Sony Electronics och Associated Press slutför tester av avancerad teknik för autentiseringsfunktion i kameran – ska möta den växande oron kring falska bilder

Ny lösning för signaturer i kameran: digitalt certifikat fästs på bilderna vid fotograferingstillfället för att styrka deras legitimitet

Sony meddelar idag att en andra testomgång av Sonys teknik för autenticitet i kameran har slutförts med Associated Press. Den digitala signaturen i kameran gör det möjligt att skapa ett födelsecertifikat för bilder, vilket validerar innehållets ursprung.

Sonys teknik för autentisering ger en maskinbaserad digital signatur, vilket eliminerar möjligheten till oupptäckt manipulation redan från början. Den digitala signaturen skapas i kameran vid inspelningstillfället i hårdvarans chipset. Säkerhetsfunktionen riktar sig till yrkesverksamma som vill skydda sitt innehåll och ger ett extra lager av säkerhet för att hjälpa nyhetsbyråer i kampen mot förfalskade bilder.

- Den snabba utvecklingen av generativ AI (artificiell intelligens) ger nya möjligheter till kreativa uttryck, men har också lett till en växande oro för effekterna av förändrade eller manipulerade bilder inom journalistiken, säger Yann Salmon Legagneur, Marketing Director, Imaging and Product Solutions på Sony Europe. Spridningen av falsk information och bilder har en faktisk social påverkan som inte bara skadar våra fotojournalister och nyhetsbyråpartner, utan samhället som helhet. Att lösa den här utmaningen är viktigt för oss och vi är fast beslutna att använda våra resurser för att hjälpa till att lösa det. Genom Sonys arbete i styrkommittén för C2PA (Coalition for Content Provenance and Authenticity) har vi hjälpt till att sätta den nuvarande branschstandarden för spårning av redigering och manipulation av bilder. Dessutom har vår teknik för autentisering i kameran visat värdefulla resultat, och vi kommer att fortsätta att driva på utvecklingen för att möjliggöra en bredare lansering.

- Falska och manipulerade bilder är ett stort problem för nyhetsorganisationer. De bidrar inte bara till miss- och desinformation, utan i slutändan undergräver de allmänhetens förtroende för faktiska och korrekta bilder, säger David Ake, AP Director of Photography. Vi är stolta över vårt arbete tillsammans med Sony Electronics som skapat en autentiseringslösning som kan hjälpa till att bekämpa problemet.

Sonys och AP:s senaste fälttest slutfördes i oktober 2023. Under det månadslånga testet utvärderades både autentiseringen av bilderna och arbetsflödesprocessen. För att åstadkomma detta samarbetade Sony med Camera Bits – företaget bakom verktyget Photo Mechanic som skapar en branschstandard för arbetsflöden. Tillsammans med Sony och AP skapade Camera Bits teknik i Photo Mechanic som bevarar kamerans digitala signatur hela vägen genom redigeringsprocessen för metadata.

- Vi förstår den stora utmaningen manipulerade bilder utgör för våra partner och vi är mycket motiverade att spela en roll i att hjälpa till att lösa den, säger Dennis Walker, VD och grundare av Camera Bits. Photo Mechanic har använts av fotojournalistbranschen i 25 år och fortsätter att utvecklas i takt med att branschen introducerar ny teknik. Vi är fast beslutna att se till att Photo Mechanic förblir en pålitlig och autentisk lösning för arbetsflöden.

Sonys nya signatur i kameran och C2PA-autentisering planeras att lanseras i en mjukvaruuppdatering i de nyligen lanserade Alpha 9 III, Alpha 1 och Alpha 7S III under våren 2024[i] .

För mer information kontakta:

Line Holm Hansen

Head of Digital Imaging Marketing Communications, Sony Nordics

Eller besök: www.sony.eu/presscentre

Om Sony Digital Imaging Business Solutions

Sony Digital Imaging Business Solutions, en del av Sony Corporation, erbjuder Sonys branschledande innovationer inom kameror och objektivteknik för affärsvärlden. Den branschledande tekniken, i kombination med Sonys Camera Remote SDK, gör det möjligt för företag att utforma skräddarsydda applikationer som är anpassade till industrins behov. Branscher som storlekskritiska drönare, trafiksäkerhetssystem och andra fotogrammetriska funktioner, e-handel, medicin, media och utbildning, myndigheter och allmän säkerhet drar alla nytta av Sony Digital Imaging Business Solutions.

Webbplats | LinkedIn

Sony Corporation ansvarar för Entertainment, Technology & Services (ET&S) inom Sony-koncernen. Med visionen att "fortsätta leverera Kando och Anshin* till människor och samhällen över hela världen genom att satsa på teknik och nya utmaningar" kommer Sony att skapa produkter och tjänster inom områden som hemunderhållning och ljud, bildbehandling och mobil kommunikation. ​
För mer information, besök: www.sony.net

Om Sony Europe B.V. ​
Sony Europe B.V. är ett dotterbolag till Sony Corporation och har sitt huvudkontor i Storbritannien. Vi driver Sonys ledande Entertainment, Technology & Services-verksamhet för konsument- och professionella marknader, samt Imaging & Sensing Solutions-verksamhet i hela Europa. Från FoU och teknik, design, till försäljning, marknadsföring, distribution och kundservice arbetar vi för att uppfylla Sonys syfte att fylla världen med känslor genom kraften i kreativitet och teknik. ​

[i] Tidpunkter för länder och regioner kan variera. Mjukvarustöd för C2PA-format kan initialt endast vara tillgängligt för nyhetsbyråpartner.