Naturligt urval

Chris Schmid

”De flesta,” säger Chris Schmid, ”missar helheten.” Det kan såklart tillämpas på många saker, men i detta fallet handlar det om naturlivsfotografering – speciellt miljö, vana och historieberättande.

”När folk åker på safari tillbringar de mest tiden med att arbeta och njuter inte av stunden. De bockar av checklistan, ”jag vill se detta, detta och detta”, så tillbringar de fem minuter bredvid lejonet och kommer så nära som möjligt, tar en bild och åker. Men då missar man de bästa bitarna, alla detaljer – molnen, landskapet, träden, zebrorna. De missar sanningen om djurens liv, tävlingen och kampen att överleva.”

Chris bilder tar en annan väg. Han skapar detaljerade studier i rik detalj genom att koncentrera sig på att dokumentera motivet som en del av deras miljö, i stället för ett anonymt porträtt, och visar hur djuren lever och dör. Den verkliga sanningen om det vilda. Det är en metod som lett till en portfolio med fantastiska naturlivsbilder, så väl som naturlivsdokumentärer. Han säger dock att det tar massvis med energi och engagemang att arbeta såhär eftersom, ”du kan inte överleva utan rätt passionsnivå. Du måste ge allt för att vara på dessa platser och lägga timmarna på att observera.” 

chris schmid sony alpha 9 zebror samlas vid vattenhålet
 © Chris Schmid | Sony α9 + 24-105mm f/4 G OSS| 1/250s @ f/5.6, ISO 160

Hur hamnade han här som fotograf? För Chris började det med motiv han var kunnig och passionerad om. ”Jag började faktiskt som sportfotograf,” berättar Chris. ”Jag var simmare så jag brukade fotografera simning eftersom jag tror att om du vill göra ett bra arbete måste du ha kunskap om det du fotograferar.”

Jag var i London 2012 för att bevaka evenemangen, men någonting stämde inte för mig. Du sitter på samma ställe, i samma stol hela veckan ... du kan inte vara speciellt kreativ. Efter det åkte jag till Namibia och blev förälskad i naturen och naturlivet. Det kändes som det jag ville göra och jag kände mig användbar. I sporten konkurrerar du med andra fotografer, men i naturlivet kan du hjälpa djuren.”

chris schmid sony alpha 7RII ensam gepard tittar in i kameran
 © Chris Schmid | Sony α7R II + 70-200mm f/2.8 GM OSS| 1/200s @ f/2.8, ISO 1000

Han säger att som tur är har hans erfarenhet med sportfotografering gett honom kunskaper han kan föra över och tillämpa på naturlivsfotograferingen. ”Du måste definitivt ha snabbhet och tajming för att fånga ögonblicket. Om du vill berätta fantastiska historier i sport måste du kunna det du fotograferar. Samma sak gäller naturlivet – du måste kunna djurens beteenden, så jag gillar att tillbringa så mycket tid som möjligt med samma lejonflock eller gepardfamilj. Det innebär att du får en ögonblicksbild av deras verkliga liv.

Chris säger att han kan spendera tre veckor med att följa samma gepardflock, vilket hjälper honom att förstå djuren och fånga genuina bilder. Det är kontakttiden som skapar historien.”

”Vi följde nyligen en gepard med en unge och eftersom vi spenderade så mycket tid tillsammans kom hon en kväll fram till sidan av bilen, lämnade ungen och gick för att jaga. Om du bara är där några timmar och sen sticker får du inte uppleva sådant.”

Avsaknad av tålamod, eller kanske förmågan att tillbringa kvalitetstid med djuren, är ett av de största misstagen safarifotografer gör första gången. ”Kom ihåg att du inte kan vara överallt samtidigt,” säger han. ”Det är en del av det hela att välja vad du vill fånga. Springer du runt hela dagen kan du få några bra bilder, men du ser inte beteendet och det är den verkliga belöningen.”

