marslandskap i gryningen

Hägring på mars

Bit Sever fotograferar med nya FE 24-50mm f/2.8 G

Mitt namn är Bit Sever och jag skulle beskriva mig själv som en fotograf och videograf som drivs av reslängtan. Min mission är att fånga essensen hos olika kulturer runt om i världen. Genom mitt arbete strävar jag efter att avslöja den råa äktheten hos olika nationer. Jag föredrar avlägsna och mindre utvecklade destinationer där platsens själ verkligen blir tydlig. Under den senaste tiden har det mesta av mitt arbete varit inriktat på att skapa en reseserie som heter ”OdBita Pot” som sänds på nationell tv i Slovenien. I serien försöker min bror och jag visa upp varje kontinent, så vi brukar välja de destinationer som inte är packade med turister. Mina resor tar vanligtvis tre till fyra veckor men den här gången var det en kort 10-dagars resa till hjärtat av den jordanska öknen.

Wadi Rum-öknen är känd för sin skönhet och orangea marsliknande landskap. Min flickvän och jag slog följde med några personer från lokalbefolkningen som visade oss öknens dolda skönhet och förklarade hur beduinstammar lever tillsammans med kameler, omgivna av de unika orangea sanddynerna.

vintergatan är synlig ovanför öknen © Bit Sever | Sony α7R V + FE 24-50mm f/2.8 G | 10s @ f/4.0, ISO 1600

Trots att jag redan fått information om objektivets tekniska detaljer blev jag ändå förvånad över hur litet och lätt det var i handen. På sätt och vis påminde det mig om mina första dagar som fotograf när allt jag hade var standardobjektiv som var billigt byggda, ljudliga och led av dålig bildkvalitet. Inte det här objektivet dock. Trots dess storlek är det välgjort, gediget och fokusen är praktiskt taget ljudlös.

bit sever håller i sin alpha 7cm2 med sel2450g monterat

Bildkvaliteten var den jag förväntade mig av ett Sony G-objektiv – skärpa över hela ramen med bra kontrast och minimal distorsion. Särskilt fokusen var extremt snabb och exakt. I ett läge fotograferade jag en man som satt inomhus i mycket svagt ljus, med ansiktet endast upplyst av en öppen eld, och kameran hade inga problem med att spåra hans ögon när han rörde sig.

en man gör te i ett mörkt tält © Bit Sever | Sony α7R V + FE 24-50mm f/2.8 G | 1/320s @ f/2.8, ISO 3200

Fokusandning kan vara som mest märkbar när du filmar videor och ändrar fokuspunkten från förgrund till bakgrund, vilket kan vara mycket distraherande att titta på och lätt kan förvirra betraktaren. Med det här objektivet tyckte jag att den inbyggda undertryckningen fungerade bra och jag märkte knappt någon förändring i inramningen när jag växlade fokuspunkter. Den manuella bländarringen är verkligen något jag gillar när jag filmar och möjligheten att stänga av klickljuden gjorde att jag kunde ändra bländaröppningen ljudlöst. En annan funktion som var en trevlig överraskning var möjligheten till närbilder – ner till endast 0,19 m – vilket uppfyllde alla mina makrobehov under den här resan. Jag kan inte säga att jag behövde komma närmare motivet än så.

närbild av en liten sten i öknen © Bit Sever | Sony α7R V + FE 24-50mm f/2.8 G | 1/500s @ f/2.8, ISO 100

Balansen mellan objektivet och kamerahuset är mycket viktig under långa arbetsdagar, särskilt när du filmar videor eftersom det spelar stor roll när du behöver en stadig tagning. Ju mer balanserad det är i din hand desto bättre kommer slutresultatet att bli. Jag insåg att det var lite för lätt när jag monterade det på min Alpha 7R V. Däremot var det en perfekt kombination med Alpha 7C II eftersom den är mycket lättare och den totala vikten fördelas då jämnare.

Om jag ska vara ärlig måste jag säga att inga Sony-objektiv har ännu gjort mig besviken. Jag har använt dem sedan jag fick min första Alpha 7S II i 2016. De passar perfekt ihop med kamerorna från Sony och stöder de funktioner som nya kameror har att erbjuda. Och det här objektivet är inget undantag.

ett stentempel precis synligt mellan klipporna © Bit Sever | Sony α7R V + FE 24-50mm f/2.8 G | 1/125s @ f/4.5, ISO 250

Som resefotograf och videograf försöker jag på bästa sätt visa upp äktheten hos varje destination jag besöker. Detta innebär i många fall avlägsna och svårtillgängliga platser, vilket ofta leder till komplicerade vandringar och ibland till och med klättring. Min kameraryggsäck är vanligtvis fylld med två kamerahus, fyra objektiv, två mikrofoner, LED-lampor, extra batterier, laddare, kablar, en bärbar dator och ett stativ.

Efter en tioårig yrkeskarriär märker jag redan av ryggont och därför är det ännu viktigare att hålla min ryggsäck så lätt som möjligt utan att ge avkall på kvaliteten för slutprodukten. Ett sådant här objektiv bevisar att det är möjligt. En snabb zoom med en kompakt storlek och utmärkt kvalitet.

en man poserar för ett porträtt i öknen © Bit Sever | Sony α7R V + FE 24-50mm f/2.8 G | 1/1600s @ f/1.2, ISO 100

Jag kan se att det här objektivet kan vara en permanent utrustning för framtida resor, eftersom brännvidden passar väl för fotografering på språng. Jag upptäckte att fotografering vidöppet på 50 mm gav suveräna resultat för porträtt med fin bokeh och en bra separation mellan motiv och bakgrund.

en man häller upp te i glaskoppar © Bit Sever | Sony α7R V + FE 24-50mm f/2.8 G | 1/320s @ f/2.8, ISO 4000

Dess kompakta storlek drar inte till sig lika mycket uppmärksamhet som stora zoomobjektiv, vilket gjorde att jag kunde fånga människor när de var som mest autentiska. Exempelvis människor som häller upp te, som sitter på en mur eller bara ett fantastiskt marsliknande landskap innan soluppgången där jag var tvungen att klättra upp på klipporna för att ta bilden.

en kvinna står på en röd klippa med solen bakom © Bit Sever | Sony α7R V + FE 24-50mm f/2.8 G | 1/250s @ f/8.0, ISO 100

Produkter i fokus

Bit Sever

Bit Sever | Slovenia

Bit är en Sony Europe Imaging Creator från Slovenien.

Relaterade berättelser

Registrera dig för att få α Universe-nyhetsbrev

Grattis! Nu är du prenumerant på α Universe-nyhetsbrev

Ange en giltig e-postadress

Något gick tyvärr fel

Grattis! Nu är du prenumerant