Sony medverkar på CES 2024

Visar upp sina mångsidiga initiativ och teknik som uppmuntrar kreatörer att ta vara på sin kreativitet och skapa berättelser

Stockholm 9 januari: Sony kommer att medverka på CES 2024, som i år tar plats i Las Vegas, Nevada från och med tisdagen den 9 januari (PST). Temat på årets mässa är ”Powering Creativity with Technology”.

Kenichiro Yoshida, Chairman och CEO på Sony Group Corporation stod på scen under Sonys presskonferens inför mässans publika öppning måndagen den 8 januari. Han öppnade genom att konstatera att Sony, genom att vara ett kreativt företag för underhållning, alltid har placerat människan i kreativitetens mittpunkt och att man alltid varit en hängiven god kraft som stärkt kreatörer. Han fick sällskap av en mängd kreatörer och tillsammans presenterade de initiativ som ska stötta kreatörer i Sonys företag inom musik, film och tv-produktion; nya lösningar för visuell produktion och rumsligt innehållsskapande; engagemang i fan-communities inom anime, sport och spel; och initiativ inom underhållning och säkerhet för att utveckla mobilitetsområdet. Presentationen visade också olika typer av teknik som understödjer initiativen. Han avslutade presskonferensen med att betona att Sony omfamnar människors idéer och lyfter fram deras berättelser genom att fortsätta driva kreativiteten med teknik.

Sonys presskonferens på CES 2024 kan ses på Sonys officiella YouTube-kanal här.

Talare på presskonferensen (I den ordning de framträdde)

• Kenichiro Yoshida (Chairman och CEO, Sony Group Corporation)
  • Jon Platt (Chairman och CEO, Sony Music Publishing)
  • Neal Manowitz (President och COO, Sony Electronics Inc.)
  • Katherine Pope (President, Sony Pictures Television Studios)
  • Toshihiro Mibe (President och Representative Executive Officer, Honda Motor Co., Ltd.)
  • Izumi Kawanishi (Representative Director, President och COO, Sony Honda Mobility Inc.)
  • Jessica Hawk (Corporate Vice President, Microsoft)

Översikt av Sonys monter

Datum: 9 januari (tisdag) till 12 januari (fredag) 2024

Plats: Las Vegas Convention Center, monter #21800

Huvudutställning

Från teknik framtagen för skapande, till engagemang inom fan-communities, till att expandera utrymmet för Kando, kommer utställningen att fokusera på hur Sony stärker kreatörer till att göra mer, upptäcka mer och skapa mer – genom att tillhandahålla innovativ teknik för berättande, underhållning och mer därtill för att möjliggöra nya sätt att fylla världen med känslor.

Sony arbetar också med att reducera monterns klimatavtryck genom att återanvända material från förra året och anta en design som reducerar användandet av större strukturella beståndsdelar. Dessutom är monterns informationspaneler tillverkade av Original Blended Material*, ett pappersmaterial utvecklat av Sony.

*Ett miljövänligt pappersmaterial tillverkat av bambu, sockerrör och återvunnet papper vars härkomst är specificerad.

Expandera kreativiteten: Hjälper till att leverera nya möjligheter inom produktion genom innovativ teknik

Sony Pictures Entertainment (SPE) nya avancerade anläggning för visualisering: Torchlight

Sony presenterar Torchlight, ett nytt banbrytande avancerat utrymme för visualisering med den senaste egenutvecklade tekniken från Sony i samarbete med Epic Games’ Unreal Engine, världens mest öppna och avancerade 3D-verktyg i realtid. Torchlight låter filmskapare skapa digitala scener innan huvudfotograferingen, i en faktiskt virtuell miljö genom att använda Unreal Engine och virtuella kameror, inklusive Virtual Production Tool Set, som sömlöst länkar samman den virtuella produktionen med produktionen på plats, vid användning av Sonys digitala cinema-kamera VENICE. I tillägg kommer kreatörer ha tillgång till flera olika av Sonys egenutvecklade tekniker, inklusive det mobila systemet för rörelsespårning “mocopi. Dessa tekniker och mer, ingår i arbetsflödet hos Torchlight och hjälper kreatörer att släppa loss sin kreativitet i realtid.

*For further details, please refer to the press release here.

Framtidens innehållsproduktion – virtuell produktion

För att fortsätta stärka kreatörer stöttar Sony den virtuella produktionens tillväxt – en ny form av innehållsproduktion, från dess tekniska utveckling till att tillhandahålla produktionslösningar. Inom detta område kombinerar Sony framsteg inom teknik för bildbehandling, avkänning och visning, samt realtidsrendering med hjälp av spelmotorer. Pixomondo, Sony PCL och SPE tillhandahåller heltäckande tjänster för kreativitet och sceninfrastruktur globalt för att täcka hela produktionsprocessen, från förproduktion och filmning på set med virtuell produktion till efterproduktion.

Engagerade fans: Möjliggör banbrytande upplevelser för fans genom verklig och virtuell integration

PlayStation5, Produkter och spel

Sony Interactive Entertainment visar upp den senaste raden hårdvara för PlayStation 5, med innovativa produkter som PlayStation 5-konsollen i mindre format, den trådlösa fjärrspelsenheten PlayStation Portal Remote Player, de trådlösa hörlurarna Pulse Explore, kontrollen Access och det kommande headsetet Pulse Elite. Konsolskal och DualSense trådlösa kontroller i den stilsäkra metalliska kollektionen Deep Earth Collection kommer också att visas upp. Besökare kan också uppleva Gran Turisimo 7 både på PS5 och PlayStation VR2 (PS VR2) i uppslukande racingburar i montern. Besökare kommer även kunna delta vid förhandsvisningen av den helt nya No Return-mode i Naughty Dogs The Last of Us Part II Remastered, vilken lanseras den 19 januari.

