Fotograferingstips > Fota stadsmiljön när du reser

    Nivå: Nybörjare

    LEKTION 11Fota stadsmiljön när du reser

    Brännvidd: 85 mm/F-nummer: 8,0/Slutartid: 1/800 s

    När man reser till ett nytt land vill man ofta fotografera landets stadsmiljöer. I det här kapitlet presenteras några tekniker för att fånga städernas stämning.
    Ställ först in kameran på A-läget så att du kan justera bländaren och fotografera med mindre bländare (cirka F8 om du fotar på dagtid).

    Tänk på kompositionen och beskärningen

    För att kunna fånga stadens stämning bör du börja med att fundera över kompositionen. När man fotograferar spontant på resan använder man ofta vidvinkelsidan (med kortare brännvidd) och försöker få med så mycket som möjligt på bild. Men beroende på miljön kan det vara bättre att fotografera på telesidan (med längre brännvidd) för att verkligen förmedla rätt atmosfär. Nedan följer några exempel för att illustrera effekten.

    [1] Brännvidd: 16 mm/F-nummer: 10/Slutartid: 1/100 s. [2] Brännvidd: 16 mm/F-nummer: 5,6/Slutartid: 1/160 s

    Det här fotot har tagits med 16 mm, med vidvinkelsidan av ett vanligt zoomobjektiv.
    I foto [1] framhävs byggnaden. Men eftersom byggnaden tar upp större delen av bilden förmedlar fotot inte riktigt stämningen du faktiskt kände på plats. Om du fotar på vidvinkelsidan, som på det här fotot, blir motiven i förgrunden stora, medan motiv i bakgrunden blir mindre än de egentligen är. En sådan komposition fungerar om du vill framhäva en byggnad och få den att se mäktig ut. Om du däremot vill fånga stadens och gatornas stämning bör du prova en annan komposition.

    I foto [2], som också fotograferades på vidvinkelsidan, tar byggnaden och marken upp största delen av bilden. Men tack vare den ”radiella kompositionen”, där gatans slut visas i mitten av bilden, får bilden större djup jämfört med foto [1]. Ta hänsyn till gatans riktning när du fotar om du är ute efter en sådan här dynamisk vidvinkel.
    Nu ska vi se vad som händer om man istället fotar på telesidan.

    Brännvidd: 50 mm/F-nummer: 8,0/Slutartid: 1/80 s

    Det här fotot togs med brännvidden 50 mm med ett zoomobjektiv. För att både för- och bakgrunden ska bli skarp är bländartalet inställt på F8. För att undvika att fotot får ett instabilt intryck med lutande byggnader har kameran dessutom hållits i en stabil vertikal position.
    Genom att fotografera på telesidan kan du fånga stadsbildens alla karakteristiska drag på ett effektfullt sätt. Till skillnad från fotot som togs på vidvinkelsidan tar den närmaste byggnaden inte upp stor plats. Dessutom tar gatan upp en fjärdedel av bilden. En sådan komposition skapar ett naturligt perspektiv i bilden.

    Brännvidd: 50 mm/F-nummer: 6,3/Slutartid: 1/80 s

    Det här fotot togs också med brännvidden 50 mm. I en sådan här scen skulle den molniga himlen ta upp större delen av utrymmet om den togs på vidvinkelsidan. Istället visas stadsmiljön i en bildvinkel som liknar den vinkel vi ser med blotta ögat, eftersom den togs på telesidan.

    Brännvidd: 30 mm/F-nummer: 7,1/Slutartid: 1/60 s/ISO: 160

    Tekniken där man beskär en del av bilden via telesidan är också användbar vid fotografering från utkiksplatser och för gatubilder.

    [1] Brännvidd: 28 mm/F-nummer: 8,0/Slutartid: 1/160 s/ISO: 200 [2] Brännvidd: 135 mm/F-nummer: 8,0/Slutartid: 2,5 s

    När vi står framför en utsikt vi ser från en utkiksplats försöker vi ofta fota hela landskapet från vidvinkelsidan. Om du beskär en del av landskapet kan du dock ta ett foto som fångar stadsbildens unika känsla på ett bättre sätt.
    Foto [1] har tagits med 28 mm, med ett vanligt zoomobjektiv med zoompositionen något mot telesidan. Istället för att hela staden fyller bilden är bara de mest imponerande delarna med. Foto [2] är lite djärvare och har fotats med 135 mm och hela bilden fylls upp av hus.
    Alla hus återges i rätt storlek, vilket gör att fotot blir mer intressant och verkligen återger känslan i motivet.

    Genom att bara ta med den mest utmärkande delen av bilden med telesidan förmedlas stadens stämning på ett effektfullt sätt. Utnyttja zoomobjektivet till fullo genom att prova olika brännvidder.

    Prova zoomobjektiv med hög förstoringsgrad

    Objektiv i kategorin ”zoomobjektiv med hög förstoringsgrad” passar bra på resor. Med ett zoomobjektiv med hög förstoringsgrad kan du fota ur både vidvinkel- och teleperspektiv med samma objektiv. På så sätt kan du experimentera och ta olika typer av bilder på samma motiv. Eftersom du inte behöver byta objektiv för varje motiv är det även mindre risk att du missar ett fotograferingstillfälle. Du kan fokusera på att njuta av resan istället.

    F-nummer: 6,3/Slutartid: 1/125 s

    Ett 24 till 240 mm 10x zoomintervall gör att objektivet kan hantera många olika fotosituationer. Det är perfekt för resor där man inte kan släpa omkring på en massa packning. Fotografera landskap, arkitektur, ögonblicksbilder, porträtt och mycket annat. Du kan växla mellan vidvinkel och tele utan att byta objektiv, vilket betyder att du kan fånga fler flyktiga ögonblick. Avancerad optik minskar aberrationen och ger hög upplösning genom hela bilden, och en linjär precisionsmotor driver skärpeinställningen och ger snabba, mjuka reaktioner. Telefoto utan stativ och fotografering i svagt ljus underlättas av den inbyggda bildstabiliseringstekniken optisk SteadyShot (OSS). Modellen är också damm- och fukttålig för pålitlig hantering i tuffa miljöer.

    Brännvidd: 28 mm/F-nummer: 10/Slutartid: 20 s

    SEL18200LE

    Det här objektivet är mycket mindre och lättare än likvärdiga objektiv och passar för många olika fotograferingsförhållanden. Objektivet har brännvidder från 18 till 200 mm (27 till 300 mm för motsvarande 35 mm) vilket gör det till ett perfekt ”reseobjektiv” med hög förstoringsgrad. Den optiska SteadyShot-tekniken minskar oskärpa som orsakas av kameraskakningar när du fotar i mörka miljöer eller med längre brännvidder.