Detalj från Alpha Universe-berättelsen
Gå tillbaka i mina fotsteg:
Alpha 7S III första intrycket 

Philip Bloom 

Jag heter Philip Bloom och jag har yrkesfilmat i 31 år, de första 17 i TV-nyheterna och sedan som frilansande chefsfotograf och regissör av dokumentärer, företagsfilmer och enstaka spelfilmer. Jag fotograferar med alla slags kameror men jag har blivit väldigt känd för mitt arbete med DSLR:er och spegellösa kameror eftersom jag var en tidig förespråkare för deras användning i professionell videoproduktion. Jag utbildar också mycket via min webbplats, studiegrupper och mästarutbildning på distans.

För sex år sedan gjorde jag en video som visade upp de fantastiska funktionerna i svagt ljus hos Alpha 7S. Det var häpnadsväckande. När jag blev ombedd att testa den nya Alpha 7S III var min omedelbara reaktion att besöka samma plats och testfotografera kameran under en 24-timmarsperiod på stranden. Det målar en bild av en visuellt fascinerande plats och hur den förändras under dagen och natten.

Även om mycket av videon handlar om att filma i mycket svagt ljus är Alpha 7S III så mycket mer än bara grym på lågt ljus, särskilt med fantastisk 4K 50p, 60p, 100p och 120p 10-bitars intern inspelning i fullformat och 200/240fps HD 10-bitars intern inspelning i fullformat.

Det finns många nya funktioner på den här kameran som har imponerat på mig men om jag skulle välja mina favoriter är 10-bitars intern inspelning något jag länge velat ha. Skillnaden mellan 8 bitar och 10 bitar är enorm! Att också ha detta i 4K upp till 120p är fantastiskt. Autofokussystemet i kameror som Alpha 7R IV har varit oerhört användbart, särskilt realtidsögon-AF och pekskärmen med autofokus för realtidspårning. Det är så bra att ha dessa otroligt kraftfulla och användbara funktioner i Alpha 7S III.

sony alpha 7SM3 med FE 200-600-objektiv monterat på ett stativ med extern bildskärm

Den tredje utmärkande funktionen är svår att avgöra. Den fullständigt artikulerade skärmen är ett bra tillskott men det är faktiskt HDMI-porten av typ A i full storlek som är ett stort plus för mig. Micro HDMI är långt ifrån en idealisk anslutning och jag använder skärmar på kameran mycket med mina kameror, så jag har nu ett mycket mer robust och stabilt sätt att ansluta dem till kameran.

Jag använde en hel del objektiv under fotograferingen. Ett av de viktigaste för att filma dagtid var 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS. Jag gillar att fotografera med ett långt objektiv och det gav mig några unika perspektiv. Jag använde också 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS rätt mycket eftersom den kortare brännvidden verkligen behövdes ibland och slutligen 24-70mm f/2.8 GM som var min bredaste brännvidd.

På kvällen använde jag mest de snabba Sony-primes: 135mm f/1.8 GM, 85mm f/1.4 GM, 50mm f/1.4 ZA, 35mm f/1.8 och 24mm f/1.4 GM. Att ha dessa stora bländaralternativ över 70-200mm f/2.8 är skillnaden mellan att kunna få exponering vid 25 600 ISO jämfört med över 100 000 ISO.

philip bloom justerar fokus på sin Sony alpha 7SM3

Det bästa rådet jag kan ge noviser i filmskapande är: lär dig att använda autofokus och hur du använder autofokuskänslighet och hastighetsinställningar för olika slags filmning. Genom att förstå hur de fungerar och när du ska använda vissa inställningar får du de resultat som kameran kan ge. Det finns ingen inställning för allt eftersom vi ibland inte vill att AF ska vara för snabbt – ett subtilt AF-fokusställ är mycket mer behagligt. Du kanske vill att känsligheten ska vara hög när du filmar några som pratar så att de inte blir suddiga men om du använder den här inställningen och några passerar framför den valda fokuspunkten kommer AF att gå över till dem eftersom de är närmare. Lägg dessa två kontroller i din snabbfunktionsmeny, det kommer att göra det mycket enklare. Se också till att du har en av genvägsknapparna inställd på att låsa fokus. Detta är en riktigt användbar funktion när du spårar ett motiv och vill låsa fokus på en viss punkt, särskilt om det håller på att lämna ramen.

philip bloom filmar på stranden med en sliten pir i fjärran

Det var en glädje att använda Alpha 7S III och det omdesignade menysystemet har gjort saker mycket mer intuitiva. Den interna 10-bitarsinspelningen har gett mig möjligheten att äntligen kunna använda SLOG 3:s funktioner fullt ut. Bildkvaliteten är helt underbar och möjligheten att få hög bildfrekvens i 4K med samma bildkvalitet som normal hastighet utan tidsbegränsningar eller problem med överhettning är en fantastisk upplevelse. Autofokus, särskilt beröringsspårningsfunktionen gör det enkelt att filma rörliga motiv. Alla dessa funktioner tillsammans med den legendariska prestandan i svagt ljus hos Alpha 7S-serien gjorde att den långa väntan på att denna modell skulle komma ut var värt det.

Produkter i fokus
ILCE-7SM3
α7S III

ILCE-7SM3

SEL24F14GM
FE 24mm F1.4 GM

SEL24F14GM

SEL85F14GM
FE 85 mm f1,4 GM

SEL85F14GM

SEL135F18GM
FE 135mm F1.8 GM

SEL135F18GM

SEL2470GM
FE 24–70 mm f2,8 GM

SEL2470GM

SEL100400GM
FE 100-400mm G Master super-telephoto zoom

SEL100400GM

SEL35F18F
FE 35 mm f1,8

SEL35F18F

SEL50F14Z
Planar T* FE 50mm F1.4 ZA

SEL50F14Z

SEL200600G
FE 200–600 mm f5,6–6,3 G OSS

SEL200600G

Liknande artiklar


x