band på scenen i siluett

Spela live

Morten Rygaard

”Livemusiken har återvänt och det är underbart att se”, strålar Morten Rygaard, nyss hemkommen från spelningar och festivaler i hemlandet Danmark och över hela Europa. För honom har njutningen med musik och fotografering länge varit sammanflätade. Nu får han, som ett proffs som arbetar över hela musikbranschen, mixa samman dessa två igen varje dag. ”Människor blir bara helt galna och vilda”, skrattar han, ”och det är vad jag älskar att se – känslorna som musik kan föra in i världen.”

rammstein på scenen på natten upplyst i blått © Morten Rygaard | Sony α1 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/500s @ f/2.8, ISO 200

Den här spänningen är lätt att se hos Morten. ”Genom musikfotografering hittade jag ett sätt att kommunicera och uttrycka mig”, förklarar han. ”Jag har vetat väldigt länge att det här var vad jag ville göra.” Musiken verkar ha kommit först men inte med så mycket. Han älskade banden redan under sina yngsta dagar. ”När jag växte upp i Danmark var radiostationerna riktigt tråkiga”, fortsätter han, ”men min pappa tillverkade en stor antenn som kunde ta in radio Luxemburg. Så jag lyssnade på rock dagarna i ända, varenda dag, och jag älskade det!”

sångare på scenen omgiven av grön rök © Morten Rygaard | Sony α9 II + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II | 1/250s @ f/2.8, ISO 500

Medan hans motiv och deras publik precis som han har frossat i ljud genom åren, hyllar Morten även ljuset. Men eftersom belysningen vid spelningarna varierar mellan ultrastarkt och nästan obefintligt ljus, behövs rätt utrustning och färdigheter för att bemästra de här situationerna. ”En av de viktigaste sakerna är att veta allt om din ISO, bländare och slutartid”, förklarar han. ”Du måste frysa handlingen så att en person är skarp oavsett ljus, särskilt som du inte kan använda blixt för livemusik. Artisterna gillar det inte och det kan även förstöra stämningen. Allt handlar om att se till att slutaren är tillräckligt snabb för att stoppa motivets rörelse.”

rammstein spelar live på scenen med en elduppvisning © Morten Rygaard | Sony α1 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II | 1/3200s @ f/2.8, ISO 200

”I de här situationerna”, fortsätter han, ”krävs det mycket höga ISO-tal, så det är ingen överraskning att jag valde att utrusta mig med mina pålitliga kameror från Sony – Alpha 1 och Alpha 9 II. När ljuset är starkare så använder jag Alpha 1 och drar nytta av de högupplösta filerna, men när det är väldigt svagt använder jag Alpha 9 II där du kan fotografera på galna inställningar som ISO 6 400 utan något som helst brus. Även ovanför det, där du börjar få kornighet, ser bilderna fortfarande fantastiska ut. Det påminner mig om när jag brukade pressa filmen vid framkallningen. Det la alltid till textur men det såg fortfarande bra ut.”

Något annat som han förlitar sig på är den legendariska AF-prestandan hos kamerorna från Sony. ”Ögonautofokusen liknar inget annat jag har upplevt”, säger Morten. ”Jag tror personligen att det är det bästa fokussystemet på den här planeten. Med fokusspårning i ögat kan jag enkelt rama in motivet och jag vet att den slutliga bilden blir 100 % skarp. Ögonautofokus fungerar till och med i den sorts högkontrastsituationer som du kan förvänta dig vid spelningar, som stark bakgrundsbelysning eller när det är rök och dis.”

sångare på scenen badar i orange ljus © Morten Rygaard | Sony α9 II + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/2.8, ISO 2000

Genom att förlita sig på kamerornas höga ISO-prestanda och AF-noggrannhet kan Morten få de bilder han behöver och gå vidare till mer kreativa kompositioner.

Som alla musikfotografer vet har du sällan mer än några få låtar på dig att fota under. Jag vet att jag behöver skarpa, vackra porträtt av bandmedlemmarna, såväl som scenbilder och all interaktion med publiken. Men när de väl är tagna kan jag bli mer experimentell och det är där magin verkligen finns.”
sångare och gitarrist vinkar till publiken © Morten Rygaard | Sony α9 II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/2.8, ISO 1250

Men för att få den möjligheten måste man vara totalt förberedd, säger Morten. Så även om han känner bandet väl, tar han reda på vad han kan förvänta sig genom att titta på videor från deras senaste shower, så han kan förutse dem och föreställa sig de bilder han vill ha. För att ge sig själv den största möjligheten att lyckas går Morten också omkring med ett fantastiskt urval objektiv. ”Det finns ingen tid att byta objektiv på spelningar, så jag använder fyra kamerahus utrustade med 12-24 mm f/2.8 GM, 24-70mm f/2.8 GM, 70-200mm f/2.8 GM OSS II och 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS. De täcker alla vinklar precis framför scenen och jag har också FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS för bilder bakifrån arenan.”

brian may spelar ett gitarrsolo på scenen © Morten Rygaard | Sony α9 II + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/3.2, ISO 500

Allt kan sammanfattas i att vara förberedd, att kunna förlita sig på sin hårt förvärvade exponeringsförmåga och att kunna lita på sin utrustning från Sony, vilket betyder att Morten kan göra det han gillar mest – att leka. ”För mig är fotografering som att leka och ha kul. Det är mitt mantra. Jag älskar den kreativa utmaningen och att arbeta med ljuset som finns framför mig. Jag har gjort det här i 30 år men jag tittar fortfarande på varje scen och undrar hur jag kan förbättra den. Det är det roliga och min Sony Alpha-utrustning hjälper mig definitivt att göra just det.”

Produkter i fokus

Relaterade berättelser

Registrera dig för att få α Universe-nyhetsbrev

Grattis! Nu är du prenumerant på α Universe-nyhetsbrev

Ange en giltig e-postadress

Något gick tyvärr fel

Grattis! Nu är du prenumerant