Jag heter James Glancy och är frilansfotograf och naturvårdare. För sju år sedan lämnade jag den brittiska militären och slog in på en ny bana inom naturskydd och TV. Jag har presenterat och filmat program för Discovery Channel och National Geographic och producerat en miljöserie för Mail Plus i Storbritannien. Jag älskar vilda djur både på land och i havet och samtidigt som jag gillar att arbeta med naturhistoriska produktioner har jag känt mig manad att visuellt berätta om de skador som människan förorsakar på miljön och att belysa de människor som skyddar vår planet. Jag har precis kommit tillbaka från USA där jag filmade en hajdokumentär för National Geographic.
The Wilderness Nearby
2020 har fungerat som en påminnelse om hur separerade många av oss är från naturen. Begränsningar i våra liv har gett folk möjlighet att upptäcka skönheten i naturen som så ofta kan finnas i närheten av våra hem. Det har demonstrerat betydelsen av att skydda djur och miljö, som vi inte kan överleva utan. Jag ville göra en kortfilm som uppmärksammade de otroliga vilda platserna som gett många i södra England en paus från pandemin i år. Den är en visuell illustration av att det lönar sig att ta hand om vildmarken runt hörnet.
Första intryck av att fotografera med Sony FX6
Det bästa med att fotografera med Sony FX6 var slow motion-funktionen med 120 bilder per sekund i 4K-upplösning. Den är perfekt för att fånga dramatiska ögonblick när du filmar vilda djur. Du kan bryta ner djurens rörelser och lägga in känslor i innehållet.
Något annat som är viktigt när jag fotograferar vilda djur är att utrustningens fotavtryck och vikt är minimal eftersom jag måste fotografera från olika vinklar högt upp i träd eller nere på marken. FX6 är en kraftfull och liten kamera, vilket gör den lämplig för fotografering i rörelse. Den är dessutom oerhört lätt för en kamera av denna kaliber. Man skulle kunna tro att man kompromissar någonstans med en så liten kropp men ändå ger den dig fantastisk bildkvalitet under alla ljusförhållanden tack vare 4K-helbildssensorn.
En annan aspekt som jag uppskattade var moduldesignen som gjorde det möjligt för mig att snabbt montera olika tillbehör som en gimbal, fordonsmontering eller ett stativ. När du ska filma djurliv får du inte en andra chans till den perfekta bilden så det är avgörande för min typ av fotografering.
Till den här fotograferingen använde jag en mängd breda långa objektiv på grund av typen av natur. För att ta närbilder av vilda djur utan att störa dem använde jag framför allt Sony 70-200mm F/2.8 GM-, 600mm F/4 GM- och 200-600mm G-objektiven. Det senare ger mycket mångsidighet som teleobjektiv för att snabbt få ny inramning. Jag har också använt bredare objektiv som Sony 16-35mm f/2.8 GM för att få fler kontextuella bilder och berätta historien.
Fotograferingstips med Sony FX6 och sista tankar
För det första måste jag ha objektiv med Sony E-fattning eftersom de gör det möjligt att till fullo dra nytta av den exceptionella autofokusfunktionen hos FX6. Även om jag fortfarande filmar med en kombination av manuellt fokus och autofokus tycker jag att det nya autofokussystemet passar perfekt för djurliv.
Menyerna kommer att vara bekanta för de som har använt Sony FS7, men FX6 har dock flera alternativ för att lagra förinställda funktioner. Det är värt att ställa in dessa för fotografering på resande fot eftersom du har begränsad tid att förbereda.
När det gäller tillbehör skulle jag rekommendera en handhållen gimbal, eftersom FX6 är liten och lätt. Den modulära designen innebär att den är lätt att montera på flera olika tillverkares gimbals. Jag skulle även ta med en sökare i min utrustning som kan fästas vid FX6:s skärm.
Det är fantastiskt att FX6 har tillkommit i Sony Alpha-serien. Jag tror att FX6 kommer att bli standardkameran för dokumentärfilmare, speciellt när det du filmar utvecklas snabbt i högt tempo. Precis som FS7 är den lämpad för utmanande miljöer, men är så mycket mindre och ger mycket högre bildkvalitet.