närbild av en kungsfiskares öga

Objektivprofil | FE 70-200mm f/4 Macro G OSS II

Petar Sabol

Det är svårt att fotografera naturliv. ”Du måste komma tillräckligt nära för att motivet ska vara framträdande i bildrutan så att betraktaren kan se alla otroliga detaljer som vanligtvis förblir osynliga ... men om du kommer för nära kommer du att skrämma bort djuret.

Det är därför som telefoto-makroobjektiv, vanligtvis runt 105 mm, är favoritobjektivet för många makrofotografer. Det finns dock en naturfotograf som anser att Sony har ändrat spelreglerna med FE 70-200mm f/4 Macro G OSS II-objektivet.

daggtäckt fjäril på en växt © Petar Sabol | Sony α7R V + FE 70-200mm f/4 Macro G OSS II | 1/6s @ f/13, ISO 200

”Det är det perfekta objektivet”, säger Petar Sabol, en naturfotograf som regelbundet tar makrobilder av bland annat insekter och fåglar. ”Att ha ett zoomobjektiv med makrofunktion skiljer 70–200 mm-objektivet från fasta makroobjektiv, och det ger fotografen så mycket flexibilitet för olika användningsområden.”

ett par trollsländor på en bladstjälk © Petar Sabol | Sony α7R V + FE 70-200mm f/4 Macro G OSS II | 1/13s @ f/13, ISO 250

”Det fantastiska är att du kan ha ett objektiv som är anpassat för vardagsfotografering, resebilder och annat. Men samtidigt fungerar det också som ett halvmakro”, säger Petar. Men objektivet har ett annat ess i rockärmen. ”Om du använder det med 2x-telekonvertern förvandlas det till ett 1:1 makroobjektiv. Det är ett jättebra komplement i min kameraväska.”

Sedan Petar köpte objektivet har det blivit en fast inventarie i hans kameraväska, och han har använt det för att fotografera en mängd olika mindre motiv, inklusive flicksländor, trollsländor, fjärilar och till och med kungsfiskare och bälteskungsfiskare.

närbild av en bälteskungsfiskares öga © Petar Sabol | Sony α7R V + FE 70-200mm f/4 Macro G OSS II | 1/125s @ f/8.0, ISO 640

Petar minns senaste tillfället han fick att fotografera en bälteskungsfiskare i sin naturliga omgivning, och hur hans Sony-objektiv gjorde det hela möjligt. ”Jag fotograferade inifrån ett dolt tält vid floden där bälteskungsfiskaren åt”, säger han. ”Det växte en gren kanske en halv meter från tältet, så jag väntade tålmodigt och tyst.”

närbild av en kungsfiskares vinge © Petar Sabol | Sony α7R V + FE 70-200mm f/4 Macro G OSS II | 1/100s @ f/10, ISO 3200

Med objektivet fäst på sin Sony Alpha 7R V kunde Petar använda den tysta slutaren och fotografera bälteskungsfiskaren när den landade, utan att kameran gav ifrån sig ett ljud. Sony Alpha 7R V gjorde att objektivet fokuserade så perfekt att det registrerade varje liten detalj och skönheten i fågelns fjäderdräkt.

närbild av en kungsfiskares fjäderdräkt © Petar Sabol | Sony α7R V + FE 70-200mm f/4 Macro G OSS II | 1/60s @ f/8.0, ISO 1000

”Det var en otrolig känsla att ta den bilden, men det är inte heller förvånande med den teknik som Sonys kameror och objektiv har nu för tiden. De gör ett fantastiskt arbete, vilket gör det möjligt för mig att ta sådana här bilder, säger Petar.

två fjärilar som sitter på en bladstjälk © Petar Sabol | Sony α7R V + FE 70-200mm f/4 Macro G OSS II | 1/15s @ f/16, ISO 200

Han kan ta otroligt detaljerade närbilder med ett arbetsavstånd på bara 96 cm för 1:1-bilder utan att skrämma bort insekter, tack vare 70-200mm f/4-objektivet och 2x-telekonvertern. Den här tekniken, tillsammans med fälthantverket som Petar har lärt sig efter många års fotografering av naturliv, ger riktigt imponerande resultat.

”Det är alltid lättare att fotografera insekter tidigt på morgonen eftersom de fortfarande ligger i dvala; de sover fortfarande, och det kan jag använda till min fördel. När insekter värmer sig i solen blir de snabbt mer aktiva, så du har en begränsad tidsram för att ta sådana här bilder, säger han.

trollslända som sitter på en krokig bladstjälk © Petar Sabol | Sony α7R V + FE 70-200mm f/4 Macro G OSS II | 1/5s @ f/10, ISO 250

Petars föredragna fotovinkel innebär också att han kan förflytta sig runt sitt motiv och hitta den perfekta bakgrunden när den tidiga morgonsolen lyser upp gräs och löv. ”Objektivet skapar en vacker bokeh som framhäver motivet i bilden”, säger Petar, och dessa vackra, suddiga bakgrunder har blivit ett viktigt kännetecken för Petars makrokatalog.

När Petar vill komma närmare sitt motiv använder han den anpassningsbara knappen på objektivet för att aktivera beskärningsläget i Alpha 7R V:s APS-C. ”Även om 7R V har en upplösning på 60 miljoner pixlar och det går att beskära bilderna efteråt, är det ibland lättare att se det genom sökaren. Med APS-C-beskärningsläget kan jag skapa beskärningen i kameran och fortfarande producera bilder med 26,1 miljoner pixlar.”

fjäril solar sig i morgonsolen © Petar Sabol | Sony α7R V + FE 70-200mm f/4 Macro G OSS II | 1/25s @ f/10, ISO 100

”Jag vill fånga naturens skönhet. Ju mer vi uppmärksammar naturen desto mer kommer vi att vilja bevara och skydda den. Det är det viktigaste budskapet”, säger Petar, och tekniken i 70-200mm f/4 Macro G OSS II-objektivet och Alpha 7R V gör att han kan ta de bilder han verkligen vill ha.

”Objektivet är en fröjd att använda. Jag är imponerad av prestandan, men jag tycker också om det eftersom jag alltid häpnas av och upptäcker nya detaljer i motiven jag fotograferar, avslutar han.

Produkter i fokus

Petar Sabol

Petar Sabol | Croatia

"Jag försöker alltid att få mina fotografier att se bättre ut, oavsett hur lång tid det tar och hur mycket arbete som krävs"

Relaterade berättelser

Registrera dig för att få α Universe-nyhetsbrev

Grattis! Nu är du prenumerant på α Universe-nyhetsbrev

Ange en giltig e-postadress

Något gick tyvärr fel

Grattis! Nu är du prenumerant