Ögonen talar om vem du är

Robert Wolanski

Ett bra porträtt är en känsla fångad i ögonblicket, sanningen som skymtar fram under en bråkdel av en sekund. För att fånga den måste du vara redo. Det menar i alla fall Robert Wolanski, som har byggt hela sin karriär på att fånga dessa ögonblick och göra dem till enastående porträtt.

robert wolanski sony alpha 7RII porträtt av dominic miller

© Robert Wolanski | Sony α7R II + FE 85 mm f/1.4 GM | 1/100 s @ f/2.8, ISO 800

”För mig handlar porträtt i grunden om känslor och konsten är att fånga ögonblicket. På så sätt skiljer det sig från mode- och skönhetsbranschen där smink och styling är viktigare. Jag bryr mig fortfarande om utseendet hos dem jag fotograferar men ett porträtt handlar om deras karaktär, deras berättelse. Jag gillar ödmjukhet och enkelhet, men framför allt sanning.”

Robert når fram till kärnan genom att skapa kontakt men i grund och botten handlar det om att reagera snabbt. Äkta ögonblick kan vara korta.

Ju bättre relation du har till personen desto bättre blir kommunikationen, och det blir lättare att hitta sådana ögonblick. Men det kan vara svårt när du arbetar med stora namn.

 

robert wolanski sony alpha 7RII porträtt av sting

© Robert Wolanski | Sony α7R II + FE 85 mm f/1.4 GM | 1/25 s @ f/3.2, ISO 320

”Det viktigaste för mig är att få kontakt innan jag börjar ta bilder men det är sällan möjligt. Det är trots allt svårt att föreställa sig att Pierce Brosnan eller Sting skulle hinna med en kaffe och en pratstund med mig!”, skrattar han. ”Sådana möjligheter uppstår nästan alltid spontant och i samband med projekt som att dokumentera en konsert eller filmpremiär. Lustigt nog är det oftast då det finns tid att talas vid. Det kan handla om en paus för smink eller kostymprovning. Det finns inga regler för det här, men om vi hinner med att byta några ord före fotograferingen, om så bara om vädret eller barnen, ger det energi.”

robert wolanski sony alpha 7RIII porträtt av rafal krolisowski

© Robert Wolanski | Sony α7R III + FE 55 mm f/1.8 ZA | 1/160 s @ f/5.0, ISO 80

Att vara redo innebär att kunna reagera direkt när ögonblicket är rätt, och för det förlitar sig Robert både på sin kamerautrustning och sin förmåga att hantera ljuset. Han har nästan alltid med sig sin Sony α7R III eller RX1R II och säger: ”Jag trodde att α7R II skulle vara svårslagen men små men viktiga förändringar har gjort α7R III till varje fotografs dröm.”

Ett läge är särskilt viktigt för Roberts arbete: ”Jag säger ofta att jag inte är någon teknisk person och kan till exempel inte kameramenyn utan och innan, men av alla användbara funktioner är det en som utmärker sig: Ögon-AF. Den ser till att fokuset alltid är perfekt i det korta ögonblick som jag vill fånga. Jag kan fokusera på kommunikationen och hur vi når fram till det ,och behöver inte riskera att missa något. Nu kan jag inte föreställa mig att arbeta utan den här funktionen.”

robert wolanski sony alpha 7RII porträtt av katarzyna warnke

© Robert Wolanski | Sony α7R II + FE 85 mm f/1.4 GM | 1/125 s @ f/5.6, ISO 160

En annan aspekt på α7R III som tilltalar Robert är dess fysiska storlek i relation till dess stora potential. ”Det är fantastiskt att denna professionella utrustning med så stora tekniska möjligheter är mindre än hälften så stor som den utrustning som jag använde tidigare. Eftersom jag alltid vill ha med mig en proffskamera oavsett tid eller plats behöver jag en som inte tar upp halva resväskan!”

α7R III kombinerar han främst med FE 55 mm f/1.8 ZA. ”Det har så hög kvalitet och uppfyller 95 procent av mina behov. Resterande fem procent står mitt FE 70–200 mm f/2.8 GM-objektiv för, och det använder jag mellan 105 och 135 mm.”

robert wolanski sony RX1RII porträtt av marcelina zawadzka

© Robert Wolanski | Sony RX1R II | 1/160 s @ f/3.2, ISO 50

För att dra nytta av möjligheter när de uppstår har han även en liten LED-lampa som en del av utrustningen: ”Sedan jag började använda en Sony har mitt sätt att hantera ljus förändrats eftersom jag vet att jag kan få hög kvalitet med höga ISO-tal. Och utan komplicerad belysning får du en mer intim och välkomnande atmosfär.”

Det innebär att det är mycket lättare för honom att arbeta med det tillgängliga ljuset, vilket han blev mästare på när han arbetade inom film och TV: ”Jag föredrar en fast belysning som påminner om filmer när jag tar porträtt, alltså konstant belysning snarare än blixtljus. Jag gillar att se effekten eller bygga upp den. Jag tycker om att skapa en atmosfär där ljuset är ett naturligt komplement.”

robert wolanski sony alpha 7RIII porträtt av malgorzata kozuchowska

© Robert Wolanski | Sony α7R III + FE 70–200 mm f/2.8 GM OSS | 1/160 s @ f/4.0, ISO 80

Så hur vet Robert när han fångat det perfekta ögonblicket? När förmedlar porträttet en sanning om motivet? Robert säger att det handlar om ögonen. ”De kan vara som en kompass som pekar i rätt riktning. Kompositionen är nästan alltid sekundär för mig eftersom jag fokuserar på ögonen. Jag väntar på stunden då de sänker garden, öppnar upp sig och har en blick som blottar själen.”

Produkter som förekommer i den här artikeln

ILCE-7RM2

α7R II med bakbelyst fullformatsbildsensor

ILCE-7RM2

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fullformatskamera med autofokus

ILCE-7RM3

DSC-RX1RM2

RX1R II kompaktkamera av proffskvalitet med 35 mm sensor

DSC-RX1RM2

SEL70200GM

FE 70–200 mm f2,8 GM OSS

SEL70200GM

SEL85F14GM

FE 85 mm f1,4 GM

SEL85F14GM

SEL55F18Z

Sonnar® T* E 55 mm f1,8 ZA

SEL55F18Z

Robert Wolański
Alpha Universe

Robert Wolański

Polen

När du förenklar ditt liv, förenklas även universums lagar.

Visa profil


x