Om du inte är selektiv kommer du tillbaka från en fotografering med tusentals av samma bild. ”Det är förståeligt, speciellt när det är första safarin, att du vill fotografera allt. Men på den tredje eller fjärde dagen måste du vara smartare.” Han lägger till, ”innan du trycker på slutaren måste du tänka ”förtjänar detta att bli en bild? Eller behåller jag detta ögonblick för mig själv?” Om tre saker inte allierar sig – komposition, ljus och historian jag berättar – så tar jag inte bilden.” 

chris schmid sony alpha 7RIII nyfödd unge gömmer sig vid sin mamma i tanzania

© Chris Schmid | Sony α7R III + 100-400mm f/4.5 - 5.6 GM OSS| 1/1000s @ f/5.6, ISO 640

Uppstår det problem när man arbetar så nära djuren? Påverkas deras beteende? Kanske blir bilderna mindre sanningsenliga? ”Jag tror inte det,” säger Chris. ”Jag är respektfull och vill inte komma för nära och pressa kontakten som en del fotografer gör. Jag observerar. Jag vill inte inskrida. Vi är inte där för att ändra deras liv direkt, bara genom bilderna, och vi vill inte störa deras beteenden.”

Genom att anta en stil som är distanserad från motivet fångar Chris djur i deras miljö på ett mer naturligt sätt och visar dem i ett sammanhang. Precis som du kan förvänta dig av naturlivsfotografering måste man använda ett längre objektiv för att kunna ge motivet mer plats. Chris använder SAL 500mm f/4 G SSM tillsammans med sin Sony α7R III and α9 och ska börja använda den nya FE 400mm f/2.8 GM.

”Sjuttio procent av mina bilder tas med 500mm, men jag använder även FE 100-400 GM f/4.5-5.6 OSS, FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS och FE 24-105mm f/4 G OSS om jag behöver mer flexibilitet eller om djuren flyttar sig närmare.” 

Som det går att se i många av Chris bilder måste inte teleobjektivsbilder innebära att miljön får baksätet eller försvinner in i suddighet. Teleobjektivbilder hjälper faktiskt till att skapa landskapsscener i slättland som Serengeti där det kan vara sparsamt med miljö.

chris schmid sony alpha 7RII ett elegant lejon i djungeln i zambia
 © Chris Schmid | Sony α7R II + 500mm f/4 G SSM| 1/500s @ f/4.0, ISO 640

Naturlivsfotografering är precis som landskapsfotografering – en bra position är väsentligt. Fast i stället för ljus måste du själv vara i en bra position och vänta in djuret. En bra guide är jätteviktigt här. ”Vi var i Zambia och fotograferade lejon,” förklarar Chris. ”Vi följde en man som arbetade i en skog. Om du kan deras beteende vet du var de kommer att gå och kan positionera dig för att vara redo. Du måste fortfarande ha tur, men det är omöjligt att fånga bilder som dessa om du jagar dem med bil.”

chris-schmid-sony-alpha-9-silhouetted-lions-at-black-rock-in-the-masai-mara-at-dawn

 © Chris Schmid | Sony α9 + 100-400mm f/4.5 - 5.6 GM OSS| 1/400s @ f/5.6, ISO 3200

Chris förklarar att samma sak gäller den här bilden som togs vid Masai Mara. ”Detta är Black Rock dit lejonen går tidigt på dagen för att leka. Det fungerar bäst om solen är bakom stenen och skapar motljus och skuggor från lejoninnan och ungarna. Du måste vara redo och sedan vänta. Fungerar det inte, okej, det är alltid en chansning, men om du inte är där så missar du möjligheten 100 % av gångerna.”

Produkter som förekommer i den här artikeln 

ILCE-7RM2

α7R II med bakbelyst fullformatsbildsensor

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fullformatskamera med autofokus

SEL2470GM

α9 – spegellös fullformatskamera med staplad CMOS-sensor

TEST
SEL70200GM

FE 70–200 mm f2,8 GM OSS

SEL100400GM

FE 100–400 mm G Master-objektiv med supertelezoom

SEL24105G

FE 24–105 mm f4 G OSS Objektiv

SAL500F40G

500 mm F4 G SSM

Chris Schmid
Alpha Universe

Chris Schmid

Schweiz

Bilder är kraftfulla. En enda bild kan fånga eller väcka en känsla.

Visa profil


x