Detalj från Alpha Universe-berättelsen
Att filma i Serengeti med Alpha 7S III 

Chris Schmid 

Jag är en schweizisk fotograf, filmare och filmfotograf som specialiserat mig på naturfilmning på avlägsna platser, och speciellt då de stora kattdjuren. Jag har vigt mitt liv åt att dokumentera naturens skönhet på vår planet och mitt mål är alltid detsamma: att fånga naturens väsen för att belysa hur känslig den är och få oss att bevara den.

Jag är djupt engagerad i djurskyddsarbete och har ett nära samarbete med WildAid, en miljöorganisation baserad i San Francisco vars mål är att minska efterfrågan på olagliga produkter från vilda djur. Under 2019 startade jag Stay Wild, en juvelbutik online där 50 procent av vinsten doneras till ideella organisationer som stöttar djurskyddsprojekt. Mitt arbete finns med i National Geographic Image Collection.

Huvudprojektet var att filma den stora gnuvandringen i Serengeti i Tanzania. Varje år vandrar 1,5 miljoner gnuer i en enorm slinga och den här vandringen betraktas som en av djurvärldens sju underverk.

Vid den här tidpunkten på året vandrar gnuerna till norra delen av Serengeti och korsar den berömda floden Mara i en episk och dramatisk kamp mot vatten, krokodiler och andra rovdjur. När flödet är som störst är rovdjur som lejon och geparder mycket aktiva och försöker ta vara på alla tillfällen att få ett byte.

Chris Schmid sony alpha 7RM4 en flock gnuer vadar över en flod

© Chris Schmid | Sony α7R IV + 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x teleconverter | 1/1250s @ f/7.1, ISO 400

De första intrycken av Alpha 7S III

Jag har varit en hängiven Sony-användare i många år och numera använder jag uteslutande Alpha 9 II och 7R IV för mina stillbilder men jag var nyfiken på att använda Alpha 7S III för mitt filmande.

För mig var den bästa funktionen på den nya kameran utan tvekan att jag kan filma med 4k 4.2.2 50/60p, och att det dessutom går att öka till 100/120 och ändå ha kvar samma bitdjup. Eftersom jag föredrar att filma med S-Log3 och vitbalansera bilderna, är det helt nödvändigt att ha 10-bitars tillgängligt.

Pekfokus och alla fokusinställningarna är också mycket välkomna nyheter på Alpha 7S III. Att kunna följa ett lejon i högt gräs med hjälp av en steadicam och pekfokus i Imaging Edge-appen var väldigt viktigt för oss, och vi hade inget behov av att använda några steadicammotorer för att följa fokus. Du kan styra alla kamerainställningar på håll utan att oroa dig.

Den rullande slutareffekten har också reducerats dramatiskt jämfört med Alpha 7S II och det märktes mest när vi filmade med steadicam.

Och till sist vill jag framhålla hur viktigt det var att kunna pressa ISO:n. Att inte behöva oroa sig över att använda högt ISO för att få 50/60p även i svagt ljus var otroligt, i synnerhet då stora kattdjur är aktiva väldigt tidigt och sent på natten.

Chris Schmid sony alpha 7RM4 chris ramar in en bild med sin alpha-kamera monterad på ett stativ

Chris ramar in bilden på sin Alpha 7S III och FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS

Utrustning 

Vi hade turen att ha två Alpha 7S III-kamerahus vid tagningen – ett kombinerades med FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS för statiska bilder på ett stativ, medan det andra kombinerades med FE 70-200mm f/2.8 G Master-objektivet (och emellanåt med en 1.4x-konverter) för montering på vår Ronin 2-steadicam. I båda varianterna ingick också Atomos Ninja V för RAW-inspelning direkt från HDMI-porten.

Möjligheten att styra steadicam-kameran från Imaging Edge-appen var ovärderlig, och vi kunde växla inställningar snabbt om ljuset ändrade sig.

Eftersom det var extremt varmt där skulle jag inte ha blivit förvånad om den ena eller bägge kamerorna hade uppvisat tecken på överhettning, men det uppstod inga problem ens om vi lät kamerorna vara på i flera timmar.

Chris Schmid sony alpha 7RM4-kamera monterad på en steadicam

Råd för videofilmning av vilda djur

Filma inte allt i slowmotion. Det är visserligen trevligt att ha 100/120p men det är viktigt att bevara rytmen mellan normal hastighet och slowmotion. I filmer är tempot viktigast av allt.

Lägg lite tid på att ställa in din kamera med minnesfunktionen innan du ger dig ut och filmar. Jag har till exempel ställt in min kamera på M1 för 50/60p, M2 för 25p och M3 för 100/120p så att jag kan ändra bildhastigheten på en sekund.

Det är enormt viktigt att du förstår autofokusinställningarna innan du går ut så att du vet vad som fungerar bäst för dig och ditt objektiv. Jag använde huvudsakligen låsning på inställning 1 så att kameran försöker låsa sig så snabbt som möjligt på motivet, och autofokushastigheten på inställning 2 så att den kan fokusera om smidigt om den tappar bort motivet.

Undvik att använda också automatisk ISO när du filmar, eftersom det kan bli svårt när du filmar något mörkt och vitbalansen försöker korrigera färgtemperaturen. Ställ alltid in vitbalansen på soligt eller molnigt beroende på fotoförhållandena.

Om du kan ska du komplettera med en stor extern bildskärm. När du arbetar utomhus kan ljuset vara ganska starkt och du måste verkligen kunna se vad du gör.

En av de viktigaste sakerna är tålamod. Du måste vara tålmodig och beredd på att få vänta i timmar innan något händer. Försök att inte stressa på eftersom du kanske riskerar att missa de vackraste scenerierna.

Och till sist: prova med att ändra brännvidden när du är på plats. Om du varierar mellan breda bilder och närbilder får du fler alternativ när det är dags för redigering.

Produkter i fokus
ILCE-7SM3
α7S III med proffsiga film-/stillbildsfunktioner

ILCE-7SM3

SEL70200GM
FE 70–200 mm f2,8 GM OSS

SEL70200GM

SEL200600G
FE 200–600 mm f5,6–6,3 G OSS

SEL200600G

SEL14TC

1.4x Telekonverterlins

SEL14TC

Liknande artiklar
Chris Schmid
alpha universe

Chris Schmid

Schweiz

”Bilder är kraftfulla. En enda bild kan fånga eller väcka en känsla.”

Visa profil


x