Detalj från Alpha Universe-berättelsen
Detalj från Alpha Universe-berättelsen
Number 6
Fotografera med Alpha 7S III 

António Morais 

Jag heter António Morais och är filmare och Sony Ambassador från Portugal. Redan när jag var barn gav min far mig smak för bilder, från målningar till fotografi och film. Snart insåg jag att en statisk bild inte räckte för att uttrycka mina idéer och jag visste att jag ville ha något mer. Att frysa ögonblicket hade en viss magi men att få det att leva inom ramens fyra kanter var mer utmanande. Efter min examen har jag inte slutat spela in video utan min passion för film har istället blivit starkare. Jag har rest till över 30 länder, och jag har alltid med mig det jag gillar mest, det vill säga mina kameror och mina tillbehör. Om det uppstår svårigheter i arbetet lugnar jag ner mig och tänker på hur priviligierad jag är som får hjälpa människor att resa, antingen i verkliga livet eller i fantasin genom bilderna som jag tar. Jag fick nyligen möjlighet att fotografera med nya Alpha 7SIII och beslutade mig för att testa den i en biofilmkonfigurering för mitt nya projekt: ”Number 6”. 

Number 6: Välja rätt utrustning för Alpha 7S III

Till den här kortfilmen valde jag en mycket enkel och smidig konfigurering för att få mobilitet under fotograferingen. Jag använde en SmallRig-korg, en Atomos Ninja V-monitor tillsammans med en basplatta, stavar och stöd till mattebox.

Som belysning valde jag att använda enbart LED-lampor. Jag älskar dem eftersom de är så snabba och bekväma att montera. Med hjälp av Filipe Ferraria (gaffer) och Pedro Teixeira (ljusassistent) lyckades vi få till mycket komplicerad belysning på kort tid. När vi fotograferade i planetariets kupol var vi tvungna att använda projektorns ljus som vår basexponering, vilket slutade med att vi använde 1/30-sekund med 16 000 ISO vid 24 bilder/s. Otroligt nog arbetade vi med delar av vår filmbelysning på endast 5 till 10 procent!

En annan viktig del av filmskapande är att välja rätt objektiv. För mig måste det vara G Masters-objektiv eftersom de är utformade specifikt för att få ut det bästa från Sony-kamerorna. För andra stilar valde jag 24mm f/1.4 GM, 135mm f/1.8 GM och 400mm f/2.8 GM OSS.

Slutligen gjorde vi hela ljudarbetet under redigeringen. För att berätta historien krävdes en ljuddesign som motsvarade filmens stil. Regissören Ricardo Teixeira jobbade nära vår kompositör Daniel Carvalho för att få den intrikata ljudbild som krävdes.

António Morais ramar in en bild på sin kamera

Number 6: Välja rätt inställningar på Alpha 7S III

Sammantaget tyckte jag att Alpha 7S III var mognare och mer komplett än tidigare Alpha 7S-modeller för filmskapande som du ser i videon. Jag fotograferade med 4K (UHD) från 24P till 120P vid högsta upplösningen och en mindre komprimerad videocodec (XAVC-S-I) vid 10-bitars 4:2:2 för att få ut så mycket som möjligt av bilden vid alla belysningskonfigureringar.

Som bildprofil valde vi S-log3/S-gamut3 för att få den bästa dynamiken eftersom många scener hade mycket kontrast. Vitbalansen ställdes förstås in för varje scen. För vitbalansering arbetade vi med Stéphane Sagaz, färgläggare och DIT. Vi utvecklade en LUT för att få ut så mycket som möjligt av det dynamiska omfånget när det användes med S-log3/S-gamut3 så att alla kunde se vilket slutresultat vi var ute efter under inspelningen. Den processen är mycket viktig för att skapa en känsla av vart den slutliga filmen är på väg, och att vi tog fram denna LUT i förväg var även mycket användbart i början av redigeringsprocessen och gav oss en bra grund att stå på.

