Porträtt med personlighet

 Steffen Böttcher

“Fotografi är en kommunikationssport”, säger Steffen Böttcher när vi frågar honom om hans porträtt- och modearbete, ”det det är tur, eftersom jag tycker om att kommunicera”. Faktum är att det viktigaste är att berätta någon betydelsefullt om subjektet, oavsett porträttets stil. Om det är anonymt är det inte riktigt ett porträtt. 

Steffens porträtt kommunicerar mycket karaktär och bland många andra tekniker säger han att det har mycket att göra med de berättelser som en plats kan förmedla.

“Det är mycket viktigt att ha rätt omgivning för en bra porträttbild. Miljön kan berätta mycket om personen. Om dem, deras arbete, deras inställning... Jag vill inte ta opersonliga bilder. Det är inget fel på enkla porträttbilder, de är moderna och användbara, men i mina bilder vill jag att omgivningen ska hjälpa till att berätta om dem: en politiker i ett bibliotek, en kock i köket... det som gör dem till vad de är.” 

steffen-boettcher-sony-alpha-9-man-sitting-on-floor-in-warehouse
© Steffen Böttcher | Sony α9 + 85mm f/1.8 | 1/500s @ f/2,5 ISO 320

Han säger också att det är viktigt att välja plats noggrant så att subjekten får vara sig själva. ”Det är som när skådespelare spelare in filmer eller musiker framträder; skådespelarna behöver en scen eller en plats, det räcker inte med en grön duk utan något att reagera på, medan sångarna behöver en scen och en publik. Du kan inte ta ett djur från sin naturliga miljö och förvänta sig att det uppför sig naturligt. Det är samma sak med människor.”

Steffen arbetade i 12 år som grafisk designer innan han började som heltidsfotograf, vilket kan honom en fantastisk insikt om visuellt språk – hur bilder förmedlar idéer. Han säger att hans år som grafisk designer hjälpte honom förstå grunderna, som god sammansättning, komplementfärger och hur en bild ska struktureras. Han säger att ”det är enkelt att övergå från fotografi med dessa färdigheter eftersom du inte börjar från noll. Jag ville bara vara kreativ, det är den viktigaste motivationen och det ska inte förhindras av tekniska moment.”

steffen-boettcher-sony-alpha-9-black-and-white-portrait-of-a-blond-haired-lady
© Steffen Böttcher | Sony α9 + 85mm f/1.8 | 1/160s @ f/11 ISO 50

Han tycker att för många fotografer närmar sig fotografin från den tekniska sidan och fokuserar på att experimentera med inställningar och utrustning. För honom, förklarar han, spelar detta ingen större roll: 

“För mig är fotografi mer som att måla en tavla. Det handlar inte om kameran. Det handlar om att hitta på ljudet, delarna av kompositionen, färgerna... Det är mycket mer än en teknisk aktivitet. Det är viktigt att du skapar bilden i ditt huvud innan du ens lyfter kameran.” 

En aspekt som hjälper honom är den vridbara skärmen på hans Sony α9. ”Jag föredrar att komponera på skärmen av flera anledningar”, förklarar han, ”när du komponerar genom en sökare riskerar du att glömma element eftersom det är verkligare”. Ditt öga dras till subjektet och inte till kompositionen som helhet? ”Precis. När du använder skärmen och ser kompositionen är det mer som att se en framkallad bild... slutresultatet. Du har mer distans och du kan vara mer objektiv”.

steffen-boettcher-sony-alpha-9-girl-with-sunglasses-smiles-as-her-picture-is-taken

© Steffen Böttcher | Sony α9 + 35mm f/1.4 | 1/1600s @ f/1,4 ISO 50

Tillbaka till kommunikationskonsten och, för Steffen, är en viktig del av kompositioner via kamerans LCD-skärm att det är lättare att kommunicera med subjektet utan att dölja ögat med kameran. ”Som fotograf hjälper det verkligen när du kan komma fram från bakom den masken. Det är mer intimt och mycket bättre för subjekten. De reagerar på ett annorlunda sätt och du märker det omedelbart. Sedan är det mycket lättare för mig att koncentrera mig på subjektet och interagera med dem bättre, särskilt eftersom jag vet att jag kan lita på α9:s AF och exponering helt och hållet. Jag behöver inte tänka på tekniken, utan endast på komposition och kommunikation.”

Faktum är att det är samtalet som gör Steffens porträtt speciella. ”Utan en kamera som täcker ansiktet kan jag prata med subjektet och få dem att koppla av. Subjekten sitter inte för porträtt varje dag så de behöver lite återkoppling. Jag pratar mycket, faktiskt, och ger dem känslan att de inte behöver prestera utan bara vara sig själva. Sedan är det upp till mig att fånga de små ögonblicken.” 

steffen-boettcher-sony-alpha-7RIII-couple-wearing-denim-pose-by-ocean
© Steffen Böttcher | Sony α7R III + 35mm f/1.4 ZA | 1/1250s @ f/3.5 ISO 200

”Många porträttfotografer”, säger han, talar med sina subjekt, men det viktiga är hur du gör det, inte bara att du talar för sakens skull. 

“Många börjar regissera direkt, vilket får personerna att känna sig mer stressade och nervösa, snarare än tvärtom. Jag vill inte att de ska tänka ”Var ska jag titta?” eller ”Åt vilket håll borde min haka peka?” Jag vill lyfta fram dem ur deras skal och ta bort deras självmedvetenhet.”

En av hans metoder är att föra in berättelser i samtalen och ändra hur han presenterar dem, baserat på hur han vill att subjekten ska känna sig. ”Vissa fotografer säger ”tänk på något vackert” och förväntar sig en reaktion. Det fungerar inte så – du måste vara smartare, mer empatisk. Om jag vill att de ska se hjältemodiga ut måste jag berätta om hjältar, och om jag vill att de ska se mysiga ut, berättar jag mysiga historier, till exempel om vackert det var på min semester.”

Hans viktigast tips: ”Använd samtalet för att hjälp dem att fly ögonblicket. Det är som att regissera en balett, men du arbetar med deras undermedvetna: de lyssnar och svarar. Då fungerar kommunikationen som bäst.”

 Produkter i den här artikeln 

ILCE-9

α9 – spegellös fullformatskamera med staplad CMOS-sensor

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fullformatskamera med autofokus

SEL35F14Z

Distagon T* FE 35 mm f1,4 ZA

SEL85F18

FE 85mm F1.8

Steffen Boettcher
alpha universe

Steffen Boettcher

Tyskland

Livet handlar om att säga JA.

Visa profil


x