Sony Corporation presenterar att de utvecklar system för rumsligt innehållsskapande utrustat med högkvalitativ huvudburen XR-skärm och kontroller anpassade för interaktion med 3D-objekt

– Metaverse-teknik och hårdvara som stärker kreatörer som skapar 3D-innehåll –

Huvudburen XR-skärm och kontroller*1 ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​

Stockholm, 9 januari, 2024 – Sony Corporation meddelar att de utvecklar ett uppslukande system för rumsligt innehållsskapande, vilket inkluderar en huvudburen XR-skärm utrustad med högkvalitativa mikroskärmar i 4K OLED*2, en funktion för transparent video och kontroller optimerade för intuitiv interaktion med objekt i 3D och precist sikte. Systemet ska hjälpa kreatörer inom sofistikerat innehållsskapande i 3D. Sony planerar att samarbeta med utvecklare av en mängd olika mjukvara för 3D-produktion, inklusive utvecklare inom underhållning och industridesign. Vid lanseringen samarbetar Sony exklusivt med Siemens, en ledare inom industriteknik, för att introducera en ny lösning för uppslukande design och samverkande produktutveckling som använder mjukvara från Siemens öppna digitala affärsplattform Xcelerator.

Systemet kommer bli tillgängligt senare under 2024. Sony och deras partners kommer presentera fler detaljer, inklusive specifikationer, lanseringsdatum och regioner, säljkanaler och mjukvarukompabilitet.

Systemet för rumsligt innehållsskapande, utrustat med en huvudburen XR-skärm med 4K OLED-mikroskärmar och Sonys patentskyddade teknik för rendering, gör det möjligt att i realtid framställa högupplösta 3D-objekt och mänskliga ansiktsuttryck. I tillägg till funktionen för transparent video och rumslig igenkänning med totalt sex kameror och sensorer, har systemet en ringkontroll som låter användare intuitivt manipulera objekt i virtuella utrymmen. Dessutom har det en pekkontroll som gör precist pekande möjligt, något som gör att kreatörer kan skapa i virtuella miljöer med kontroller och tangentbord, medan de bär den huvudburna skärmen. Kreatörer kommer inte bara kunna se 3D-objekt i verklig storlek i en Extended Reality-miljö (XR) på den högupplösta skärmen, utan de kommer också kunna skapa och modifiera 3D-modeller. Genom integration med tredjepartsapplikationer för 3D-skapande stöder den också fjärrgranskning i realtid mellan olika platser, vilket gör det till ett intuitivt och uppslukande verktyg för hela processen vid skapande av rumsligt innehåll.

Enheten kommer med Snapdragon XR2+ Gen 2 Platform och den senaste XR-processorn från Qualcomm Technologies, Inc. Processorn frigör kraften i de olika 4K OLED-mikroskärmarna för att kunna leverera fantastisk bildkvalitet, samt användar-och rumsspårning för en sömlös XR-upplevelse, vilket ger kreatörer en högpresterande plattform för sitt kreativa arbetsflöde.

Sony har lanserat teknik som stöttar arbetsflöde och kvalitet inom rumsligt innehållsskapande och som underlättar användningen av 3D CG inom olika kreativa områden. Det mobila systemet för Motion Capture, mocopi, med små lätta sensorer och en dedikerad smartphone-app, möjliggör rörelsespårning av hela kroppen genom att använda Sonys patentskyddade teknik. Spatial Reality Displays tillhandahåller högrealistiskt tredimensionellt innehåll utan att använda specialglas eller Virtual Relaity-headset (VR) för skapande och granskning av rumsligt innehåll. Genom att introducera och samarbeta med utvecklare av 3D-mjukvara siktar Sony på att fortsatt kunna stärka kreatörer som skapar rumsligt innehåll när de överskrider gränserna mellan den fysiska och virtuella världen för en mer uppslukande skapandeupplevelse.

System som används för att skapa 3D CG
System som används för filmproduktion med 3D-teknik
Siemens samarbetar med Sony för att göra uppslukande ingenjörskonst möjlig, en kritisk byggsten i det industriella metaverse, säger Cedrik Neike, Member of the Managing Board på Siemens AG och CEO på Siemens Digital Industries. Tillsammans skapar vi en miljö där det kommer vara möjligt att uppleva fysisk realitet, utan att begränsas av tid för att från grunden förbättra hur våra kunder arbetar och samarbetar.
- Vi har designat vår Snapdragon XR2+ Gen 2 så att den kan leverera 4K-upplösning på skärmarna, banbrytande grafik och oöverträffad prestanda för att möjliggöra för kreatörer att skapa innovativt rumsligt innehåll som kommer transformera industrin till den bättre, säger Said Bakadir, Senior Director, Product Management på Qualcomm Technologies, Inc. Det är spännande att se Sony gå in på företagsområdet med sitt system för skapande av rumsligt innehåll och använda XR-teknik från Snapdragon för att frigöra mer realistiska, detaljerade och exakta Mixed Reality (MR)/VR-upplevelser som hjälper utvecklare och kreatörer att driva en ännu mer uppslukande framtid.

Huvudfunktioner

Hög-kvalitativ XR-upplevelse för kreativa användare

Den huvudmonterade displayen är utrustad med stora, högupplösta OLED-mikroskärmar av 1.3-typ med 4K-upplösning och ett brett färgomfång som täcker upp till 96 procent av DCI-P3*3*4. Detaljerad och realistisk återgivning av 3D-objekts struktur och mänskliga ansiktsuttryck gör det möjligt för kreatörer att gå igenom hela processen, från modellering till granskning, allt medan de bär den huvudburna skärmen.

