Rörliga bilder

Alessandro Grassani

”Jag bryr mig inte riktigt om enskilda bilder längre”, börjar Alessandro Grassani. ”Enligt mig,” lägger han till, ”kan i princip vem som helst ta en bra enskild bild idag – med telefonen till och med – men det är viktigare att producera ett komplext arbete. En bildserie är väsentlig i skapandet av en historia och det är det som kan öppna ett fönster mot en okänd värld, inte bara från en journalistisk synvinkel utan en känslosam sådan.”

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-breeder-living-in-ivory-coast-africa
© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS| 1/3200s @ f/5,0, ISO 400

Ett sådant projekt, Den sista illusionen, handlar om miljöimmigranters resa till städerna. Titeln handlar om deras längtan som sorgligen krossas.

”Det finns ingen framtid i deras egna länder, så de reser till städerna. Men om du har varit fiskare hela livet och kommer till en stad som Dhaka så saknar du kunskaperna för att överleva. Drömmen om städerna blir till en mardröm för dem.”

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-fisherman-sitting-in-boat-ivory-coast-africa
© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS| 1/500s @ f/11, ISO 400

Hur hamnade han här då?

Precis som med de flestas karriärer var det inte omedelbart. Efter att ha utbildats inom fotografering arbetade Alessandro först som assistent till en reklamfotograf. ”Jag arbetade med honom i studion i ett år, kanske lite mer, och sen gav han mig sparken,” skrattar Alessandro. ”Han sa att jag inte var rätt för den här typen av arbete – fokusera på din passion, som var dokumentärfotografering. Det var faktiskt ett snällt sätt att ge mig sparken.”

Därifrån började han frilansa för italienska tidningar, inklusive Corriere Della Sera och gick sedan vidare till att täcka Mellanöstern. Nu arbetar han med en blandning av uppdrag inom reklam, företag och dokumentärer, med plats för hans egna projekt där det är möjligt. ”Alla uppdrag är bra, för som fotograf behöver du finansiering – tillräckligt för att ge din familj mat och för att kunna arbeta med dina egna projekt.”

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-chiapas-mexico-migrants-follow-the-train-tracks-to-the-united-states

© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS| 1/125s @ f/7,1, ISO 400

Har någon del av reklamutbildningen följt med honom in i dokumentärsarbetet? Och i så fall, på vilket sätt?

”Främst i användningen av ljus. När du är i en studio kan du flytta lampor och bygga ljuset själv. Du kan uppenbarligen inte göra det ute på plats, men om du har medvetenheten kan du leta efter förändringar i det tillgängliga ljuset. Du är mer uppmärksam på det och gör det till en del av allting som du gör.”

Det innebär att vänta på rätt ljusförhållanden – att vara åtagen att ta rätt bild för att berätta historien.

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-immigrant-shelter-in-sonora-mexico
© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 35mm f/2.8 ZA | 1/200s @ f/2.8, ISO 1600

”Ett av mina migrationsprojekt kan ha 30 bilder eller fler, tagna över flera år, i den slutgiltiga redigeringen med att ta en av bilderna kan innebära en veckas arbete. Jag vet vad jag vill säga, jag vet platsen, så för att ta bilden återkommer jag dit – soluppgång, solnedgång, regn, olika perioder i flera dagar – bara för att vänta på att det perfekta ljuset ska berätta något.”

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-ivory-coast-africa-lady-walks-past-derelict-building

© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS| 1/1000s @ f/6,3, ISO 800

TEST

Redigering blir som resultat en stor del av projektet för att kunna hitta den perfekta balansen i bilderna. Alessandro förklarar, ”Jag vet aldrig riktigt vilken som är den perfekta bilden förrän slutredigeringen när jag har alla uppe på en skärm tillsammans. Redigeringen är väsentlig för om du inte kan göra det rätt kan du förstöra hela arbetet. Dåligt arbete som redigerats bra kan se bättre ut, men bra arbete som redigerats dåligt kan förlora historien. Bilder måste fungera som en serie och berätta en större historia, en skildring, som har en emotionell effekt.”

Alessandro söker på grund av detta alltid hjälp med redigeringen för att få ett nytt perspektiv på sitt arbete. ”Som fotograf är du inte alltid den bästa redigeraren av ditt arbete. Jag redigerar med personer jag litar på och det tar tid. Det kan ta en vecka att redigera en del av ett projekt, ibland ett par månader. Jag gör det första urvalet och sedan har vi en diskussion och lämnar det en stund. Det är som vin – lämnar du det blir det bättre.”

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-sonora-mexico-wall-at-the-border-with-the-united-states
© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS| 1/125s @ f/7,1, ISO 200

En av de viktigaste aspekterna både i fotograferingen och redigeringen är den slående balansen mellan estetik och journalism. ”Jag tillämpar reglerna för fotojournalism när jag arbetar, men ur ett estetisk perspektiv. Jag känner mig fri att arbeta efter mitt bästa för att fånga bättre bilder med stor inverkan. Låt oss säga att min strävan är att hitta den perfekta kombinationen av skönhet och sanning – det är då bilder är som mest suggestiva.”

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-baja-california-wall-between-united-states-and-mexico-seen-from-tecate
© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 35mm f/2.8 ZA | 1/320s @ f/5.0, ISO 800

Alessandro har i detta syfte börjat minska sina kompositioner för att hitta enklare och mer effektiva kombinationer. ”Innan letade jag efter mer komplexa kompositioner med olika motiv i olika lager i bilden,” säger han. ”Nu försöker jag skala ner det till det viktigaste.”

I praktiken innebär det ett enklare sätt att ”ta bort onödiga saker från bilden för att förenkla den – brus och störningsmoment – men behålla sammanhanget, exempelvis platsen för motivet. Det är därför som jag ofta gillar stora landskap med motivet i mitten. Landskap, atmosfär och motivet måste vara i symbios för i slutändan är det sammanhanget som är berättelsen.”

Produkter som förekommer i den här artikeln 

ILCE-7RM2

α7R II med bakbelyst fullformatsbildsensor

SEL1635Z

Vario-Tessar® T* FE 16–35 mm f4 ZA OSS

SEL35F28Z

Sonnar® T* FE 35 mm f2,8 ZA

Alessandro Grassini
Alpha Universe

Alessandro Grassini

Italien

Detta är min personliga ambition: att lämna mitt bidrag till det eviga sökandet efter den perfekta kombinationen av skönhet och sanning som vi kallar konst.

Visa profil


x