrobilder.
Kamerainställningar
Det kommer förmodligen inte som någon överraskning att den främsta funktionen hos Sony Alpha 1 är AF autofokusspårning. Det är otroligt att kunna sikta någonstans och fokusera, samtidigt som kameran hela tiden följer motivet. Även om det är jättelätt med Alpha 1, är en fågelfotografs nästa utmaning att hålla motivet i bilden.
Beroende på storlek och typ av fågel, i kombination med hur mycket kontroll jag har över situationen, använder jag funktionen Single Point AF med den minsta spårningspunkten. Om jag känner att händelserna framför mig kan förändras på en bråkdel av en sekund – vilket naturligtvis alltid är fallet med naturfotografering – kommer jag att byta till den stora spårningspunkten för att säkerställa att jag inte missar något. Sedan fotograferar jag med inställningen Wide AF för supersnabba händelser, som fåglar som flyger över huvudet och med lätthet fokuserar kameran på det närmaste motivet, vilket är idealiskt för fåglar i flykten.
För mig är de mest dramatiska bilderna ett resultat av att fotografera fåglar med Animal Eye AF. Med Sony Alpha 1 är det till och med möjligt att spåra ett fågelöga under flygning! Det är enastående hur bra det fungerar – slutresultatet talar för sig själva.
Bakgrunder
Bakgrunderna är en mycket viktig del av bilden. När jag fotograferar från en bärbar gömma kan jag placera mig på ett sätt som gör att jag kan fånga precis den del av bakgrunden jag vill ha. Om du går omkring och försöker upptäcka saker att fotografera har du inte samma kontroll som om du vistas på en väl vald plats. Det kan till exempel vara ganska trist om himlen inte har några speciella egenskaper eller färger. Så jag försöker alltid få med landskapet bakom ett motiv som bakgrund.
Vissa platser är disiga och du får därför inte de superstarka färgerna i förgrunden. Jag älskar ljusa färger och fotograferar ofta sent på kvällen, eller tidigt på morgonen under vår- och sommarsäsongen, för att fånga några av de perfekta förhållandena för färgförstärkning. Det kan vara väldigt riskabelt att som fotograf sträva efter färgglada bilder, men beroende på var du befinner dig i världen är dessa tillfällen ofta då fåglarna och ljuset är som mest intressant.
”Jag älskar naturens vilda under och är väldigt attraherad av olika kulturers slående vackra uttryck.”