Dilian Markov fotograferar dagligen för de bulgariska utgåvorna av stora internationella publikationer som Elle, Cosmopolitan och Harper’s Bazaar, men han älskar samtidigt att resa och utforska - och effekten som en panoramabild kan ha.
"Min andra passion, utöver mitt kreativa arbete, är att resa. För några år sedan hittade jag en liten kamera med stora objektiv och bildkvalitet som gjorde det möjligt för mig att gå ut på gatan och fotografera "verkligheten" utan smink och konstgjort ljus. Samma år tog jag en lång semester. På stundens ingivelse flyttade jag in i en husvagn med min familj i en och en halv månad och reste runt. Jag fotograferade min familj och livet runt omkring oss varje dag medan vi utforskade världen."
Med på resan hade Dilian kameran Sony NEX-6, som påverkade vilken typ av bilder han tog. Det fanns en funktion på kameran som gjorde det möjligt för Dilian att utforska panoramabilder, något som han alltid hade varit fascinerad av men aldrig hade haft tålamod att prova på.
"Jag är väldigt dynamisk i mitt arbete. Jag använder nästan aldrig ett stativ och jag rör mig ständigt och letar efter ”något nytt”, vare sig det är en gest, ett leende eller en naturlig reaktion hos personen som jag fotograferar. Det är exakt likadant när det gäller resefotografering."
"Jag respekterar mina kollegor, som använder stativ för att ta panoramabilder "bildram-för-bildram", för deras precision och tålamod, men jag är inte som dem. Jag har helt enkelt inte det tålamodet och det är inte heller så jag tycker om att fotografera. Sedan jag upptäckte panoramafunktionen är jag verkligen nöjd med vilken möjlighet det ger mig att ta bilder."
Panoramafunktionen i Sony-kamerorna gör, för de oinitierade, det möjligt för fotografer att ta panoramabilder med en enda svepande kamerarörelse. När kameran tar bilderna sätter den samtidigt ihop dem för att skapa en enstaka panoramabild, vilket gör det mycket enklare att ta sådana bilder.
”Panoramafotograferande har alltid lockat mig, intuitivt, utan någon specifik förklaring. Jag älskar det öppna, vida landskapet, med mycket utrymme - och ljus och vatten har också haft ett stort inflytande. Den typen av platser laddar min energi och får mig att vilja fotografera. När jag står framför ett sådant landskap är det enda sättet att uttrycka vad mina ögon ser och mitt hjärta känner att ta panoramabilder.”
Man kanske kunde förvänta sig att merparten av Dilians panoramabilder skulle föreställa landskap men han använder ofta det breda formatet för att ge ett alternativt perspektiv. ”Jag var på affärsresa i Cannes och arbetade för ett internationellt kemiföretag. Jag hade två timmar ledigt och gick med min kamera längs strandpromenaden. Det var kring lunchtid och solen sken starkt. Det var, enligt alla konstens regler, inte någon lämplig tid att fotografera på. Jag nådde slutet av gatan, och bortom skarorna av turister på stranden såg jag det plötsligt framför mig: en ung flicka som tittade förväntansfullt ut mot båtarna på redden. Jag tog upp kameran och fotograferade instinktivt och utan att tänka. Jag visste att jag bara hade ett eller två försök på mig. Flickan vände huvudet mot kameran, tittade på mig och lämnade sedan platsen. Men jag hade redan fått min bild. Det var inte en traditionell panoramabild, men effekten var magisk.
När det gäller varför Dilian fortsätter att ta panoramabilder är svaret ganska enkelt, "Jag har vackra bilder från olika platser runt om i världen tagna med det klassiska 2/3- och 1/1-formatet. Men när jag visar upp panoramabilder som är 2,50 m långa är effekten en helt annan. Om du står framför den måste du vrida på huvudet för att se hela bilden. I det ögonblicket kan jag se i betraktarnas ögon hur de alla förflyttas mentalt till platsen som jag har fotograferat. Effekten är unik!"
”Panoramabilder fick mig att inse att om jag fotograferar med mitt hjärta, kan jag beröra människors själar."
Dilians bästa tips:
”För mig är meningen med att fotografera att påverka andras känslor”