Fotograferingstips > Fota dramatiska nattvyer

    Nivå: Nybörjare

    LEKTION 7Fota dramatiska nattvyer

    Brännvidd: 135 mm/F-nummer: 8,0/Slutartid: 5 s/ISO: 400/Vitbalans: anpassad (3600K/M5)

    Det är populärt att fotografera nattvyer under resor och på natursköna platser. I det här kapitlet får du lära dig hur du fotar vackra nattvyer som verkligen återger intrycket du får av den faktiska scenen.
    Börja med att ställa in kameran på P-läget och prova sedan följande tips.

    Fota med ett stativ

    Ett stativ är det mest effektiva verktyget när du vill ta vackra bilder på nattvyer. När du fotograferar i svagt ljus minskar slutartiden för att öka mängden ljus som släpps in i kameran, och ISO-känsligheten ökar. Resultatet blir att bilden blir suddig på grund av kameraskakningar eller grynig på grund av det ökade bildbruset.

    Den här bilden togs med slutartiden inställd på 3,2 sekunder. Med den slutartiden blir bilden väldigt suddig, oavsett hur stilla fotografen försöker vara.

    Slutartid: 3,2 s

    Om du monterar kameran på ett stativ kan du ta ett skarpt fotografi även vid långa slutartider. Ställ även in ISO-känsligheten till lägsta möjliga värde. Trots att det förlänger slutartiden ännu mer behöver du inte oroa dig för att bilden ska bli suddig eftersom kameran sitter fast på ett stativ. Den låga ISO-känsligheten kan även minska bildbruset. Lägsta ISO-känslighet varierar beroende på kameramodell, men vi rekommenderar värden mellan ISO100 och ISO400.
    Avaktivera SteadyShot-funktionen om du använder ett stativ så undviker du problem. Dessutom kan bilden bli suddig när du trycker på slutarknappen. Du kan förebygga detta genom att ställa in självutlösaren på 2 sekunder.

    Brännvidd: 50 mm/F-nummer: 10/Slutartid: 5 s/ISO: 200/Vitbalans: Dagsljus

    Fotot ovan har tagits med stativ och är därför inte suddigt. Den långa exponeringstiden gör att ljuset som lyser på vattnet blir vackert och sprids jämnt över ytan.

    Vad kan du göra om du inte har något stativ?
    Om du inte har något stativ kan du luta dig mot en vägg eller en stolpe, eller placera kameran på ett räcke eller en annan plan yta där den kan ligga stadigt. Då blir bilden inte suddig.
    Om detta inte är möjligt i ditt fall kan du prova att använda en kortare slutartid för att reducera kameraskakningar. Om bilden blir suddig med den automatiskt inställda slutartiden ökar du ISO-känsligheten manuellt. Maxvärdet för ISO-känslighet varierar beroende på modell. När ISO-känsligheten kommer upp i ISO6400, 12800 och högre blir slutartiden kortare, och bilden blir inte lika suddig. Däremot kan bilden bli brusig och mindre detaljerad.

    Brännvidd: 24 mm/F-nummer: 2,8/Slutartid: 1/40 s/ISO: 3200/Vitbalans: AWB

    Den här bilden fotades med ISO3200. Genom att använda en kortare slutartid kunde oskärpan förhindras. Om du däremot tittar på den förstorade bilden ser du att den är lite grynig av brus jämfört med bilden som togs med lägre ISO-känslighet. Fotot som togs med stativ ser också bättre ut vad gäller detaljernas upplösning och strukturen på vattenytan.

    Om bildbrus syns, som i det är fallet, är det effektivt att använda ”Handhållet skymningsläge” i Motivval (fotograferingsläge). I det här läget fotas sex bilder kontinuerligt när du trycker på slutarknappen. Bilderna kombineras med hög precision medan bruset behandlas. Det här gör det enklare att ta nattbilder med mindre brus jämfört med en vanlig standardbild.
    Tänk på att ”Handhållet skymningsläge” i Motivval är ett automatiskt fotograferingsläge och att du därmed inte kan ändra inställningarna för färg och ljusstyrka enligt avsnittet nedan.

    Justera ljusstyrka och färg

    Om du har lärt dig att fota utan oskärpa, ställer du in ljusstyrka och färg utifrån bilden.
    Du kan justera ljusstyrkan med exponeringskompensation. Det mänskliga ögat ser att natthimlen är ”mörk” och att ljuset från byggnader och belysning är ”ljust”. Kameran, å andra sidan, försöker att återge alla scener med samma ljusstyrka oavsett om de är mörka eller ljusa. Exponeringen som bestäms av kameran kanske inte kan återge den ljusstyrka som det mänskliga ögat upplever. Det beror på att mörka partier (som en natthimmel) och ljusa partier (som ljus från byggnader) blandas när du fotar nattvyer. Därför är det svårt att uppnå önskat resultat när man tar nattbilder. Natthimlen kanske blir för urvattnad i färgerna eller så ser gatubelysningen skev ut.