Genom stöd för delad rendering*5, något som fördelar renderingsbelastningen mellan datorer och den huvudburna skärmen, klarar systemet av att leverera stabil och högupplöst återgivning av stora 3D-modeller.

Genom vårt samarbete med Qualcomm Technologies, Inc. är Sony bland de första att använda deras senaste Snapdragon XR2+ Gen 2-plattform. Processorn frigör kraften i 4K OLED-mikroskärmarna för att leverera fantastisk bildkvalitet, medan on-chip AI möjliggör förbättrad användar- och rumsspårning för sömlösa XR-upplevelser som slår samman fysiska och digitala världar för enkel navigering och intuitiv interaktion inom XR:s kreativa utrymmen.

Kontroller som ger intuitiva upplevelser för att skapa rumsligt innehåll

Systemet innehåller en ringkontroll som gör det möjligt för användare att intuitivt manipulera objekt i det virtuella rummet. Det levereras också med en pekkontroll som möjliggör stabilt och exakt pekande i virtuella utrymmen, med optimerad form och placering av knappar för effektiv och exakt drift. Genom att hålla pekkontrollen i den dominanta handen och fästa ringkontrollen på fingrarna på den andra handen kan kreatörer modellera 3D-objekt med hjälp av både kontroller och ett tangentbord, medan de bär den huvudburna skärmen.

Intuitiv manipulering av ett objekt med ringkontrollen
Pekkontrollen möjliggör exakt pekning i virtuella utrymmen

Designad med komfort för sömlösa kreativa XR-upplevelser

Den huvudburna skärmen ger den komfort och stabilitet som krävs för långvarig kreativ användning, genom att finjustera balansen mellan enhetens tyngdpunkt och designen och materialet som används i kuddarna som kommer i direkt kontakt med användarens huvud. Dessutom gör den uppfällbara mekanismen hos skärmen det möjligt för kreatörer att enkelt och sömlöst flytta mellan fysiska och virtuella utrymmen, utan att behöva kalibrera om enheten när den tas av eller när hela enheten bärs.

Optimal balans för långvarig kreativ användning
Uppfällbar mekanism hos skärmen

Uppslukande kreativa upplevelser genom integrerad mjukvara för 3D-skapande

Sony strävar efter att samarbeta med olika utvecklare av programvara för 3D-produktion, både inom underhållning och industriell design. Vid lanseringen kommer Sony att samarbeta exklusivt med Siemens för att ge tillverkningsindustrin innovativ ingenjörskonst för uppslukande teknik, genom att integrera den nya programvaran NX Immersive Designer, en produktteknisk lösning från Siemens Xcelerator-portfölj med industriprogramvara. Integrationen av kraftfull hårdvara och mjukvara kommer att stärka kreatörer inom industriell design och produktteknik, genom att tillhandahålla mer uppslukande verktyg för design, granskning och samarbete.

På följande länk finns en video som visar en uppslukande upplevelse av rumsligt innehållsskapande, som möjliggjorts genom detta partnerskap. Länken kommer flyttas till Siemens Digital Industries Softwares officiella YouTube-kanal.

Website preview
Siemens Sony partnership accelerates digital transformation through immersive engineering
Siemens and Sony have partnered to create technology designed to combine the real and digital worlds to accelerate innovation. How? Immersive engineering goes beyond traditional 2D practices by creating a fully-integrated, user-centric virtual space—combining both the real and digital worlds in the industrial metaverse — to foster collaboration and a more sustainable process. The Siemens | Sony new design tools seamlessly integrate with NX—empowering creativity while increasing productivity through sustainable design. #NXMakesItReal #ImmersiveEngineering

Karri Körkkö

Head of Marketing Communication, Sony Nordics

Sony Corporation är ett helägt dotterbolag till Sony Group Corporation och ansvarar för verksamheten Entertainment, Technology & Services (ET&S) inom Sony Group. Med visionen om ”att fortsätta leverera Kando (känslor) och Anshin (fridfullhet) till människor och samhällen över hela världen genom strävan efter teknik och nya utmaningar” kommer Sony skapa produkter och tjänster inom hemunderhållning & ljud, bild och mobil.

För mer information, besök: http://www.sony.net/

*1: Bilderna som visas är endast för illustrationssyfte och kanske inte en exakt representation av slutprodukten.

*2: Enligt enhetens kapacitet. ​ Den faktiska upplösningen varierar beroende på applikation och typ av användning.

*3: DCI-P3: En RGB-färgrymdsstandard som fastställts av Digital Cinema Initiatives, ett amerikanskt konsortium som arbetar med att standardisera digitala biografsystem.

*4: Faktisk färgrymd som kan användas beror på applikation och typ av användning.

*5: Fungerar endast med kompatibla program när de används i förankrat läge. (trådbundet och trådlöst) Upplösning, uppdateringsfrekvens och färgrymd kan variera beroende på applikation.

* "Sony", "SONY" logo and any other product names, service names or logo marks used in this press release are registered trademarks or trademarks of Sony Group Corporation or its affiliates. ​ Other product names, service names, company names or logo marks are trademarked and copyrighted properties of their respective owners and/or licensors.