Vildhjärta

Kyle Meyr 

Ta en titt på Kyle Meyrs foton och du kommer att se något annorlunda. I Kyles bilder är landskapet lika mycket en del av karaktären som idrottarna eller äventyrarna som han fotograferar. Det spelar en roll, ledande eller som stöd, precis som motivet.

Kyles bilder är inte lugna porträtt eller enkla actionbilder som skulle kunna vara tagna var som helst – de är berättelser av personerna i sina miljöer. Det är en balans som Kyle sammanfattar perfekt:

”Små personer, stora landskap. Jag älskar det. Det finns inget bättre än att fotografera någon som kämpar mot miljön. Landskapet ger karaktär till personen inom det, oavsett om de klättrar på en vägg av is eller skejtar ner för en ökenväg. Det ger en utmaning till glädjen de söker.”

Kyle-Meyr-Sony-alpha-9-mountain-climber-ascending-icy-cliff-face

© Kyle Meyr | Sony α9 + 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/200s @ f/6.3, ISO 500

Det fungerar även i den andra riktningen. ”En människa ger personlighet till ett landskap och mycket mer sammanhang än om du fotograferar naturen för sig själv”, förklarar han. ”Rama in en människa ovan eller under horisonten så visar du upp bildens hela skala, med landskapets prakt runt omkring eller ödsligheten, svindeln eller vad det är du försöker berätta. Det kanske är någon som ska åka kajak under bergen och bergen ska skydda dem.”

 

Kyle-Meyr-Sony-alpha-9-group-of-skiers-making-their-way-down-a-slope-in-the-warm-evening-sun

© Kyle Meyr | Sony α9 + 16-35mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/6.3, ISO 200

Kyles actionintresse kommer från hans kärlek till skidåkning. ”Min mamma är norska och jag växte upp i USA där jag tillbringade all min tid i backarna,” förklarar han. Men det var upptäckten av en helt annan typ av landskap som gjorde att han kastades in i sport- och äventyrsfotografering på heltid. Efter att ha studerat journalistik i London i tre år fick stadslivet Kyle att förstå hur mycket han saknade naturen. ”Jag visste att det fanns mycket mer att fotografera hemma i Norge”, berättar han. ”När jag kom dit kunde ingen stoppa mig. Jag tog med en kamera överallt och fotograferade Norges alla hörn.”

Kyle-Meyr-Sony-alpha-9-skier-in-mid-air-after-tackling-a-high-jump

© Kyle Meyr | Sony α9 + 85mm f/1.4 GM | 1/16000s @ f/1.4, ISO 100

Hans tid i London var dock inte bortkastad. Hans journalistutbildning hjälpte honom att förstå vikten av att förvandla erfarenheter till berättelser.

”Jag har alltid velat vara i händelsernas centrum och var avundsjuk över journalister som fick vara det – personer som Hunter S Thompson eller Tom Wolfe – som verkligen levde i berättelserna. Ju mer jag använde min kamera när jag försökte bli en del av dessa historier, desto mer kom jag underfund med att jag var en bättre historieberättare om jag visade människor exakt den bild jag såg, oavsett om den var vacker eller inte.”

I det här fallet innebär att leva i berättelsen att fotografen och kameran måste räcka till. ”Jag gillar att vara utomhus så mycket som möjligt,” säger Kyle. ”När det kommer till en kameras batteritid är det jätteviktigt att ha något som räcker länge. Det är väsentligt för vad jag kan få med mig från en fotografering.”

Kyle-Meyr-Sony-alpha-99II-group-of-climbers-camping-on-a-mountain-illuminated-by-late-evening-sun

© Kyle Meyr | Sony α99 II + 14mm f/2.8 | 13s @ f/2.8, ISO 1600

Ett typexempel är upplevelsen vid inspelningen av den norska händelsen Norseman, ett av världens mest extrema triathlon. ”Du börjar fotografera klockan två på morgonen på en färja som släpper av tävlarna mitt i en fjord,” berättar Kyle. ”Du slutar inte förrän efter solnedgången. Om du verkligen brinner för fotografering, som jag gör, slutar det med minst två tusen bilder. Jag har tre extrabatterier till α9 och α7R III och jag har hittills aldrig fotograferat någonting där det inte har räckt.”

Han förlitar sig även på den felfria autofokusen i α9: ”Det är förmodligen det bästa som jag har upplevt i en kamera – det blir rätt 99 procent av tiden och den tillförlitligheten gör att när du ser en bild så får du den. Om jag åker skidor kan jag stanna mitt i backen, kasta av mig ryggsäcken, ta upp kameran och veta att den är redo. Att göra det vid 20 fps och med kontinuerlig autofokus så att du kan fånga varenda actionögonblick och sedan välja från dem är livsavgörande för mig.”

Kyle-Meyr-Sony-alpha-9-canoeist-makes-his-way-across-lake-towards-mountain

© Kyle Meyr | Sony α9 + 85mm f/1.4 GM | 1/2000s @ f/1.4, ISO 100

Trots att han har fotograferat på några av världens vackraste platser innebär Kyles ”spring och fota”-inställning av att vara i nuet att han inte har tid för traditionella landskapsmetoder som filter och kamerastöd. ”Du kommer aldrig se mig med ett stativ”, skrattar han. ”Min mentalitet handlar mycket om att hålla jämna steg och jag vill fotografera direkt, så jag är beroende av Raw och kamerans förmågor.”

Tillbaka till äventyrskänslan och det vilda i Kyles bilder: Är det någonting specifikt han letar efter på en plats? ”Dessa berättelser handlar oftast om människor bortom civilisationer, så jag vill oftast inte ha vägar i bilderna. Jag tror att vägar för tankarna tillbaka till en civiliserad miljö. ”I vissa fall blir det allt svårare på grund av attraktionen för vildmarken som den här typen av bilder för med sig.

Kyle-Meyr-Sony-alpha-9-pair-of-skiers-stand-atop-snow-covered-mountain

© Kyle Meyr | Sony α9 + 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/320s @ f/2.8, ISO 100

”I Norge har de börjat bygga vägar och stentrappor uppför vissa berg eftersom det gör det lättare för turister att ta sig upp. För mig finns det ingen större besvikelse än att komma upp till toppen av ett berg och se att någon redan har byggt trappor dit.”

Ett viktigt exempel på detta för honom är Preikestolen över Lysefjord. ”Det är en av de vackraste sakerna som moder natur har skapat, men man har precis förlängt vägen hela vägen upp till toppen för att förkorta vandringsavståndet”, säger han. ”Du förlorar helt värdet av att förtjäna vyn, eftersom en stor del av nöjet är att kunna säga ”titta vad jag har gjort – jag började där nere vid havet och nu är jag 1 000 meter ovanför det”. Attraktionen som bilder kan ge sådana här platser och upplevelser är fantastisk, och jag vill att folk ska se dem, men när vildmarken blir så enkel att erövra så ändras karaktären och berättelsen.”

Produkter som förekommer i den här artikeln 

ILCE-9

α9 – spegellös fullformatskamera med staplad CMOS-sensor

ILCA-99M2

α99 II med bakbelyst fullformatsbildsensor

SEL70200GM

FE 70–200 mm f2,8 GM OSS

SEL1635GM

FE 16-35mm F2.8 GM

SEL85F14GM

FE 85mm f/1.4 GM

Kyle Meyr
Alpha Universe

Kyle Meyr

Norge

Det är sällan du kan få allt detta vackra på ett ställe... Det kallas natur.

Visa profil


x