Följ proceduren nedan för att felsöka problem med trådlösa anslutningar, som till exempel avbrutna anslutningar, misslyckade anslutningar och låg signalstyrka.
Svårighetsgrad: Medel
Tid som behövs: 15–30 minuters aktivitet
OBS!: Eftersom varje enskild åtgärd är en möjlig lösning på problemet bör du testa om du kan ansluta till det trådlösa nätverket och öppna webbplatser i webbläsaren varje gång du är klar med en åtgärd.
Kontrollera den fysiska Wireless-omkopplaren
Se efter så att den fysiska Wireless-omkopplaren står i läget ON (På). Anvisningar finns i bruksanvisningen. Bild 1: Wireless-omkopplare
Kontrollera verktyget för trådlös kommunikation
Leta reda på ikonen för trådlös kommunikation i Aktivitetsfältet och kontrollera att den är aktiverad. Vilket verktyg för trådlös kommunikation som finns installerat beror på vilken VAIO-modell du har. På de flesta VAIO-modeller hanteras trådlösa nätverk antingen av Wireless Device Switch eller av VAIO Smart Network.
Högerklicka på LAN-ikonen, och välj Show Main Dialog (Visa huvuddialogrutan). Bild 2a: Wireless Device Switch
VAIO Smart Network
Öppna huvudgränssnittet för VAIO Smart Network genom att högerklicka på VAIO Smart Network-ikonen, och välj Show main window (Visa huvudfönstret). Om det behövs kommer du åt avancerade inställningar genom att klicka på knappen för dem i nedre delen i fönstret. Bild 2b: VAIO Smart Networks huvudfönster
Bild 2c: VAIO Smart Network-inställningar
För en normal konfiguration ska kryssrutan Enable 2.4 GHz Wireless LAN (Aktivera trådlöst LAN på 2,4 GHz) vara markerad. Om Bluetooth-enheter inte används rekommenderar vi att det lämnas inaktiverat.
Ominstallation/uppdateringar av drivrutin och verktyg
Installera om verktyget och drivrutinen för trådlöst LAN med hjälp av programmet VAIO Recovery.
INFORMATION: Om modellspecifik information krävs för att använda programmet VAIO Recovery letar du efter den i bruksanvisningen som medföljde produkten.
Ladda ned och installera trådlöst LAN-relaterade uppdatering från vår avdelning för nedladdningar.
Testa anslutningen med en annan dator
Om du har möjlighet bör du testa en annan dator i det trådlösa nätverket.
OBS! Om anslutningen fungerar med den andra datorn visar det att problemet inte har med Internetleverantören, modemet eller routern att göra.
Inaktivera inställningarna för energisparfunktioner på WLAN-adaptern.
Klicka på Start, och högerklicka på Den här datorn Välj Hantera Välj Enhetshanteraren
Leta reda på det trådlösa nätverkskortet under Nätverkskort. Högerklicka och välj Egenskaper Välj fliken Energisparfunktioner Avmarkera alternativet ”Tillåt att datorn stänger av den här enheten för att spara ström”, och klicka på OK Bild 3: Egenskaper för trådlöst kort
Reparera den trådlösa anslutningen
Klicka på Start, flytta muspekaren över Nätverk, högerklicka och välj Egenskaper På vänster sida av Nätverks- och delningscenter klickar du på Diagnostisera och reparera Bild 4: Nätverks- och delningscenter i Vista
Inaktivera Internet Protocol Version 6 (TCP/IPv6)
Klicka på Visa status för den trådlösa nätverksanslutningen i Nätverks- och delningscenter. Klicka på Egenskaper i fönstret för anslutningsstatus. Avmarkera alternativet Internet Protocol Version 6 (TCP/IPv6) och klicka på OK. Bild 5: Inaktivera IPv6
Så här startar du en dator i felsäkert läge: – Stäng av VAIO-datorn helt och starta om den. – Tryck på F8 flera gånger så fort datorn har startat. – I startmenyn som visas använder du piltangenterna för att välja Felsäkert läge med nätverk och sedan trycker du på Retur.
OBS!Om anslutningen fungerar i felsäkert läge beror problemet troligen på antivirus- eller antispionprogram. Konfigurera programmet noga enligt tillverkarens anvisningar.
VARNING! Om du har avinstallerat eller inaktiverat antivirus- eller antispionprogram för att felsöka problemet rekommenderar Sony att du aktiverar eller installerar om dem för att inte riskera angrepp från skadlig programvara. När programmet är aktiverat igen eller ominstallerat konfigurerar du det noggrant enligt tillverkarens anvisningar så att Internet- och/eller nätverksanslutningen fungerar som den ska.
Verifiera routerns konfiguration
Kontrollera routerns WAN IP-adress enligt tillverkarens anvisningar.
OBS! Om routern inte får någon WAN IP-adress orsakas problemet antagligen av ett fel hos Internetleverantören.
VARNING! Det finns risk för dataförlust. Om en router har specialkonfigurerats (PPPoe, DSL, MAC-adressfiltrering, säkerhet o.s.v. ...) tas inställningarna bort när routern återställs, vilket innebär att du måste konfigurera om den.
Återställ routern och/eller modemet enligt tillverkarens anvisningar. Installera uppdateringar av inbyggd programvara (firmware) för routern och/eller modem om det finns några sådana. Kontrollera om det finns några uppdateringar eller anvisningar på tillverkarens webbplats.
Trådlösa störningsmoment
Kontrollera om trådlösa störningsmoment orsakar problemet. Se till att det inte finns någon annan elektrisk utrustning i närheten av den trådlösa routern eller VAIO-datorn.
Vår webbplats är inte opitmerad för webbläsaren du använder. Vi rekommenderar att du hämtar och installerar den senaste versionen av någon av följande webbläsare:
Vår webbplats är inte optimerad för webbläsaren du använder. Det kanske finns en nyare version av webbläsaren