Ett inslag av finess

Kate Hopewell-Smith

Kate Hopewell-Smiths väg till fotograf var annorlunda än för de flesta. Efter studier i bildkonst och konsthistoria på universitet följde en karriär i mediabranschen. Men allting förändrades när hon blev mamma. Kate fann sig själv på jakt efter en ny passion och ville undgå att återvända till världen med kontor och pendling.

kate hopewell smith sony alpha 9 en familj med två små barn poserar i parken för ett porträtt

© Kate Hopewell-Smith | Sony α9 + 85mm f/1.4 | 1/250s @ f/4.0, ISO 320

”Vi hade en gammal filmkamera som väckte mitt intresse, men vi var mitt i den digitala tidsåldern så jag bad om en DSLR i julklapp. Därifrån blev det till en hobby. Jag gick sedan en distanskurs vid Open University kallad Fotografins konst. Den innefattade inte så mycket detaljer om hur du använder kameran, utan handlade mer om komposition och färger. Jag insåg att det var väldigt likt det jag lärt mig under mina bildkonststudier på universitet, bara med ett annat medium. Det låter hemskt, men jag har alltid tyckt att det är intressant hur fotografering är snabbare, mer direkt. Du får snabbt de resultat du vill se så det är väldigt givande att jobba med det.”

kate hopewell smith sony alpha 9 en brud tittat på sin bukett innan bröllopsceremonin

© Kate Hopewell-Smith | Sony α9 + 85mm f/1.4 | 1/125s @ f/2.2, ISO 250

Åren som hon tillbringade på universitet med att studera bildkonst och konsthistoria kom till användning när Kate påbörjade sin fotograferingsresa, och de fortsätter att ge henne kunskaper som krävs även i dag. ”Jag tar med mig mycket från bildkonstvärlden”, säger hon. ”Vokabulären i den visuella kompositionen är likvärdig med det jag lärt mig genom att studera konsthistoria. Vissa människor kan instinktivt skapa bilder bättre än andra, men min teori är att alla kan lära sig komposition, vilket förbättrar deras arbete. Jag tror absolut på att genom att undervisa grunderna i komposition så kan alla bli en bättre fotograf.”

kate hopewell smith sony alpha 9 brud och brudgum poserar formellt framför ett fönster efter ceremonin

© Kate Hopewell-Smith | Sony α9 + 24-70mm f/2.8 GM | 1/160s @ f/5.0, ISO 50

Kate förklarar att för henne är ljuset den viktigaste delen i bilderna. ”Om du förstår ljus så förstår du exponering, och då kan du ta kontroll över bilden. Det är då det blir spännande. Jag vet hur jag gillar att fotografera ljus och även om det kan vara svårt ute på plats ibland så är det den bästa delen av fotografering – upptäckandet.”

Kates användning av ljus syns ständigt i hennes bilder av människor. Oavsett om det är ett individuellt porträtt, en familjebild, en boudoirbild eller ett bröllop så visar de alla hennes unika stil, och man kan se hur hennes användning av ljus och hennes konstnärliga bakgrund lyser igenom. Varje bild är ett konstverk i sig självt och utformat för att hängas upp och visas på väggen.

kate hopewell smith sony alpha 9 en brudgum fixar en pojkes slips innan ceremonin medan pappan tittar på

© Kate Hopewell-Smith | Sony α9 + 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/3.2, ISO 640

Kate tar bröllopsbilder tillsammans med sin man och förklarar att deras roll är att berätta en historia, men att deras filosofi är väldigt annorlunda jämfört med dokumentärfotografer. ”Vi ser det som att vi skapar bilder lika mycket som vi tar dem”, säger hon. ”Jag flyttar på och instruerar motiven och försöker placera dem i det vackraste ljuset jag kan hitta. Vi skapar dessa ögonblick i stället för att bara fotografera det som händer.”

kate hopewell smith sony alpha 9 brud och brudgum står vända mot ett fönster i ett helt symmetriskt rum

© Kate Hopewell-Smith | Sony α9 + 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/2.8, ISO 400

I fråga om utrustning så förlitar sig Kate på två Sony α9 vid fotograferingar och tycker att kombinationen av storlek och hastighet, både gällande autofokus och slutarhastighet, är jättebra. ”Jag behöver även en kamera med två kortplatser. Det är inte förhandlingsbart för mig när jag fotograferar ett bröllop.”

Kate har några objektiv hon alltid väljer. ”Jag använder Sony G Master-objektiv för alla bilder på människor. Jag har FE 70-200mm f/2.8 GM, FE 24-70mm f/2.8 GM och 85mm f/1.4 GM. Jag använder även makroobjektivet FE 50mm f/2.8, men det är bara för närbilder.”

kate hopewell smith sony alpha 9 brud och brudgum kramas efter ceremonin

© Kate Hopewell-Smith | Sony α9 + 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/320s @ f/2.8, ISO 160

Bytet från DSLR till spegellösa kameror har haft en stor inverkan på hur Kate fotograferar. ”Efter att ha använt DSLR finns det nu funktioner jag inte kan leva utan,” berättar Kate. ”Att kunna se slutbilden i sökaren innan du tar bilden är helt fantastiskt, och Eye AF låter mig hålla kameran var som helst och fortfarande ha ögat i fokus.”

kate hopewell smith sony alpha 9 brud står och blundar och njuter av ett lugnt ögonblick innan ceremonin

© Kate Hopewell-Smith | Sony α9 + 85mm f/1.4 | 1/400s @ f/1.8, ISO 200

”Jag tycker bytet från DSLR till spegellöst var himla enkelt – det är som att köpa en bil du aldrig kört tidigare. Först är den obekant men efter några körningar blir det självklart. Jag tror helt ärligt att det skulle vara jättekonstigt att gå tillbaka nu och inte kunna se min exponering. Det känns så självklart. Jag tror att det skulle vara riktigt jobbigt.”

Produkter som förekommer i den här artikeln

ILCE-9

α9 – spegellös fullformatskamera med staplad CMOS-sensor

ILCE-9

SEL2470GM

FE 24–70 mm f2,8 GM

SEL2470GM

SEL70200GM

FE 70-200 mm F2.8 GM OSS

SEL70200GM

SEL85F14GM


FE 85mm F1.4 GM

SEL85F14GM

Kate Hopewell-Smith
Alpha Universe

Kate Hopewell-Smith

UK

Jag är ständigt på jakt efter ljus. Ljus förvandlar det vanliga till något magiskt. – Trent Parke

Visa profil


x