När det gäller autofokus justerade jag inställningar för hastighet och följningskänslighet för att efterlikna manuell fokusförskjutning. Kameran fungerade perfekt varje gång utom förstås när det var helt mörkt. Under dessa speciella ljusförhållanden var det mycket enkelt att låsa fokus på en viss position och vänta tills ljuset slogs på igen för att fortsätta fokusera på ansiktet. I dessa situationer använde jag manuellt fokus med Focus Assist-funktionen, vilket är fantastiskt att använda med den nya EVF och LCD-skärmen. På tal om skärmen gjorde den nya pekintegreringen och menyn den här kameran ännu mer smidig och enkel att använda. Batteritiden och värmeavledningen är också mycket imponerande sett från fotografens perspektiv, speciellt när du som vi har en inspelningsdag på 16 timmar.

Number 6: Redigeringsprocessen

Redigering är en viktig process på Golpe Filmes. Vårt arbetsflöde kräver både Adobe Premiere Pro och Davinci Resolve. För det här projektet kodade vi om bilderna till en mer hanterbar fil som gick att redigera i Premiere och sedan länkande vi originalfilerna för vitbalansering. Under den slutliga processen gjorde 10-bitars 4:2:2-kodeken allt roligare och mer kreativt.

Regissören arbetade under redigeringsprocessen med regiassistenten Ana Moreira och färgläggaren Stéphane Sagaz. Numera är pastellfärger mycket populära. Jag gillar att bryta mot det. Därför valde vi att skapa mer dramatiska och kontrastrika bilder genom att utnyttja ljusförhållandena och färgkontraster i scenen, och sedan finjusterade vi under redigeringen för att få ljuset och färgerna att lysa. Jag har alltid gillat kontrastrika bilder och beundrar fotografer som arbetar med det. Två av mina största inspirationskällor är Roger Deakins ASC och Vittorio Storaro ASC, som båda rör sig inom de här gränserna för ljus och färg.

António Morais fokuserar en bild med sin kamera

Filerna som kommer från Alpha 7S III är mycket bättre än från tidigare modeller. Den största skillnaden är förstås 10-bitars 4:2:2 men jag tänker på något annat. Jag tror att Sony har justerat färghanteringen för att få mer naturliga och rena hudtoner, och den är väldigt bra. Missförstå mig inte, de tidigare modellerna kunde användas till mycket men de begränsades av 8-bitars kodek.

En annan aspekt som är viktig när man filmar kortfilmer är filöverföringshastigheten. De nya CFExpress Type A-korten är så himla snabba! Vi kopierade ett helt 160 GB-kort på mindre än tre minuter på plats. Till exempel minns jag tydligt att jag lämnade över kortet till Francisco (vår första regiassistent) och fick tillbaka det på ett ögonblick mellan varje ny konfigurering. Sedan frågade jag Stéphane om det var möjligt att säkert formatera och han sade ja, han hade kopierat två gånger! Det säger allt om tekniken bakom dessa kort.

Mina avslutande tankar om att använda Alpha 7S III vid filminspelning

Som jag har nämnt tidigare är det här en mycket mer komplett och mogen kamera än dess föregångare. Min upplevelse under inspelningen var smidig och kameran levererade alltid. Av en kamera av det här slaget kräver jag kvalitet och tillförlitlighet, och det fick jag från Alpha 7S III. Jag har inte tid att fundera på min utrustning när inspelningen kör igång, eftersom all tid behövs för att vara kreativ.

Produkter i fokus
ILCE-7SM3
α7S III med proffsiga film-/stillbildsfunktioner

ILCE-7SM3

SEL24F14GM
FE 24mm F1.4 GM

SEL24F14GM

SEL135F18GM
FE 135mm F1.8 GM

SEL135F18GM

SEL400F28GM
FE 400 mm f2,8 GM OSS

SEL400F28GM

Liknande artiklar