Redaktionell och reklamfotografering

Kenton Thatcher

Från den gamla filmstjärneglamouren från sådana som Pierce Brosnan till de nya häftiga fotbollsspelarna som Cristiano Ronaldo – Kenton Thatcher har fotograferat dem alla. Han är baserad i Lissabon, Portugal och därifrån fotograferar han annonsjobb och redaktionellt material för några av världens största varumärken och tidskrifter.

kenton-thatcher-sony-alpha-9-two-men-jumping-in-mid-air-with-one-photographing-the-other
© Kenton Thatcher | Sony α9 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/160s @ f/5.0, ISO 400

Två fotograferingar är aldrig desamma för Kenton och oavsett om det är planering och förberedelser, eller att bara ha en minut att ta en bild, så förklarar han att det alltid handlar om tajmingen.

”Jag måste kunna fånga ögonblick på en bråkdels sekund. Fotografer av stilla motiv hinner andas och tänka, men som porträttfotograf är det omöjligt. Det är som att du kör en racingbil – du kan inte ta ögonen från vägen. Det är samma sak med människorna jag fotograferar. Jag måste alltid ha ett öga på motivet annars kan jag missa bilden.”

enton-thatcher-sony-alpha-9-model-with-angel-wings-stands-atop-a-building-with-lisbon-cityscape-behind
© Kenton Thatcher | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/160s @ f/6.3, ISO 100

Även om det bara tar en bråkdels sekund att ta den slutliga bilden så ligger det mycket förberedelser bakom i kulisserna. Kenton berättade för oss om en annonsfotografering nyligen där han fotograferade en tjej med vingar uppepå en byggnad i Lissabon och förklarade förberedelserna han gjorde i förväg.

”Jag åkte till den platsen ungefär 25 gånger för att ta foton av bakgrundslandskapet, men det var aldrig riktigt rätt. Det är taget från en av de högsta byggnaderna i Lissabon och blåste som sjutton – även med kameran nedtyngd och på ett stativ var det fortfarande en viss vibration och rörelse och lång exponering. Några dagar var jag tvungen att överge fotograferingen, så jag tillbringade bokstavligen dagar med att få till just den bilden.”

kenton-thatcher-sony-alpha-7RII-boris-johnson-sipping-a-cup-of-tea-wearing-union-jack-socks

© Kenton Thatcher | Sony α7R II + FE 50mm f/1.4 ZA| 1/125s @ f/8.0, ISO 100

Sedan är det de redaktionella bilderna där Kenton bara har några minuter tillsammans med motivet. Han diskuterar tiden han fick med att ta det officiella porträttet av Boris Johnson när han besökte Portugal som Utrikesminister. ”Mina bilder är aldrig tråkiga,” säger han. ”Jag skulle bara få tre minuter att fotografera honom, så dagen innan gick jag och la två timmar på att fixa upplägget så att jag kunde fånga så mycket som möjligt under den korta tiden,” fortsätter Kenton. ”Jag fotograferade faktiskt det första porträttet mot en vit bakgrund. Precis när han hade justerat slipsen tryckte jag på slutaren och tog den första bilden. Det var väldigt naturligt och de efterföljande 30 eller 40 bilderna var okej, men såg lite för poserade ut vilket inte passar min stil. När vi hade det officiella porträttet hade jag bara en minut kvar att få en bild till. Vi satte snabbt upp en svart bakgrund på väggen med silvertejp och jag ville ta ett väldigt brittiskt porträtt av honom så jag fick honom att hålla ett fat och dricka en kopp te. Det var bara en minut kvar och visade sig bli den bild jag var mest nöjd med och tydligen gillar Boris den också.”

kenton-thatcher-sony-alpha-7RII-model-wearing-belt-as-a-hat
© Kenton Thatcher | Sony α7R II + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS| 1/160s @ f/20, ISO 160

Kenton började fotografera med film och kameror i mellanstorlek, men har sedan dess tagit till sig de tekniska framstegen som digitala kameror ger.

