chris schmid sony alpha 9 leopard sitter i en backe med solen bakom

Att filma i Serengeti med Alpha 7S III

Chris Schmid

Jag är en schweizisk fotograf, filmare och filmfotograf som specialiserat mig på naturfilmning på avlägsna platser, och speciellt då de stora kattdjuren. Jag har vigt mitt liv åt att dokumentera naturens skönhet på vår planet och mitt mål är alltid detsamma: att fånga naturens väsen för att belysa hur känslig den är och få oss att bevara den.

Jag är djupt engagerad i djurskyddsarbete och har ett nära samarbete med WildAid, en miljöorganisation baserad i San Francisco vars mål är att minska efterfrågan på olagliga produkter från vilda djur. Under 2019 startade jag Stay Wild, en smyckesbutik online där 50 procent av vinsten doneras till ideella organisationer som stöttar djurskyddsprojekt. Jag har verk med i National Geographic Image Collection.

Huvudprojektet var att filma den stora gnuvandringen i Serengeti i Tanzania. Varje år vandrar 1,5 miljoner gnuer i en enorm slinga och den här vandringen betraktas som en av djurvärldens sju underverk.

Vid den här tidpunkten på året vandrar gnuerna till norra delen av Serengeti och korsar den berömda floden Mara i en episk och dramatisk kamp mot vatten, krokodiler och andra rovdjur. När flödet är som störst är rovdjur som lejon och geparder mycket aktiva och försöker ta vara på alla tillfällen att få ett byte.

De första intrycken av Alpha 7S III

Jag har varit en hängiven Sony-användare i många år och numera använder jag uteslutande Alpha 9 II och 7R IV för mina stillbilder men jag var nyfiken på att använda Alpha 7S III för mitt filmande.

För mig var den bästa funktionen på den nya kameran utan tvekan att jag kan filma med 4k 4.2.2 50/60p, och att det dessutom går att öka till 100/120 och ändå ha kvar samma bitdjup. Eftersom jag föredrar att filma med S-Log3 och vitbalansera bilderna, är det helt nödvändigt att ha 10-bitars tillgängligt. Pekfokus och alla fokusinställningarna är också mycket välkomna nyheter på Alpha 7S III. Att kunna följa ett lejon i högt gräs med hjälp av en steadicam och pekfokus i Imaging Edge-appen var väldigt viktigt för oss, och vi hade inget behov av att använda några steadicammotorer för att följa fokus. Du kan styra alla kamerainställningar på håll utan att oroa dig. Den rullande slutareffekten har också reducerats dramatiskt jämfört med Alpha 7S II och det märktes mest när vi filmade med steadicam. Och till sist vill jag framhålla hur viktigt det var att kunna pressa ISO:n. Att inte behöva oroa sig över att använda högt ISO för att få 50/60p även i svagt ljus var otroligt, i synnerhet då stora kattdjur är aktiva väldigt tidigt och sent på natten.

Chris Schmid sony alpha 7RM4 chris ramar in en bild med sin alpha-kamera monterad på ett stativ

Utrustning

Vi hade turen att ha två Alpha 7S III-kamerahus vid tagningen – ett kombinerades med FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS för statiska bilder på ett stativ, medan det andra kombinerades med FE 70-200mm f/2.8 G Master-objektivet (och emellanåt med en 1.4x-konverter) för montering på vår Ronin 2-steadicam. I båda varianterna ingick också Atomos Ninja V för RAW-inspelning direkt från HDMI-porten.

Möjligheten att styra steadicam-kameran från Imaging Edge-appen var ovärderlig, och vi kunde växla inställningar snabbt om ljuset ändrade sig. Eftersom det var extremt varmt där skulle jag inte ha blivit förvånad om den ena eller bägge kamerorna hade uppvisat tecken på överhettning, särskilt som vi använde full upplösning, men det uppstod inga problem ens om vi lät kamerorna vara på i flera timmar.

Chris Schmid sony alpha 7RM4-kamera monterad på en steadicam

Råd för videofilmning av vilda djur

Produkter i fokus

Chris Schmid

Chris Schmid | Schweiz

”Bilder är kraftfulla. En enda bild kan fånga eller väcka en känsla”

Registrera dig för att få α Universe-nyhetsbrev

Grattis! Nu är du prenumerant på α Universe-nyhetsbrev

Ange en giltig e-postadress

Grattis! Nu är du prenumerant