Konstnärliga landskap

İlhan Eroğlu

En bakgrund inom bildkonst gör att det kanske inte är en överraskning att den turkiska fotografen Ilhan Eroglus bilder har likheter med stora, klassiska målningar. Svepande vyer, dramatiskt ljus och rika färger hjälper honom att förvandla vår värld och ta oss till en annan plats.

Det var en kombination av hans passioner som ledde Ilhan till att bli fotograf och dessa passioner låter även honom fånga så fantastiska bilder.

ilhan eroglu sony alpha 7R III en ensam man står på en sten och tittar ut över en stilla sjö med berg i fjärran

© Ilhan Eroglu | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/160s @ f/6.3, ISO 100

Hans kärlek för äventyr och att upptäcka nya platser har tagit Ilhan runt hela världen och låtit honom skapa en unik uppsättning fotografier som spänner över världens alla hörn. Från värmen och sanddynerna i Sahara till snötäckta bergstoppar i Chile och Ilhan fångar dem med sin egen unika stil.

Av alla platser som han har besökt i världen är det en som sticker ut för honom – Bromo i Indonesien.

Det var som att ta steget in i en annan värld. Gå upp till kratern, se röken stiga ut vulkanens öppning – det var helt magiskt.”

ilhan eroglu sony alpha 7R mont st michel genom dimma med fåglar flygandes ovanför

© Ilhan Eroglu | Sony α7R + FE 70-400mm f/4-5.6 G SSM II | 1/160s @ f/4.5, ISO 100

Det är inte alla Ilhans resor som tar honom långt från hans Turkiet. Många av hans mest älskade bilder är tagna mycket närmare hemmet vid populära turistmål i Europa – allt från kanalerna i Venedig till det magiska Mont-Saint-Michel och sömniga lavendelfält i Provence.

Det som gör att Ilhans bilder sticker ut och ger dem en uttalad stil är hans öga för att upptäcka klassiska kompositioner och självklart färg och ljus.

ilhan eroglu sony alpha 7R III vackra berg i dimma som reflekteras i ett spegelblankt vattendrag

© Ilhan Eroglu | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/16, ISO 100

Kanske är det hans passion för konst som inspirerat Ilhans fotografering, men precis som andra lanskapsfotografer behöver han fortfarande moder natur och en hel del tålamod för att säkerställa att ljuset är perfekt för ett motiv.

”Vädret är väldigt viktigt, men för mig spelar det ingen roll om det regnar, är soligt, snöigt eller molnigt. Ingen av dessa är en fördel eller en nackdel. Alla väderförhållanden ger dig bara en omväxling av olika sätt att fånga den perfekta bilden på. Det viktiga är att veta hur du ska fånga det.”

”Som landskapsfotograf är det ljuset som gör skillnaden,” fortsätter han. ”Jag älskar det naturliga ljusets förmåga att förvandla en plats. Min favorit är på hösten efter en regnig natt. Morgonen efter är den gyllene nyansen vid soluppgången svår att missa.”

ilhan eroglu sony alpha 7R III vildhästar springer genom havet med en solnedgång i bakgrunden

© Ilhan Eroglu | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS + 1.4x Converter | 1/1000s @ f/7.1, ISO 640

Hans bilder liknar kanske inte de mer konventionella landskapsbilderna när det kommer till ljus och färg, men Ilhans filosofi för den bästa tidpunkten att fotografera ligger väldigt mycket i linje med andra inom samma område.

”Jag gillar inte att ta bilder mitt på dagen när solen står högt och ljuset är väldigt starkt. Jag föredrar att ta bilder vid soluppgång och solnedgång när ljuset är mjukt och fullt av färg.”

Med sig på sina resor har Ilhan en Sony α7R III. ”α7R III är för mig den perfekta utrustningen för en landskapsfotograf,” förklarar han. ”De 42,4 megapixlarna innebär att upplösningen är enastående och den ger mig exakt det jag behöver för att fånga tydliga och invecklade detaljer i scenen framför mig.”

ilhan eroglu sony alpha 7R II pittoresk stuga i ett bergslandskap med dramatiska moln

© Ilhan Eroglu | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/60s @ f/8.0, ISO 100

Det dynamiska omfånget i α7R III:s sensor spelar en stor roll i Ilhans arbete och låter honom fånga en rad ljus och färger utan att kompromissa med kvaliteten hos den slutgiltiga bilden.

”När jag fotograferar vid soluppgång eller solnedgång använder jag kamerans DRO-inställning,” förklarar han. ”Den hjälper mig att få ut mest detaljer från högdagarna och skuggorna. Om ljuset från himlen är särskilt starkt använder jag ett GND-filter med styrkan 0,6 för att mörka ner den lite och sudda samman den med landskapet.”

ilhan eroglu sony alpha 7R III disiga berg över en dal full med dimma

© Ilhan Eroglu | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/640s @ f/8.0, ISO 100

När det kommer till objektiv använder Ilhan främst tre G Master-zoomobjektiv: FE 16-35mm f/2.8, FE 24-70mm f/2.8 och FE 70-200mm f/2.8. Dessa tre ger honom alla brännvidder från 16mm till 200mm vilket innebär att han kan fånga allt från vidvinkelbilder med objekten i förgrunden till teleobjektiv som fångar berg och slott omgivna av morgondimma.

Trots sina resor är Ilhan inte färdig med sitt utforskande än. Han har många resor och äventyr planerade, inklusive besök till Japan för att se och fotografera de välkända körsbärsblommorna. ”Det är inte första gången jag besöker Japan, men jag ser fram emot att upptäcka mer av den japanska kulturen och naturen. Jag längtar speciellt efter att fotografera de fantastiska färgerna under Sakura-säsongen.”

Produkter som förekommer i den här artikeln

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fullformatskamera med autofokus

ILCE-7RM2

α7R II med bakbelyst fullformatsbildsensor

ILCE-7R

α7r-kamera med E-fattning och fullformatssensor

SAL14TC

1,4x-teleobjektiv

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL1635GM

FE 16-35mm F2.8 GM

SEL70200GM

FE 70–200 mm f2,8 GM OSS

SEL2470GM

FE 24–70 mm f2,8 GM

SAL70400G2

70–400 mm f4–5,6 G SSM II

İlhan Eroğlu
Alpha Universe

İlhan Eroğlu

Turkiet

Världen är en jättestor canvasduk för mig. I varje land jag besöker målar jag mina egna bilder genom att fånga fotografier.

Visa profil


x