Bilden är allting 

 Peter Neill

Det är ingen slump att en av de mest glamorösa typerna av fotograferande, musikfotografi, också är en av de tuffaste branscherna att slå sig in på. Peter Neill har med hårt arbete och beslutsamhet blivit en av de mest eftertraktade livemusikfotograferna i branschen.

Hans förmåga att fånga artister har lett till att han fått jobba med några av musikvärldens största namn, inklusive The Script, Rick Astley, Will.I.am och Justin Timberlake.

peter-neill-sony-alpha-7RIII-rock-star-with-gibson-hummingbird-guitar
© Peter Neill | Sony α7R III + 24-70mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/2.8 ISO 1600

Men oavsett den spontana känslan hos dessa otroliga bilder på liveframträdanden krävs det mycket efterforskning och planering för att skapa dem.

"När jag jobbar med en artist för första gången kollar jag upp saker de brukar göra. Nicky Wire (basist i Manic Street Preachers) gör exempelvis alltid någon form av galen saxspark och Danny från The Script hoppar ofta från trumsetet i slutet av spelningen. Du måste vara redo att fånga dessa ögonblick." 

peter-neill-sony-alpha-7SII-the-band-elbow-in-concert-2018
© Peter Neill | Sony α7S II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/2.8 ISO 5000

 “När jag ska ta bilder på en artist som jag inte har arbetet med tidigare älskar jag att kolla in deras fans Youtube-videor från deras koncerter. Det kan vara ett otroligt sätt att se vad som kommer att hända. Till exempel, du kanske bara har ett presskort för tre låtar och under den andra sången går alla fotografer i pressområdet till höger eftersom basisten går till scenens kant. Men jag vet att det som kommer att ske i låt tre är ännu bättre, eftersom sångaren kommer att göra något otroligt till vänster. Jag kan vara personen som är på plats för att ta en unik bild som ingen annan får.” 

peter-neill-sony-alpha-7RIII-the-script-lead-singer-with-gibson-acoustic-in-concert

© Peter Neill | Sony α7R III + 24-70 mm F2.8 GM | 1/800s @ f2.8, ISO 1250

Som med de flesta andra saker i livet försöker Peter skapa relationer med människorna han jobbar med, och det handlar inte alltid om att fotografera så fort det ges tillfälle.

"Ibland kommer de bästa bilderna ur ett förtroende man fått och en känsla för när man ska sätta tillbaka linsskyddet på kameran. Jag var backstage på en spelning med Gary Barlow för några år sedan och stod och pratade med hans manager när Garys familj plötsligt dyker upp backstage och springer mot hans omklädningsrum. Jag satte instinktivt tillbaka linsskyddet på kameran."

"Några timmar senare sade Gary till mig -"Jag såg vad du gjorde med linsskyddet. Jag uppskattar verkligen det". De där små ögonblicken kan ha stor inverkan och när jag har träffat Gary efter det har han varit tillmötesgående, eftersom jag vann hans förtroende tidigt."

ter-neill-sony-alpha-7SII-guy-garvey-elbow-in-concert
© Peter Neill | Sony α7S II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/500s @ f/2.8 ISO 640

Under de senaste åren har Peter befunnit sig både i studion och vid scenkanten, men det är alltid relationen med artisterna som hjälper honom att få de bilder han vill ha.

"Hittills har alla som jag jobbat med i studion varit personer som jag har känt ett tag först, vilket ger dig en inblick i deras personlighet. Rick Astley har till exempel en mycket rolig och kärleksfull personlighet, så det finns vissa saker som jag bad honom att göra i studion för att ta fram den sidan av hans karaktär. Jag skulle helt enkelt inte ha kunnat fråga honom om jag inte kände honom."

peter-neill-sony-alpha-7SII-rick-astley-in-the-studio-posing-for-portrait

© Peter Neill | Sony α7S II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/3.2 ISO 400

I studion är bilderna alltid en samarbetsprocess för Peter, men han tror också att hans roll som fotograf är att vara kreativ och inte bara någon som sköter kameran.

"Jag brukar alltid be artisten att ge mig några bilder av saker som de gillar. Samtidigt har de ju anlitat dig för att vara kreativ och då måste du också vara just det - kreativ. Det är verkligen en balansgång att försöka tillgodose deras behov och samtidigt försöka förutse och tänka ut vad som skulle kunna bli bättre och hur man verkligen förhöjer bilden. Det handlar om att våga tro på sig själv som fotograf."

peter-neill-sony-alpha-7SII-coldabank-in-the-studio-portrait

© Peter Neill | Sony α7S II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/8.0 ISO 50

För att ta sina bilder förlitar sig Peter på två kameror, Sony α7R III och Sony α7S II. Dessa båda kameror skiljer sig åt något funktionsmässigt, och tillsammans täcker de alla hans behov, oavsett vad han fotograferar.

"Flexibiliteten mellan de två kamerorna är helt fantastisk. De fungerar båda mycket bra för både stillbilder och video. Till exempel: Om jag vill ha otroliga stillbilder, eller video, i svagt ljus är α7S II helt fenomenal. Och om jag vill ha den bästa upplösningen växlar jag till α7R III. Mina två huvudobjektiv är 24-70 mm f/2.8 G Master-objektivet och 70-200 mm f/2.8 G Master-objektivet. Jag har även hyrt 85 mm f/1.4 G Master-objektivet - jag älskar den manuella bländaren på det objektivet. Det är nästa objektiv som jag ska köpa!”

Peters råd till den som vill följa i hans fotspår är att vara beslutsam och att inte ge upp.

"Du kommer att åka på massor av motgångar innan du får ditt första pass. Du måste vara fast besluten, de flesta ger nämligen upp till slut. De som lyckas är de som är fast beslutna. Det allra viktigaste är att ha rätt inställning."

Peters bästa tips för att få ut det mesta av dina bilder

Du måste veta vem du fotograferar. Ta reda på hur deras scenframträdande brukar se ut och vad du kan vänta dig under specifika låtar. 

När du tar studioporträtt, bygg upp en relation med ditt motiv. Det hjälper dig att få ut mer av dem och dina bilder kommer att bli bättre.

Du måste veta när du ska lägga undan kameran. Om du har turen att få ett backstage-pass, måste du veta när du ska sluta fotografera artisten och förstå när showen är över. 

Du måste kunna din kamera utan och innan. Du kommer att behöva hitta de där knapparna i mörka miljöer.

Försök att fokusera manuellt. Använd den förstorade vyn och konturframhävning för att få exakta resultat snabbt.

 Produkter i den här artikeln 

ILCE-7RM2

α7R II med bakbelyst fullformatsbildsensor

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fullformatskamera med autofokus

SEL2470GM

FE 24-70mm f/2.8 G Master

TEST
Peter Neill
Alpha universe

Peter Neill

UK 

Peter Neill är den bästa fotografen vi någonsin har hittat. Vi använder helt enkelt ingen annan lägre. - Mark Sheehan, The Script.

Visa profil


x