Jag har haft stor tur som fått växa upp och lära mig att fotografera på gatorna i Paris. Stora städer är fantastiska platser för gatufotografer eftersom det är så mycket som händer och det finns så många olika slags byggnader och platser. Du får möjlighet att prova olika saker och verkligen lära dig hantverket snabbt.
Under de senaste åren har jag inte bara fotograferat i Paris utan i städer över hela världen, först med Sony α6000 och nu med α7R III.
Staden är en lekplats
Städer är som labyrinter. Jag ser varje dag som en möjlighet, en ny utmaning att hitta platser och fånga scener som inte fotograferats tidigare. Mitt första råd är därmed att njuta av och gå runt i staden. Utforska din stad och se den med nya ögon.
När jag tror att jag har hittat ett motiv att fotografera tar jag gärna en paus för att iaktta vad som händer innan jag tar en bild. Jag letar efter något magiskt. Det kan vara ett särskilt ljus eller bara något som verkligen fångar stämningen och atmosfären i staden just då. Det viktiga är dock att stanna upp och titta innan man tar bilden.
Fotografera inte det uppenbara
Det viktigaste för mig är att försöka återskapa stadens atmosfär, energi och DNA. Det är enkelt att ta en vykortbild av en stad som New York. Du kan få en bra bild som resultat men vi har alla sett en sådan bild tusen gånger tidigare. Leta istället efter intressanta kompositioner eller färger och försök göra dina bilder originella – lägg till något eget till varje bild.
En övning är att utforska ett motiv och försöka hitta något annat än det uppenbara och sedan flytta dig runt. Prova att hålla kameran lägre eller högre eller titta i motsatt riktning. Försök hitta en annan bild att ta. Efter ett tag känns det helt naturligt att leta efter och försöka hitta andra kompositioner än de vanliga turistbilderna.
Allt hänger på timingen
Precis som i alla övriga fotogenrer är ljuset otroligt viktigt. Jag tar många bilder under soluppgången och solnedgången. Jag gillar verkligen att stiga upp tidigt, runt klockan 5 eller 6, så att jag kan fånga dagens första ljus. Då är ljuset magiskt och nästan ingen är ute.
En metod för att introducera atmosfär och magi är att ta en bild direkt in i solen. Jag gillar att leka med ljuset och vill avbilda reflexer, sken och strålar. Alla gillar inte den effekten och försöker undvika den men för mig skapar den energi.
För att hitta det bästa ljuset använder jag appar som anger var solen kommer att stå vid olika tidpunkter och sedan försöker jag befinna mig på rätt plats vid rätt tidpunkt för ljuset. Jag vet fortfarande inte exakt vilken bild jag kommer att ta men jag vet att ljuset kommer att träffa byggnaden eller gatan vid en viss tidpunkt. Då är mitt jobb bara att göra det mesta av effekten det ger.
Låt redigeringen ta tid
Jag lägger ner nästan lika mycket tid på att redigera som jag har lagt ner på att fotografera. En heldag med fotografering ger tillräckligt med bilder för en hel dags redigering.
När jag redigerar koncentrerar jag mig på kontrastnivån för att få fram de starka svartvita tonerna och fokuserar sedan på färgen och formen. Jag gillar verkligen att ha orange nyanser i mina bilder, så jag leker med bilderna för att få fram detta men det viktigaste är att identifiera de färger man vill lyfta och arbeta för att få bra balans mellan kontrasterna.
Ge dig själv ett projekt
Något som jag gillar att göra är att ge mig själv ett projekt där jag försöker skapa en serie bilder som fungerar bra tillsammans. Jag åkte nyligen till Singapore och gav mig själv ett arkitektprojekt. Jag ändrade mitt arbetssätt och använde FE 12-24mm f/4 G-objektivet på min α7R III för att ta svartvita abstrakta minimalistiska bilder. Jag letade efter mycket minimalistiska kompositioner med massor av linjära element.
Att arbeta i projekt gör det lättare att fokusera och motiverar dig att prova något nytt och bli en bättre fotograf.
”I mina fotografier försöker jag följa ljuset, förädla rörelsen och fånga ögonblicket”