CES 2022

Sony ställer ut på CES 2022

05 jan., 2022

Sony kommer att ställa ut på CES 2022 både på plats i Las Vegas, Nevada och digital från onsdag 5 januari (PST).

Sony strävar efter att “fylla världen med känslor, genom kraften av kreativitet och teknik.” Baserat på företagets inriktning av att ”komma människor nära” arbetar Sony på att skapa nytt värde som inspirerar människors känslor, genom att komma närmare kreatörer och användare. Kenichiro Yoshida, styrelseordförande, VD och koncernchef för Sony, talade på Sonys presskonferens den 4 januari inför mässans offentliga invigning och sa att “Under de senaste två utmanande åren har vi bekräftat vikten av vårt syfte. Vi vill göra det möjligt för människor att skapa en djupare kontakt med de som delar samma intressen och göra det möjligt att knyta starkare band inom intressegruppen”. Han fortsatte sedan med Sonys samarbete med artister såsom Adele på hennes senaste album ”30” och introducerade Sonys senaste teknik och initiativ för att stödja kreatörer, inklusive “Virtual Production” vilken avlägsnar begränsningar för videoproduktion, Sonys professionella drönare “Airpeak”, som stöder kreativitet, och deras senaste smartphone “Xperia PRO-I”.

Näst upp på scenen var Tom Rothman, ordförande och VD, Sony Pictures Entertainment Motion Picture Group, för att prata om PlayStation Productions, ett samarbete mellan Sony Pictures Entertainment och Sony Interactive Entertainment för att producera filmer och TV baserat på PlayStation IP. Tom Holland, som är stjärnan i PlayStation Productions filmatisering av Uncharted, och Neil Druckmann, vice VD för spelutvecklingsstudion Naughty Dog, talade om samarbetets betydelse.

Därefter meddelade Jim Ryan, VD och koncernchef, Sony Interactive Entertainment, att nästa generations virual reality system “PlayStation VR2” och de nya “PlayStation VR2 Sense controllers” kommer att förverkliga en oöverträffad upplevelse och en uppslukande känsla i spelvärlden. Han tillkännagav också det senaste i Horizon-serien, ”Horizon Call of the Mountain”, som var en stor hit över hela världen, en titel exklusivt för PlayStation VR2.

Yoshida, intog sedan scenen igen, och framhöll spårningstekniken från Sony Groups Hawk-Eye Innovations och Sonys partnerskap med Manchester City Football Club för att förverkliga nästa generations fangemenskap i virtuella utrymmen.

Yoshida avslutade sin presentation med att tala om de senaste framstegen och den framtida inriktningen för VISION-S, ett initiativ som vill bidra till utvecklingen av mobilitet. Han sa att “Sony är välpositionerat som ett ’kreativt underhållningsföretag’ för att omdefiniera mobilitet”, och meddelade att Sony kommer att etablera ett operativt företag “Sony Mobility Inc.” under våren 2022, genom vilken företaget avser att utforska möjligheten att etablera sig på elbilsmarknaden.

Huvudprodukter och teknik som visas upp

Under temat “Co-create the Future of Entertainment” kommer Sony att introducera olika typer av teknik och initiativ som stödjer kreatörer och kommer närmare användarna, vid montern i Las Vegas och på online-plattformen “Sony Square.”

Höjdpunkter i Sonys montern i Las Vegas:

En prototyp (VISION-S 01), som testas på allmänna vägar, och ett prototypfordon av SUV-modell (VISION-S 02) av en ny formfaktor kommer att ställas ut. För mer information, se pressmeddelandet och VISION-S egen hemsida.

Pressmeddelande: https://www.sony.com/en/SonyInfo/News/Press/202201/22-002E/

Hemsida: https://www.sony.com/en/SonyInfo/vision-s/

Den professionella drönaren “Airpeak S1”, som börjat säljas i USA, kommer att visas för första gången. ”Airpeak S1” är världens minsta drönare som kan utrustas med en spegellös Alpha kamera i full storlek[1]. Den har en patenterad motor, propeller, kontrollsystem och avkänningsteknik som möjliggör stor rörlighet och dynamisk och exakt flygning.

