En mästare på sport

 Bob Martin

Bob Martin är en flerfaldigt prisbelönad sportfotograf specialiserad på att ta bilder av sporthändelser för annonsering, företags- och redaktionsklienter.

Bob Martin

Under sin 30-åriga karriär har Bob fotograferat varje större sportevenemang – från de senaste femton sommar- och vinterspelen, till Elefantpolo och hästkapplöpning på is. Han har fotograferat tennisturneringen Wimbeldon sedan 1982 och hans arbete har tagit honom till världens alla hörn. Hans fotografier har publicerats i flertalet publikationer, inklusive Sports Illustrated, Time, Newsweek, Life Magazine, Stern, Paris Match, Bunte, L’Équipe, The Sunday Times och New York Times för att nämna några,

Hans arbeten har blivit vidkänt genom fler än 60 nationella och internationella priser och han har vunnit det åtrådda priset Årets brittiska sportfotograf tre gånger. 2015 släppte han sin prisvinnande bok ”1/1000th: The Sports Photography of Bob Martin” – en vacker tillbakaåterblick över de 30 åren han skildrat nästan varje större sportevenemang.

Vi träffade Bob nyligen för att diskutera fotografering och varför han bytte från en DSLR till Sonys spegellösa kameror.

Bob-Martin-sony-alpha-9-tennis-close-up-of-tennis-players-feet-as-they-leave-the-ground-mid-shot
© Bob Martin | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/2500s @ f/5.0 ISO 640

Vad inspirerade dig till att bli en professionell sportfotograf?

Jag har alltid varit ett sportfan, fast jag var inte alltid inställd på att bli sportfotograf. Drömmen var att vara en vanlig fotograf och i skolan blev jag helt besatt av mörkrummet. På college tog jag bilder hela tiden och började sedan succesivt att arbeta som fotojournalist. Jag älskade resandet och att se mina bilder dyka upp o tidningarna ett par dagar senare var spännande. Jag började då och då få erbjudanden från sportrelaterade bildbyråer och det var så det började.

Bob-Martin-sony-alpha-9-gymnast-twirling-a-ribbon-into-a-circle

© Bob Martin | Sony α9 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/1000s @ f/5.6 ISO 3200

Hur håller du din fotografering fräsch och spännande?

En god vän till mig i USA, Walter Iooss – kanske den mest kända sportfotografen någonsin – sa till mig för många år sedan ”du måste hela tiden förnya dig, annars blir du en dinosaurie”. Jag har aldrig glömt det och det sant även idag. Som någon som älskar tidningar, som älskar tryckta bilder så är det hemskt att säga så här, men tidningar och tidskrifter är en utdöende art och fotograferna som fortfarande strävar efter dessa idealen, som inte rört sig vidare, är dinosaurier. Jag vill inte kränka ner på min egen fotografering – jag vill fortfarande ta den så långt som jag kan och det enda sättet för mig att hålla mitt arbete uppdaterat är att tänka utanför ramarna. Det är därför som jag nuförtiden arbetar mycket med sportledningar och förbund. Det är dem som är villiga att spendera en budget på kvalitetsfotografering. Det jag försöker att ge dem är någonting som är annorlunda än genomsnittsbilderna du oftast ser.

Bob-Martin-sony-alpha-9-golfer-hits-his-ball-out-of-a-bunker
© Bob Martin | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/5000s @ f/2.8 ISO 100

Innebär ditt arbete med dessa ledningar och förbund att du inte får chansen att fotografera så mycket som du skulle vilja?

Jag tar mindre bilder än jag brukade, speciellt allt eftersom jag blivit äldre, men jag fotograferar fortfarande många stora evenemang som OS och Wimbledon. Jag närvarar på mindre evenemang men i stället för att vara i händelsernas centrum, är det jag som håller i spakarna så att säga, och jag organiserar team av fotografer i stället. Ärligt talat är jag förbi stadiet att vilja sitta bakom ett mål en blöt lördagseftermiddag.

Du fungerar även som konsult för den Internationella olympiska kommittén. Vad innebär det?

Det kan vara lika enkelt som att förslå bästa praxis för att organisera fotografer, eller lika detaljerat som att ge rådgivning kring storlek och placering för logotyper för bästa synlighet i slutgiltiga bilder. Vid OS i Rio hjälpte jag till att välja färger för olika platser. Ta simevenemangen till exempel. Från början skulle de använda ett grönt färgschema tills jag poängterade att det inte skulle se så bra ut reflekterat i det blå vattnet! 

Bob-Martin-sony-alpha-9-skier-silhouetted-against-the-snow-attempts-a-fast-slalom

© Bob Martin | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/5000s @ f/5.6 ISO 320

Anser du att kamerateknologi har förändrat din inställning till sportfotografering?

Utan tvekan. När autofokus rullades ut sa folk att det var dödsstöten för fotografering eftersom vem som helst kunde ta en skarp bild, men för mig var det fantastiskt eftersom min syn inte var perfekt. Kameror är nu så bra på det de gör att de gjort sportfotografering ännu bättre. I stället för att oroa mig över om en bild är i fokus eller inte kan jag nu fokusera mer på kompositionen, bakgrunden och ljussättningen. Det är viktigt att komma ihåg dock att även om moderna kameror kan göra så mycket för dig så måste du ha förståelse för fotograferingens grundprinciper och förstå när vissa funktioner fungerar för dig. Jag är inte alls sentimental över det jag använder – om en kamera fungerar för mig som ett verktyg så gillar jag den.

Bob-Martin-sony-alpha-9-horse-racers-approaching-the-finish-line

© Bob Martin | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 2x Converter | 1/1600s @ f/8.0 ISO 800

Vad var det som gjorde att du tittade på Sony Alpha-kamerorna för ditt arbete?

Helt ärligt var den första dragningen för mig det tysta fotograferandet. Det var en funktion som jag fann spännande eftersom det innebar att jag kunde fotografera i situationer jag tidigare inte kunde – golfbanor till exempel, i närheten av den avgörande putten på det 18:e hålet där situationen kräver ett tyst närmande. Den första kameran jag testade var α7R II och den lät mig få bilder jag tidigare inte kunde. Jag måste medge att jag inte gillade möjligheterna med EVF eftersom jag var så van vid sökaren i DSLR, men nu är det någonting jag inte kan leva utan. Det har haft en jättestor inverkan på mitt arbetsflöde, att kunna granska exponeringen innan jag ens tryckt på slutaren. Nu använder jag α9 för majoriteten av mina bilder och den passar min arbetsstil perfekt. Som jag nämnde tidigare ser jag mina kameror som verktyg och α9 är ett verktyg som fungerar bra för mig.

TEST

 Produkter i den här artikeln 

ILCE-9

α9 – spegellös fullformatskamera med staplad CMOS-sensor

SEL100400GM

FE 100–400 mm G Master-objektiv med supertelezoom

SEL400F28GM

FE 400 mm f2,8 GM OSS

SEL20TC


2x telekonverterobjektiv

Se mer av Bob Martins bilder


x