Jonah Plank är inte främmande för att göra ambitiösa resevloggar; hans populära YouTube-kanal som bär hans namn är fylld med en blandning av recensioner och resematerial. Men nyligen återvände han och två vänner från en månadslång resa från Berlin till Nordkap i Norge då han gjort en två timmar lång dokumentärfilm som filmats huvudsakligen med nya Sony α6600.
”Jag har en rätt enkel uppsättning”, berättar Jonah, ”jag har Sony α6600 framför mig på ett stativ för att filma, sedan en huvudljuskälla och en bakbelysning. Jag filmar ungefär 90 procent av videorna med samma uppsättning, så jag kan bara sätta mig ned och trycka på inspelningsknappen.”
Jonah fotar också med Sony α7 III, α7R III och α7S II, men α6600 är fortfarande en av favoritkamerorna för filmning. ”Det är den uppvikbara skärmen som är avgörande för mig”, avslöjar han, ”det är så praktiskt att kunna se mig själv när jag filmar.”
Det var den funktionen tillsammans med Ögon-AF som Jonah tyckte var mest praktiska på den senaste resan. ”På turen till Norge filmade vi mycket med Sony α6600”, säger han. ”Vi var tre i bilen och när vi pratade med kameran fokuserade den automatiskt på våra ansikten eller ögon tack vare tekniken för realtidsföljning. Jag sätter alltid autofokusresponsen på den högsta inställningen i den här typen av scenario, eftersom det innebär att kameran reagerar genast när jag rör den och fokuserar om. Det är superpraktiskt för det slags dokumentärfilmning som jag håller på med.”
Även om Jonah huvudsakligen filmar i 4K använder han också funktionen Full HD 120p för att ta slowmotion, och precis som α7-kamerorna i fullformat, kan α6600 filma med en bildprofil med S-Log för att fånga upp hela det dynamiska omfånget. ”Jag filmar mycket med S-Log”, förklarar Jonah, ”när jag ska iscensätta ett filmklipp, men för snabba spring och skjut-dokumentärer och vloggningsmaterial använder jag PP0, det vill säga ingen bildprofil! Det kan låta lite konstigt, men jag gillar färgerna som PP0 ger och jag behöver inte lägga så mycket tid på att vitbalansera filmklippen. Det går snabbt och smidigt och bilderna fungerar perfekt. Det innebär att jag kan trycka på inspelningsknappen och börja filma direkt, vilket verkligen passar min typ av filmskapande.”
Vad gäller objektiv till α6600 har Jonah några favoriter, bland annat några FE-objektiv som är utformade för den större sensorn på α7-kamerorna, som Sony FE 28 mm f/2, FE 50 mm f/1.8 och FE 85 mm f1/.8 som förmår skapa separation mellan motiv och bakgrund.
”Jag använder alltid SteadyShot, men den kommer bäst till sin rätt när jag använder objektivet FE 85 mm f/1.8”, säger han. ”Objektivet och kameran är lite knepiga att balansera på min gimbal, så jag använder ofta den handhållen, i synnerhet för B-rullefilmning i slowmotion.”
Zoomobjektiv E 10-18 mm f/4 OSS med vidvinkel och E 16-55 mm f/2.8 G-objektivet är anpassat för APS-C-sensorn på α6600 och båda ger Jonah massor av flexibilitet med tanke på storleken.
Och ljudet tas upp av mikrofonen Sony ECM-B1M Shotgun. ”Det är en utmärkt mikrofon som man snabbt kan konfigurera för YouTube-videor”, förklarar Jonah. ”Allt blir så enkelt. Jag har till och med använt det till voiceovers, då jag gått in på mycket nära håll och spelat in video på kameran med linsskyddet på så att bara rösten spelas in!”
Det har tagit Jonah några år att komma till en punkt då han får arbeta med de projekt och filmer som han vill, men han minns hur det var när han började, och ger råd till dem som vill börja skapa sina egna videor:
”Bara sätt igång. Börja jobba och berätta vad du gillar. Det kvittar hur många människor du når ut till, hur många tittare eller prenumeranter du får, det som betyder något är budskapet och varför du gör det du gör.”