Djupt lärande 

Alexis Rosenfeld

”En bra undervattensbild fångar åskådaren och överför kunskap”, förklarar Alexis Rosenfeld, och lägger till att du vet att det är en vinnare när barn blir intresserade och börjar fråga en massa! Om vi backar bandet flera årtionden så var Alexis ett av alla barn som sög in undervattensvärlden och Jacques Cousteaus utforskande. ”Det var min ingång till undervattensvärlden”, minns han, ”att komma till platser som ansetts onåbara och komma tillbaka med fascinerande berättelser.”

alexis-rosenfeld-sony-A7RM2-brightly-coloured-fish-swimming-above-a-bed-of-coral.jpg

© Alexis Rosenfeld | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/80s @ f/8,0, ISO 400

Den här nya världen blev snabbt en källa till stor trygghet för Alexis. ”Jag är en väldigt otålig person vilket strider mot den främsta kvaliteten som en fotograf ska ha”, skrattar han, ”men så fort som jag är under ytan har jag tid och allt lugnar ner sig. Jag gillar att föreställa mig en bild, dess ram och dess komposition. Med djur är det samma sak och jag är stolt över att kunna ta bra bilder på deras beteende.”

Alexis började öva på dykning när han var åtta och det var ett viktigt steg för att komma dit han befinner sig nu. ”Att bli en professionell undervattensfotograf innebar att jag behövde lära mig att dyka på en hög nivå. Eftersom dykning är så tekniskt måste du helt bemästra det. Endast då kan du helt fokusera på fotograferingen.”

alexis-rosenfeld-sony-A7RM2-diver-inspects-a-piece-of-white-coral-underwater.jpg

© Alexis Rosenfeld | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/50s @ f/14, ISO 400

Som prisbelönt fotojournalist är det en ännu mer krävande roll eftersom Alexis inte bara är ute efter estetiskt tilltalande bilder. ”För mig räcker det inte med en bild som berättar en historia”, förklarar han. ”Mina projekt sträcker sig ofta över flera månader eller år och den första bilden måste hänga ihop med den sista. Tillsammans berättar de en historia som läsaren ska kunna förstå utan att läsa texten.”

I det senaste projektet ”Coral Reefs, Heart of the Ocean” berättar Alexis historien om ett hotat ekosystem. ”Det skildrar skönheten, den biologiska mångfalden och hoten mot den här enastående miljön. Jag blev verkligen motiverad till det här projektet när jag lärde mig att en av tre vattenlevande arter kommer från korallrev.”

alexis-rosenfeld-sony-A7RM2-a-tree-like-piece-of-coral-illuminated-by-flash-with-a-deep-blue-sea-behind.jpg

© Alexis Rosenfeld | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/200s @ f/11, ISO 400

Så vad tycker Alexis om att fotografera i vattnet? Undervattensmiljön bjuder på specifika utmaningar helt enkelt eftersom vatten är svårare att fotografera i än luft. ”Det finns fyra huvudsakliga nackdelar”, förklarar Alexis, ”det absorberar ljus, det får färg att försvinna, det innehåller partiklar som skymmer vyn och det fungerar som ett extra objektiv.” Det låter svårt men för att övervinna svårigheterna använder Alexis ett antal tekniker. ”Min belysning gör det möjligt att undvika partiklar så mycket det bara går och en bra undervattensblixt livar upp färgerna”, säger han. ”Jag använder dessutom mycket vidvinkel för att minska vattenmängden mellan kameran och motivet.”

alexis-rosenfeld-sony-A7RM2-a-shoal-of-yellow-and-blue-fish-swimming-through-a-bed-of-coral.jpg

© Alexis Rosenfeld | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/125s @ f/14, ISO 800

Alexis Sony α7R II-kamera hjälper även till under ytan. ”Många av bilderna i korallrevsprojektet hade inte gått att ta med den äldre utrustningen”, förklarar han, ”och jag tackar särskilt sensorns kvalitet samt dynamiska intervall och prestanda vid höga ISO-tal.” Han fortsätter: ”Sensorerna passar extra väl för fotografering under ytan och gör det möjligt att skildra den världen mer troget. Så fort vi kommer ner i djupet försvinner ljuset från solen och därför arbetar jag ofta med 1600 ISO eller högre. Jag använder också α7R III för undervattensbilder. Båda kamerornas autofokus fungerar mycket bra i vattnet och det går att fokusera på fiskar och marina däggdjur även när de gör snabba och oförutsebara rörelser.”

alexis-rosenfeld-sony-A7RM2-a-lone-ray-swims-against-a-deep-blue-backdrop-dappled-with-sunlight.jpg

© Alexis Rosenfeld | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/160s @ f/13, ISO 400

”Nu har jag använt min Sony-utrustning i fyra år”, fortsätter han, ”och på husen har jag objektiven FE 16-35mm f/2.8 G Master, FE 12-24mm f/4 G, FE 90mm f/2.8 Macro G OSS och FE 100-400mm f/4.5-5.6 OSS G Master. Jag skyddar dem med schweiziska fodral, med portar med optiskt glas. Fodralen är vattentåliga ned till 200 m. Eftersom fodralen är specialtillverkade är alla reglage åtkomliga och jag kan fortfarande hantera kameran. Utan dessa och Alpha-kamerans höga prestanda och hanteringsmöjligheter hade det inte gått att arbeta så smidigt djupt under vattenytan.”

alexis-rosenfeld-sony-A7RM2-a-lone-diver-dwarfed-by-a-huge-elaborate-underwater-rock-formation.jpg

© Alexis Rosenfeld | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/160s @ f/11, ISO 400

Men även om hans teknik och kamerautrustning gör det enkelt att ta bilderna verkar Alexis inte vilja ha ett liv som är för enkelt. Skulle han sakna utmaningen? ”Ja”, instämmer han, ”när jag känner mig bekväm med att arbeta i vattnet slutar jag. Då har jag inget mer att lära mig. På varje dyk lär jag mig något nytt. Ljuset, djurens beteende, färgen när vattnet skiftar … det är blandningen som är speciell och man inser snart att det inte går att upprepa ett dyk.”

Produkter i fokus
ILCE-7RM2
α7R II med bakbelyst fullformatsbildsensor

ILCE-7RM2

SEL1635Z
Vario-Tessar® T* FE 16–35 mm f4 ZA OSS

SEL1635Z

Liknande artiklar
Alexis Rosenfeld
alpha universe

Alexis Rosenfeld

Frankrike

Under ytan finns en annan värld: mitt universum, där allt är sagolikt vackert och får dig att tappa andan. Jag vill visa hur fascinerad jag är över denna sårbara värld som jag får utforska när jag dyker.

Visa profil

Detalj från Alpha Universe-berättelsen


x