Artikel-ID : S700025046 / Senast ändrat : 12/07/2018

Så här felsöker du problem med trådlös nätverksanslutning

Tillämpliga produkter och kategorier för denna artikel

Följ proceduren nedan för att felsöka problem med trådlösa anslutningar, som till exempel avbrutna anslutningar, misslyckade anslutningar och låg signalstyrka.

svårighetsgrad Svårighetsgrad:
Medel
tid som behövs Tid som behövs:
15–30 minuters aktivitet

OBS!: Eftersom varje enskild åtgärd är en möjlig lösning på problemet bör du testa om du kan ansluta till det trådlösa nätverket och öppna webbplatser i webbläsaren varje gång du är klar med en åtgärd.

Kontrollera den fysiska Wireless-omkopplaren

Se efter så att den fysiska Wireless-omkopplaren står i läget ON (På). Anvisningar finns i bruksanvisningen.
Wireless-omkopplare
Bild 1: Wireless-omkopplare

Kontrollera verktyget för trådlös kommunikation

Leta reda på ikonen för trådlös kommunikation i Aktivitetsfältet och kontrollera att den är aktiverad. Vilket verktyg för trådlös kommunikation som finns installerat beror på vilken VAIO-modell du har. På de flesta VAIO-modeller hanteras trådlösa nätverk antingen av Wireless Device Switch eller av VAIO Smart Network.

Wireless Device Switch-ikon – Information om Wireless Device Switch
VAIO Smart Network-ikon – Information om VAIO Smart Network

För en normal konfiguration ska kryssrutan Enable 2.4 GHz Wireless LAN (Aktivera trådlöst LAN på 2,4 GHz) vara markerad.
Om Bluetooth-enheter inte används rekommenderar vi att det lämnas inaktiverat.

Ominstallation/uppdateringar av drivrutin och verktyg

Installera om verktyget och drivrutinen för trådlöst LAN med hjälp av programmet VAIO Recovery.

INFORMATION:
Om modellspecifik information krävs för att använda programmet VAIO Recovery letar du efter den i bruksanvisningen som medföljde produkten.

Ladda ned och installera trådlöst LAN-relaterade uppdatering från vår avdelning för nedladdningar.

Testa anslutningen med en annan dator

Om du har möjlighet bör du testa en annan dator i det trådlösa nätverket.

OBS! Om anslutningen fungerar med den andra datorn visar det att problemet inte har med Internetleverantören, modemet eller routern att göra.

Inaktivera inställningarna för energisparfunktioner på WLAN-adaptern.

Öppna Enhetshanteraren
Leta reda på det trådlösa nätverkskortet under Nätverkskort.
Högerklicka och välj Egenskaper
Välj fliken Energisparfunktioner
Avmarkera alternativet ”Tillåt att datorn stänger av den här enheten för att spara ström”, och klicka på OK
Energisparfunktioner för trådlöst kort
Bild 3: Egenskaper för trådlöst kort


Reparera den trådlösa anslutningen

Klicka på Start, flytta muspekaren över Nätverk, högerklicka och välj Egenskaper
På vänster sida av Nätverks- och delningscenter klickar du på Diagnostisera och reparera
Nätverks- och delningscenter
Bild 4: Nätverks- och delningscenter i Vista


Inaktivera Internet Protocol Version 6 (TCP/IPv6)

Klicka på Visa status för den trådlösa nätverksanslutningen i Nätverks- och delningscenter.
Klicka på Egenskaper i fönstret för anslutningsstatus.
Avmarkera alternativet Internet Protocol Version 6 (TCP/IPv6) och klicka på OK.
Inaktivera IPv6
Bild 5: Inaktivera IPv6

Testa anslutningen i felsäkert läge med nätverk

Starta datorn i felsäkert läge med nätverk och testa den trådlösa anslutningen i Internet Explorer.

OBS!Om anslutningen fungerar i felsäkert läge beror problemet troligen på antivirus- eller antispionprogram. Konfigurera programmet noga enligt tillverkarens anvisningar.

VARNING! Om du har avinstallerat eller inaktiverat antivirus- eller antispionprogram för att felsöka problemet rekommenderar Sony att du aktiverar eller installerar om dem för att inte riskera angrepp från skadlig programvara. När programmet är aktiverat igen eller ominstallerat konfigurerar du det noggrant enligt tillverkarens anvisningar så att Internet- och/eller nätverksanslutningen fungerar som den ska.

Verifiera routerns konfiguration

Kontrollera routerns WAN IP-adress enligt tillverkarens anvisningar.

OBS! Om routern inte får någon WAN IP-adress orsakas problemet antagligen av ett fel hos Internetleverantören.

VARNING! Det finns risk för dataförlust. Om en router har specialkonfigurerats (PPPoe, DSL, MAC-adressfiltrering, säkerhet o.s.v. ...) tas inställningarna bort när routern återställs, vilket innebär att du måste konfigurera om den.

Återställ routern och/eller modemet enligt tillverkarens anvisningar.
Installera uppdateringar av inbyggd programvara (firmware) för routern och/eller modem om det finns några sådana. Kontrollera om det finns några uppdateringar eller anvisningar på tillverkarens webbplats.

Trådlösa störningsmoment

Kontrollera om trådlösa störningsmoment orsakar problemet. Se till att det inte finns någon annan elektrisk utrustning i närheten av den trådlösa routern eller VAIO-datorn.