Engagera fansen med teknik och underhållning

Sony avancerar initiativ för fangemenskap inom sport. Tillsammans med Manchester City Football Club tar Sony nu fram ett Proof of Concept (PoC) med målet att tillhandahålla nya tjänster som skapar ett globalt community för fans digitalt. En beta-tjänst kommer att lanseras för fans senare i år. Slutna tester har redan påbörjats och fans var fascinerade och exalterade över projektet. I montern kommer besökare kunna se nytt innehåll från Virtual Etihad Stadium och vara med och dela upplevelsen och passionen för laget och spelarna. ​ ​
Sonys sportdivision visar initiativ med flera stora sportegendomar över hela världen som för samman Hawk-Eve Innovations optiska spårning, Beyond Sports teknik för datavisualisering och Pulselives expertis inom engagemang för fans för att skapa en aldrig tidigare skådad fan-upplevelse riktad till en mångfaldig publik, inklusive de yngre generationerna.

Nästa generation uppslukande musikupplevelser

Sony Music utvecklar nya möjligheter för artister att expandera sitt engagemang med sina fans på gamingplattformar och i andra underhållningsmiljöer genom att använda teknik för skapande i spelmotorer och virtuell produktion. Besökare i montern kan prova tre tillämpningar av nästa generations uppslukande musikupplevelser. Utställningen kommer visa hur Sonys förmåga inom virtuell produktion och Unreal Editor for Fortnite (UEFN) från Epic Games användes för att skapa musikvideon till låten ”Jericho” av artisten Iniko på Columbia Records, liksom på Journey Through Jericho – en tillhörande Fortnite-ö baserad på videon. Monterns besökare kommer också ha möjlighet att uppleva Nitewave, en ny musikfokuserad ö i Fortnite, byggt med UEFN. I tillägg kommer de kunna spela AVNU: Where Music Meets, en musikdestination i Roblox, centrerad runt musikrelaterat spelande, som utmaningar och virtuell varuinsamling med talanger från Sony Music, inklusive artisten Paul Russel på Arista Records.

Sony Pictures Virtual Reality

Sony Pictures Virtual Reality (SPVR) visar sitt senaste VR-spel på cross-plattform för flera spelare, Ghostbusters: Rise of the Ghost Lord, bygg världar i en expansion av det älskade Ghostbusters-universumet. Utställningen kommer att inkludera blickspårning och feedback från headsetet av PS VR2, den senaste generationens Virtual Reality-headset för PS5, tillsammans med de adaptiva avtryckarna på kontrollerna PS VR2 Sense. SPVR utökar SPE:s användning av IP genom att tillhandahålla uppslukande underhållning i form av produktion och distribution av VR-spel och VR-upplevelser globalt över alla konsumentkanaler, inklusive underhållning bunden till en plats, som exempelvis hemmet.

Uppslukande berättelser: Skapar påtagliga, intuitiva upplevelser som expanderar IP i det verkliga livet genom platsbunden underhållning

Uppvisning av teknik för avläsning och interaktivitet som ska underlätta platsbunden underhållning

För att ge kreatörer nya sätt att uttrycka och expandera värdet av IP-innehåll, använder Sony PoC:s för verkliga upplevelser som nyttjar avkänningsteknik och interaktiv teknik genom koncernövergripande samarbete. I uppvisningen kan besökare uppleva den uppslukande världen av Ghostbusters med Sonys unika haptiska teknik, rörelsespårning utan markörer, och det mobila systemet för rörelsespårning “mocopi”.

Vidare fokuserar SPE på platsbunden underhållning jorden runt, inklusive Columbia Pictures Aquaverse i Thailand, som dessutom blivit utvalt till en av CNN World’s bästa nya temaparker. Utställningen visar en video av initiativen, inklusive studions första in house-styrda, uppslukande nöjesdestinationer, Wonderverse, som öppnar i Chicago i januari. ​ ​

Nya kreativa utrymmen: Framtiden definieras av större utrymme för Kando-stunder – utvecklad mobilitet

Avkänningsteknik för ökad mobil säkerhet

"Safety Cocoon" är ett koncept för att vidareutveckla fordonssäkerhet. Genom att bevaka fordonet 360 grader runtom i vardagliga situationer kan förare ta till åtgärder för att undvika risker. I montern kan besökare uppleva Sonys bredd av teknik för avkänning som bidrar till att verkliggöra detta koncept. Genom att sträva efter upplösning och känslighet som överstiger det mänskliga ögat, vill Sony med sin avkänningsteknik öka säkerheten genom att inta rollen som det mobilas ögon och bidra till att leverera nya upplevelser inom mobilitet.

• Utställningen presenteras också på onlineplattformen "Sony Square" här.
  • Bilder från Sony på CES 2024 kan laddas ner här.

Karri Körkkö

Head of Marketing Communications, Sony Nordics

Sony Corporation är ett helägt dotterbolag till Sony Group Corporation och ansvarar för verksamheten Entertainment, Technology & Services (ET&S) inom Sony Group. Med visionen om ”att fortsätta leverera Kando (känslor) och Anshin (fridfullhet) till människor och samhällen över hela världen genom strävan efter teknik och nya utmaningar” kommer Sony skapa produkter och tjänster inom hemunderhållning & ljud, bild och mobil.

För mer information, besök: http://www.sony.net/