Gå vidare till Innehåll

Modeord för High-Resolution Audio

varje sann ljudälskare bör kunna

Vill du utforska den spännande (och ibland kanske överväldigande) världen med High-Resolution Audio? Det finns så mycket kunskap att ta del av om High-Resolution Audio, men lingot kan kännas som en enda soppa av akronymer och förvirrande termer.

Oroa dig inte. Vårt mål här på Sony är att beväpna dig med all den kunskap om High-Resolution Audio du behöver för att bli en riktig ljudexpert, så att du kan få bästa möjliga musikupplevelse.

Här följer en lista med grundläggande High-Resolution Audio-termer som återkommer inom audiofilvärlden idag och deras definitioner:

High-Resolution Audio:

Ljud med högre samplingsfrekvens än för cd-skivor och mp3-filer för kodning och uppspelning av musik. High-Resolution Audio kännetecknas av kristallklart ljud och nyanser, och blåser liv i låtarna genom att bevara mer data än vid konvertering till mp3-filer. Några filformat med High-Resolution Audio är WAV, DSD, ALAC, FLAC och AIFF.

DSD kontra PCM:

Det finns två huvudsakliga sätt att bearbeta/koda ljud till digitalt användbara format – PCM och DSD. Kortfattat är PCM lättare att manipulera. Men DSD är det arkiveringsformat som används i inspelningsstudior, och det finns de som anser att DSD ger de digitala filsamplingar som ligger närmast den analoga källan. Här följer de viktigaste egenskaperna för de båda formaten:

DSD:

I Direct Stream Digital används PDM-kodning (pulse-density modulation) till att lagra ljudsignaler på digitala lagringsmedia. Samplingsfrekvensen för den här tekniken är antingen 2,8224 MHz eller 5,6448 MHz, vilket är detsamma som 64 eller 128 gånger högre än för samplingsfrekvensen för cd-ljud.

PCM:

Pulse Code Modulation är en teknik som konverterar vanliga ljudsignaler till digitalt ljud. Det är standardformatet för digitalt ljud i datorer och på cd-skivor. Signalens svängningar samplas i jämna intervall, och därefter avgränsas varje sampling till det närmaste värdet i ett antal digitala steg.

Filkomprimering med förluster:

Vid filkomprimering med förluster förloras data och kvalitet från originalkällan. Det gäller bland annat mp3- och AAC-filer. Filen som skapas tar upp mycket mindre plats än originalversionen, men på bekostnad av kvaliteten.

Förlustfritt:

Vid förlustfri komprimering kan originalinformationen rekonstrueras nästan felfritt från de komprimerade data utifrån en algoritmklass. Förlustfria data har oftast större filstorlek än filer med kvalitetsförlust, men ljudkvaliteten är betydligt högre. Några exempel på den här typen av filformat är FLAC och Apple Lossless.

Okomprimerat:

Okomprimerat ljud är precis vad det låter som – originaldata utan komprimering. Generellt kan man säga att okomprimerade ljudfiler som WAV och AIFF har bäst ljudkvalitet. Nackdelarna med okomprimerat ljud är bland annat det stora utrymme de kräver och den bandbredd som krävs för att öppna och spela dem.

kHz/bit:

Det här är standardsättet att uttrycka samplingsfrekvensen genom bitdjupet.

Antalet kilohertz (kHz)

mäter samplingsfrekvensen, vilket är antalet ljudsamplingar per sekund. Ju högre kHz-tal, desto högre ljudkvalitet.

Bitdjupet

mäter antalet bitar (eller mängden data) i varje sampling. Bitdjupet motsvarar samplingens upplösning. Ju högre bitdjup, desto högre ljudkvalitet.

Nu när du har kläm på vokabulären för High-Resolution Audio är det dags att uppleva termerna i verkligheten.

Lyssna på en låt i kristallklar High-Resolution Audio i premiumhörlurarna MDR-1A/B för High-Resolution Audio.

Ta del av fördelarna med DSD som kan spelas upp på digitala Walkman®-musikspelare med High-Resolution Audio på 64 GB.

Du kan hitta alla dina favoritlåtar i High-Resolution Audio.

Musik och liv: Trender och nyheter för musik- och ljudälskare.