Rasande snabbt

Alejandro Ceresuela

Alejandro Ceresuela är en av de få lyckligt lottade som kunnat förvandla sin passion till en karriär. Det var inte av en slump för honom dock.

”Saker och ting sker inte av en slump, utan för att du vill att de ska hända. Jag tror inte det handlar om att ha tur. Du måste arbeta och tro på dig själv.”

Alejandro påbörjade sin resa för tio år sedan när han som fan av sporten fotograferade Moto GP, men hans bilder fångade snabbt uppmärksamheten hos folk och han började bli eftertraktad.

alejandro-ceresuela-sony-alpha-9-gp-motorcyclist-ready-to-start-the-race
© Alejandro Ceresuela| Sony α9 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS| 1/500s @ f/9,0, ISO 100

Precis som sporten Moto GP-racing så är nyckeln till att ta en bra bild positionen och tajmingen. ”Du måste använda rätt teknik och du behöver en tydlig idé över det du vill förmedla,” förklarar Alejandro. ”För mig handlar motorcyklarna om hastighet och det är det jag vill visa i mina bilder. Det är väsentligt att du är på rätt plats för att kunna göra det och sedan måste tekniken vara perfekt.”

alejandro-ceresuela-sony-alpha-9-gp-motorcyclist-gets-his-knee-down-on-a-fast-corner
© Alejandro Ceresuela| Sony α9 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS| 1/50s @ f/22, ISO 100

Bortsett från teknik så har Alejandro den slutliga bilden i huvudet under hela processen, från att ta bilden till redigeringen, för att kunna uppnå exakt det fotografi han vill ha.

”Jag tillbringar mycket tid på banan, men jag tillbringar lika mycket tid i mediacentret med bildredigeringen. Det viktigaste för mig är visionen i huvudet och därefter hur jag använder kameran.”

Som expert i sitt område med mer än tio års erfarenhet är en av Alejandros utmaning att hålla bilderna nyskapande. ”Kunder behöver alltid de typiska bilderna från racerbanan som jag alltid tar. Men under helgerna tar jag möjligheten att leka och utforska nya bilder och mer artistiska vinklar. Varje år letar jag efter nya positioner att fotografera från för att undvika att alla bilder ser likadana ut. Ett nytt år är som en ny utmaning. Vi åker till samma platser, men jag vill ta olika bilder. Jag vill hela tiden utvecklas. Det är det som gör att mina bilder håller sig nyskapande och spännande.”

Medan Alejandros racingbilder fångar banornas många olika vändningar så ger han även en inblick i vad som sker utanför banan – allt från de hektiska depåingripandena till åkare i meditativa tillstånd som blundar för att återskapa banans varje kurva innan de sätter sig på motorcyklarna. Ännu en gång är det kunskapen av sporten och att veta exakt var man ska vara och när som är nyckeln till att fånga dessa ögonblick.

alejandro-ceresuela-sony-rx1rII-long-exposure-of-rider-and-pit-crew

© Alejandro Ceresuela| Sony RX1R II| 1s @ f/22, ISO 100

”Om du vill ta en bra bild av depålaget måste du veta vad de kommer göra och när. Du kan ta bra bilder av ett depålag som byter däck men under de tio sekunderna är det bara en sekund som är viktigast. Det handlar om erfarenhet och att inte bara fokusera på en enda bild. Under tre sekunder kan du ta tre väldigt olika bilder, men du måste veta när du snabbt måste flytta dig för att kunna få dem.”

Racingmöten på helgerna kan variera i avseende av vad Alejandro fotograferar. Därför använder han olika kameror och objektiv för att passa motiven i hans bilder. ”Jag använder vanligtvis Sony α9 för att ta bilder på banan eftersom autofokus och bildtagningsintervallet är perfekt för att fånga händelsernas hastighet. Du måste fotografera på 1/50:ondels sekund för det är de långsammare slutarhastigheterna och panoreringen som hjälper till att visa hastigheten i det som händer.”

alejandro-ceresuela-sony-alpha-9-gp-motorcyclist-leaning-dramatically-into-a-corner
© Alejandro Ceresuela| Sony α9 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS| 1/100s @ f/22, ISO 100

”När jag tar bilder i depån eller porträtt så använder jag i stället α7R III men om jag vill ha extra upplösning använder jag det ibland också för att fånga motorcyklarna i rörelse. Ibland är motsatsen också sann – då och då vill jag fånga en förare som firar en vinst eller ett depåstopp och då använder jag α9 eftersom det har en fotograferingshastighet på 20fps.”

alejandro-ceresuela-sony-alpha-7rIII-motorcyclist-celebrates-winning-the-gp-with-bottle-of-champagne
© Alejandro Ceresuela| Sony α7R III + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS| 1/500s @ f/5.6, ISO 125

Alejandro berättar för oss hur funktionerna i hans utrustning hjälper till att göra hans liv lättare när han fotograferar. ”En av funktionerna jag älskar i mina kameror är Eye AF eftersom det hjälper mig få ut mer ur objektiven,” förklarar han. ”Det kunde vara en utmaning med 35mm f/1.4, 50mm f/1.4 eller 85mm f/1.4 att fokusera direkt på motivets öga, men med Eye AF får jag skärpa varje gång.”

Alejandro använder en rad olika objektiv för att fånga rätt bild och byter regelbundet ut dem beroende på vad det är han fotograferar. ”På banan använder jag oftast 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS och 1.4x-konverterare. Då och då använder jag FE 70-200mm f/2.8 GM OSS på banan, men för det mesta använder jag det på parc fermé, startgriden och depån,” förklarar han. Även vikten spelar in för Alejandro och hjälper honom när han reser från race till race med så mycket utrustning. ”Jag bär även med mig den lilla FE 28mm f/2 och FE 85mm f/1.8. Det är ett mer prisvärt objektiv men med fantastisk prestanda.”

De som vill följa i Alejandros fotspår ger han detta råd till: ”Du kan få vad som helst om du är förberedd. Det är alltid beroende på dig – du kan fånga vad som helst.”

Produkter som förekommer i den här artikeln

ILCE-9

α9 – spegellös fullformatskamera med staplad CMOS-sensor

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fullformatskamera med autofokus

DSC-RX1RM2

RX1R II kompaktkamera av proffskvalitet med 35 mm sensor

TEST
SEL100400GM

FE 100–400 mm G Master-objektiv med supertelezoom

SEL14TC

1,4x-teleobjektiv

Alejandro Ceresuela
Alpha Universe

Alejandro Ceresuela

Spanien

Det finns alltid ett sätt att genom fotografier förmedla det du vill visa.

Visa profil


x