PlayStation5 tar med spelare in i spelvärldar med oöverträffad hastighet, visuell trovärdighet och sensorisk nedsänkning. PS5 är utrustad med en ultrahöghastighets-SSD, integrerad och anpassad I/O, Tempest 3D AudioTech-teknik och DualSense Wireless Controller med banbrytande haptic technology och adaptive triggers. En kollektion av samtliga fem galaxinspirerade färgalternativ på konsolkåpan och DualSense trådlösa kontroll kommer också att visas upp i lokalen.

En stor Crystal LED kommer att installeras vid ingången till montern, som visar innehåll som introducerar Sonys senaste innovationer inom områden som virtuell produktion och framtiden för sportunderhållning

Virtuell produktion frigör kreatörer från olika begränsningar vid fotografering, så som plats, väder och tid, genom att implementera en produktionsmiljö som integrerar bakgrundsbilden med motivet i realtid. Kombinationen av Crystal LED, som projicerar högupplösta bakgrundsbilder med hög kontrast och rik färgåtergivning, och biokameran “VENICE”, vilken uppnår hög upplösning och noggrann återgivning, stimulerar kreatörernas kreativitet och främjar friheten att uttrycka sig.

Hawk-Eye Innovations, ett företag inom Sony Group, har främjat innovation inom sportvärlden genom sin tjänstgöring inom sport och teknik för förbättrad sändning. Deras senaste bedrift är introduktionen av ny skelettspårning och system för datavisualisering. Dessa system gör det möjligt att direkt och noggrant följa rörelser hos idrottare och föremål från livesändningar, genom att samla in skelettdata och virtuellt återskapa händelser som sker live.

Sony kommer också att genomföra en PoC (proof of concept) med Manchester City Football Club för att skapa nästa generations globala online-fan community som integrerar den fysiska och virtuella världen. PoC kommer att utnyttja Sonys bildanalysteknik och avkänningsteknik, såväl som Hawk-Eyes spårningssystem, för att utforska skapandet av nya former av underhållning för att engagera sportfans över hela världen.

Visas på online-plattformen ”Sony Square”:
Förutom videoinspelningen av sin presskonferens och utställningarna i Las Vegas, kommer Sony också att visa videor av teknik och initiativ som rör underteman: “Empower Creators”, “Expand Fan Communities” och “Envision a Better Planet.” Nya produktlanseringar för Sonys 8K/4K BRAVIA TV-serie och live 360 Reality Audio-uppträdanden kommer också att finnas tillgängliga.

En ny Mini LED-lineup tillkommer i serien för BRAVIA XR TV. Den drivs av Cognitive Processor XR, Sonys unika signalbehandlingsteknik och ”XR Backlight Master Drive” som styr Mini LED bakgrundsbelysning precist för ett otroligt bländande ljus och djup svärta i varje hörn av den stora skärmen. Den nya BRAVIA XR TV-lineup levererar uppslukande tittar- och spelupplevelser genom att kombinera djupgående bild och tredimensionellt ljud.

Ett 360 Reality Audio liveframträdande av “LIVE From Miami in 360 Reality Audio” av artisten REZZ, som kombinerar spatial sound och bild för att ge en ökad känsla av närvaro och fördjupning. Streamas live den 5 januari kl 16:00 (PST) från Miami[2].

Detta är en teknikdemonstration som uppvisar nya liveunderhållningsupplevelser genom 360 Spatial Sound technology.

[1] Att köra en drönare i USA är föremål för federala lagar och förordningar. Statliga och lokala förordningar kan också gälla för vissa verksamheter. När man använder ett flygplan är det fjärrpiloten/operatörens ansvar att alltid följa tillämpliga lagar, regleringar och förordningar.

[2] Denna livestreaming av 360 Reality Audio kan spelas upp med hörlurar. Den stöder inte högtalaruppspelning eller personliga ljudupplevelser.

tag
CES