    Dessutom påverkas fotots ljusstyrka av kamerans egna inställningar, till exempel Kreativa inst..
    Försök först att fota utan exponeringskompensation och justera exponeringen genom att undersöka resultatet.

    Brännvidd: 120 mm/F-nummer: 6,3/Vitbalans: Lysrör: Varmvit (-1) Mättnad: +3/Exponeringskompensation: 0 Brännvidd: 120 mm/F-nummer: 6,3/Vitbalans: Lysrör: Varmvit (-1) Mättnad: +3/Exponeringskompensation: +0,7

    Utan exponeringskompensation blir det här fotot underexponerat på grund av den starka gatubelysningen. Stadsmiljön bakom byggnaden är svart. Om du ställer in exponeringen på +0,7 återges fotografiet med lämplig ljusstyrka.

    Nu tar vi en titt på färgjustering. Du kan justera den övergripande färgnyansen med vitbalans. Automatisk vitbalans [AWB], där kameran bestämmer färgnyans automatiskt, kan i vissa fall ge en korrekt färgåtergivning. Om du väljer [Lysrör: varmvitt] när du tar nattbilder får du dock en blåaktig ton. Det kan återge konstgjord belysning mer korrekt.
    Dessutom kan stark belysning från byggnader och stadsbelysning bli vitaktiga i ett foto vilket gör att färgerna inte ser lika levande ut. Om det händer kan du justera mättnaden till plussidan från alternativinställningarna i Kreativa inst. så att belysningen blir mer levande och färgglad.

    Brännvidd: 16 mm/F-nummer: 6,3/Slutartid: 13 s/ISO: 200/Vitbalans: AWBBrännvidd: 16 mm/F-nummer: 6,3/Slutartid: 13 s/ISO: 200/Vitbalans: Lysrör: Varmvit (-1) Mättnad +3

    Genom att göra dessa justeringar kan du ta bilder på nattvyer som fångar det dramatiska intrycket du får när du ser scenen i verkligheten.

    Precis som i andra scener får du anpassa färgen för nattvyer beroende på dina egna preferenser och avsikter. Utnyttja justeringsfunktionerna som exponeringskompensation, vitbalans och kreativa teman för att hitta din favoritbild.

    Praktiska objektiv med fast brännvidd

    Objektiv med fast brännvidd har små f-nummer (snabb maximal bländare) så att det kommer in mycket ljus i kameran.
    Det gör att du kan fotografera nattvyer med mindre oskärpa och bildbrus även när ljuset är svagt. Du kan dessutom fota porträtt och vardagsbilder där bakgrunden är väldigt oskarp.

    Brännvidd: 24 mm/F-nummer: 2,8/Slutartid: 0,25 s

    SEL24F18Z

    Det här förstklassiga fasta 24 mm-objektivet (motsvarande 35 mm fullformat) har en största bländare på f1,8 och funktioner för enastående skärpa och kontrast i hela bilden samt snygg ”bokeh” för områden som inte är i fokus. Maximal förstoring är 0,25x för dramatiska 1:4-närbilder, och en inbyggd motor ger jämn och tyst autofokus som filmskapare uppskattar.

    Brännvidd: 35 mm/F-nummer: 1,8/Slutartid: 1/80 s

    SEL35F18F

    Det här kompakta och lätta 35 mm-objektivet till fullformatskameror har enastående bildkvalitet, även med helt öppen f1,8-bländare. Ett mångsidigt alternativ för allt från stilleben till utomhusfotografering. Snabb, exakt och tyst autofokus samt pålitlig AF-spårning gör att det passar bra till både filmer och stillbilder.

    Brännvidd: 55 mm/F-nummer: 2/Slutarhastighet: 1/80 s

    SEL55F18Z

    Den här fasta standardobjektivet med 55 mm brännvidd och största bländare på F1,8 ger suverän Zeiss Sonnar-kontrast och -upplösning för fullformatskameror med E-fattning. Det kan också skapa vacker bakgrundsbokeh som framhäver motivet. Med den stora, ljuskänsliga bländaren kan du fotografera utan stativ i svagt ljus och ändå få enastående skärpa och klarhet.