”Min pappa var något av en mentor för mig. Han var amatörfotograf och förvandlade hela vårt garage till ett mörkrum med fyra förstorare! Det var där som jag lärde mig om Ansel Adams zonsystem och hur man exponerar bilder för att få ut det mesta från den dynamiska räckvidden. När jag brukade fotografera med film gjorde jag alltid ett klipptest när jag framkallade filmen och jag brukade hoppas att jag exponerat inom latitudens första stopp av filmen eftersom du var så begränsad med den dynamiska räckvidden. Nu använder jag Sony α7R III och den dynamiska räckvidden är fantastisk. Första gången jag använde kameran överraskades jag av hur mycket detaljer det är i högdagarna och skuggorna.”

kenton-thatcher-sony-alpha-9-black-and-white-portrait-of-a-man-smiling-as-he-has-make-up-applied
© Kenton Thatcher | Sony α9 + FE 85mm f/1.4 GM | 1/100s @ f/5.0, ISO 100

Kenton använder några av de klassiska porträttbrännviddsobjektiven med sin kamera. Hans favorit är objektivet Zeiss FE 50mm f/1.4 ”eftersom det uppfyller alla krav – det är ett fantastiskt objektiv.”

Han förklarar hur han även använder objektiven Sony FE 85mm f/1.4 GM och FE 70-200mm f/2.8 GM eftersom de är perfekta för porträtt. Men för Kenton är ”FE 24-70mm f/2.8 ett objektiv jag förmodligen använder mer än de tre. Det är mitt vardagsobjektiv som jag har med mig överallt och jag älskar att det är så utomordentligt skarpt.”

kenton-thatcher-sony-alpha-7RIII-musicians-portrait-with-one-jumping-in-the-air
© Kenton Thatcher | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/100s @ f/4.0, ISO 200

En annan viktigt funktion som Kenton tycker är väldigt hjälpsam när han fotograferar porträtt med digital utrustning är funktionen Eye AF i α7R III. Han berättar hur den speciellt kommer till användning när han fotograferar livsstilsbilder.

 

¨En gång i tiden hade jag använt mitt objektiv 50mm f/1.4 med f/4 för att säkerställa att jag fick med motivets ögon i perfekt skärpa,” säger han. ”Eye AF låter mig fånga knivskarpa ögon med f/1.4 och det har förändrat sättet jag fotograferar på. Jag kan prata med motivet och instruera dem och med Eye AF påslaget kan jag trycka ner slutaren och veta att det kommer vara i fokus.”

 

kenton-thatcher-sony-alpha-7RII-joaquim-de-almeida-drinking-whisky
© Kenton Thatcher | Sony α7R II + FE 85mm f/1.4 GM | 1/500s @ f/1.7, ISO 800

En bild som poängterar detta perfekt för Kenton är en bild han tog för en kampanj med Joaquim de Almeida där han dricker whiskey. ”Jag använder sällan ett stativ och använder kontinuerligt ljus, men han rörde sig hela tiden, lutade sig framåt, hällde upp en whiskey till, skrattade och flyttade fram och tillbaka. Områdesdjupet var så grunt men hans ögon var i fokus i varenda bild. Det är verkligen avgörande!” 

Produkter som förekommer i den här artikeln

TEST
ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fullformatskamera med autofokus

ILCE-7RM2

α7R II med bakbelyst fullformatsbildsensor

ILCE-9

α9 – spegellös fullformatskamera med staplad CMOS-sensor

SEL85F14GM

FE 85 mm f1,4 GM

SEL50F14Z

Planar T* FE 50mm F1.4 ZA

SEL70200GM

FE 70–200 mm f2,8 GM OSS

SEL2470GM


FE 24-70mm F2.8 GM

Kenton Thatcher
Alpha Universe

Kenton Thatcher

Portugal

Fotografi är mitt kommunikationsverktyg. Jag har lärt mig så mycket mer av livet när jag haft en kamera i handen och lyssnat på berättelserna från dem jag har fotograferat än från någon bok jag har läst – men så är jag också dyslektiker ...

Visa profil


x