Maaike Ronhaar har alltid älskat musik och gått på många konserter och festivaler, vilket ger henne en magisk känsla. Men det var först när hon började fotografera musiker som hon insåg hur mycket tid och hårt arbete som artisterna lägger på sin musik. ”Det är det djupa engagemanget som jag försöker fånga i mina bilder”, berättar hon.
Maaikes arbete med musikfotografi fokuserar på engagemanget och intimiteten bakom kulisserna som man bara får se om man följer bandet under en turné. Hon förklarar entusiastiskt att den som följer med på en turné ”blir en del av teamet” och ”smälter in helt och hållet”, vilket är perfekt för att skapa bilder i hennes stil.
För att fånga de här ögonblicken har hon valt α7R III vid sidan av sin pålitliga α7S II-kamera, som hon fortfarande använder ibland för fotografering med mycket höga ISO-tal vid extremt svagt ljus och som har följt henne genom åren.
Serien ”All That Moves Around Music” är Maaikes dokumentära bilder av artisterna som står i centrum. ”Jag valde titeln för att belysa att det det finns mer bakom artisten på scenen och bakom musiken än människor tror”, förklarar hon.
Medan vissa fokuserar på energin och adrenalinet på scenen, är Maaike mest intresserad av ögonblicken då bandet befinner sig utanför scenen. ”Jag försöker alltid fånga mer intima ögonblick. Jag har en bild där Tyler Bryant ligger i en soffa med sin gitarr – han släpper inte gitarren, han leker med den eller spelar in, både före och efter sina framträdanden. På bilden är han verkligen helt inne i sin egen värld. Det är en intim stund när det bara är han och hans tankar. För mig är det ett magiskt ögonblick.”
Maaike förklarar hur viktigt det är att kunna smälta in på en turné för att kunna ta naturliga bilder av bandet, med en känsla av äkta intimitet. Hon konstaterar att en fotograf faktiskt måste kunna vara osynlig. I samma ögonblick som du kliver på turnébussen så befinner du dig i bandets hem. Hon förklarar: ”Det handlar inte alls om dig som person eller som fotograf. Det handlar bara om bandet och man måste försöka smälta in.” Ett exempel på detta är en känslofylld bild backstage där Dennis Duijnhouwer ”hejdar sig och tar ett djupt andetag” före sitt stora framträdande.
När vi tänker på ett band backstage eller i turnébussen föreställer vi oss ofta hur alkoholen flödar på sena fester, men Maaike berättar att verkligheten ser mycket annorlunda ut för de flesta band. Musiker är människor och drabbas precis som vi andra av stress, utmattning och sjukdom, men som uttrycket säger, the show must go on.
”Jag har en bild av Tyler Bryant efter en show. Han var riktigt sjuk i influensa. Han peppade sig själv för fullt före showen och efteråt var han totalt slut och bokstavligen kraschade i soffan och mådde jättedåligt. Jag vill verkligen visa den mänskliga sidan och vilket hårt arbete som artisterna lägger ner på att göra magiska shower för sin publik.”
Som vid all slags fotografering måste man vara på rätt plats vid rätt tillfälle för att fånga de bästa dokumentära bilderna och detta betyder förstås att man alltid måste ha en kamera till hands. För Maaike är den kameran Sony α7R III, som hon ofta kombinerar med objektivet Zeiss 35mm f/1.4. Denna kombination väger inte mycket och är tillräckligt liten för att tas med överallt. Den har också funktioner som en tyst slutare så att hon kan fotografera utan att störa. När det gäller bildkvalitet så ger den Maaike flexibilitet vid redigeringen av bilderna genom den enorma sensorn på 42,2 megapixlar med ett stort dynamiskt intervall.
En intressant detalj är att Maaike ställer in sin α7R III för att fotografera svartvitt. ”När jag tittar på en svartvit bild på skärmen eller i sökaren kan jag se alla shower jag har fotograferat framför mig, i svartvitt. Det festliga är att eftersom jag fotograferar i RAW så ser jag inte bilderna i färg förrän jag efterbehandlar dem.”
”Ibland blir jag överraskad över färgerna”, tillägger hon, ”men jag redigerar dem alltid i svartvitt om inte färgen verkligen tillför något till fotot”. För Maaike uttrycker svartvitt mer än färg. Hon förklarar att färgerna visserligen kompletterar bilden när man fotograferar i färg. Men svartvit fotografering tar fram mer av den råa energin och känslan i ett ögonblick.
För Maaike är det viktigt att fånga stunderna utanför strålkastarljuset. En av drivkrafterna, både bakom att fotografera dokumentärt och ta bilder av framträdanden, är att få berätta hela historien.
”Att fotografera livemusik är något helt annat än dokumentärfotografi, men jag gillar att göra både och. Jag älskar att följa ett band, följa hela processen. Om man både fotograferar scenframträdanden och tar dokumentära bilder kan man berätta hela historien om bandet och det är det jag vill. Jag vill ge människor inblick i hur mycket musiken betyder för artisten och jag hoppas att jag genom bilderna kan beröra dem och visa vad musiken betyder för mig och för banden jag jobbar med.”
”Genom mina bilder vill jag visualisera magin hos musiken och artisterna som skapar den”