stor val som simmar strax under vattenytan

Skatter på djupet

Alexis Rosenfeld

”Allt jag gör nu sker i ljuset av att öka medvetenheten”, berättar undervattensfotografen Alexis Rosenfeld. ”Jag vill visa saker som bildar och engagerar människor och gör dem mer engagerade i vår planets hälsa och välfärd.”
svartvit ål mot en sten täckt med korall

© Alexis Rosenfeld | Sony α7R II + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/11, ISO 800

Detta behov av medvetenhet tar oss till Alexis senaste arbete, ett projekt tillsammans med UNESCO som heter ”1 Ocean, The Anatomy” och som är en del av FN:s program ”Decade of Ocean Sciences” inriktat på miljöskydd. ”Jag följer med på UNESCO:s oceanografiska kommission i detta program och använder mina fotografier i en vädjan att skydda havet”, förklarar Alexis ”och tanken är att förklara varför havsforskning är väsentligt och direkt kopplat till skyddandet av planeten. Om vi inte förstår kan vi inte göra någonting.”

genomskinlig spiralmanet precis under vattenytan

© Alexis Rosenfeld | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/10, ISO 1600

Ett centralt tema i projektet är utforskandet av undervattenslandskapet, dess osynliga åsar, plan, sjunkna vulkaner och djupa diken. ”Hittills har det ur teknisk synvinkel varit mycket komplicerat att fotografera dessa fantastiska landskap under ytan”, förklarar Alexis ”men med hjälp av både högupplösta och mycket känsliga sensorer, som i mina Sony Alpha-kameror, kan vi arbeta på större djup i mycket svagt ljus och berätta historier som vi inte kunde tidigare.”

färgglada koraller

© Alexis Rosenfeld | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/100s @ f/14, ISO 800

”Det djupa vattnet sväljer allt ljus”, fortsätter han ”men jag arbetar regelbundet med 800 och 1600 ISO med vetskapen om att jag får enastående bildkvalitet och utan min Alpha-utrustning hade jag inte kunnat få många av mina bilder. Ju djupare du går, desto viktigare är känsligheten, särskilt när du behöver snabbare slutartider för att frysa rörelser, som i den här bilden av en val, som rör sig mycket snabbt genom djupet. Jag behövde 1/1250 sekund – under vattnet – det är ganska fantastiskt och inget jag kunde ha gjort tidigare.”

stor val som långsamt simmar förbi

© Alexis Rosenfeld | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/1250s @ f/2.8, ISO 400

Så hur fotograferar Alexis undervattenslandskap bortsett från de tekniska detaljerna med att täcka sina Sony Alpha 7R II- och III-kameror och objektiv med vattentäta höljen? ”För det här projektet”, förklarar han ”har jag fotograferat med vidvinkel och sytt ihop bilder för att fånga den rumsliga storskaligheten under ytan. Jag fotograferar många separata bilder och sätter ihop dem sedan i datorn, vilket tillför en dimension och ger liv till de storslagna vyerna.”

strömmar av luftbubblor som reser sig från havsbotten

© Alexis Rosenfeld | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/320s @ f/14, ISO 800

”Precis som i vanliga landskap är ljuset mycket viktigt”, säger Alexis, ”men under vattnet måste det ibland tillhandahållas av fotografen. Detta är tydligt i ”Smoking Land”, en av hans favoritbilder från serien hittills. ”Bilden togs utanför Siciliens kust på mer än 80 meters djup, i ett område med geotermisk aktivitet och gasutbrott”, förklarar han, ”där dessa fantastiska vulkaniska skorstenar bildas. Den togs med FE 16-35mm f/2.8 GM – ett av mina favoritobjektiv att använda med undervattenshus – och jag belyste den med två blixtar, med ljuset och fokus riktat på skorstenarna. Dykaren i bakgrunden tillför skala, samt bakgrundsbelysningen av motivet tack vare de två 10 000 lumen LED-lamporna de håller i.”

dykare med ficklampor som tittar på 2 upplysta stenar

© Alexis Rosenfeld | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/100s @ f/8, ISO 1600

På andra platser gillar han att blanda havsbottens strukturer med fisk, som i den här bilden av ett stim som simmar förbi hornkoraller.

”Det enda sättet att belysa dem”, förklarar han, ”var att gömma blixtarna under korallen och lägga till en tredje blixt för att belysa förgrunden. Den här bilden togs med mycket tålamod och återigen använde jag FE 16-35mm f/2.8 GM för att visa havets kolossala storlek. Med objektivet kan jag också fokusera noga”, fortsätter han ”vilket är viktigt under havet: Ju mindre vatten det finns mellan objektivet och motivet, desto skarpare bilder och klarare färger får du.”
fisk som simmar bakom färgglada korallsträngar

© Alexis Rosenfeld | Sony α7R II + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/18, ISO 800

Att fokusera under vattnet kan också vara utmanande men det måste vara korrekt, särskilt när flyktiga möten uppstår. Som tur är fixar Alexis Alpha-hus detta. ”För landskap har du mer tid men i bilder som den här av grindvalar rör de sig väldigt snabbt, kommer mot mig och rör sig sedan bort igen. De står aldrig still. Här fotograferade jag med kontinuerlig AF och förlitade mig på kamerans Flexibel spot-läge och låste det på motivet. Det fungerar fantastiskt bra, även genom allt vatten och ger mig total skärpa.”

grupp valar sedda ovanifrån

© Alexis Rosenfeld | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/160s @ f/13, ISO 400

Med UNESCO:s projekt ”1 Ocean, the anatomy” som pågår i tio år blir det aldrig tråkigt för Alexis. ”Snart kommer vi att arbeta i Franska Polynesien, vid Alboránsjön, söder om Medelhavet och vi kommer att fortsätta med temat undervattensberg och vulkaner”, säger han. ”Det finns alltid otroliga möten att uppleva och det som jag är mest entusiastisk över är att man inte kan förutse vad som kommer att hända. Varje resa är unik när man utforskar det okända men jag vet att min Alpha-utrustning alltid klarar det.”

Utvalda produkter

Alexis Rosenfeld

Alexis Rosenfeld | France

Under ytan finns en annan värld: mitt universum, där allt är sagolikt vackert och får dig att tappa andan.

Relaterade berättelser

Registrera dig för att få α Universe-nyhetsbrev

Grattis! Nu är du prenumerant på α Universe-nyhetsbrev

Ange en giltig e-postadress

Något gick tyvärr fel

Grattis! Nu är du prenumerant