Bravia XR

Sony presenterar BRAVIA XR OLED TV modellserie för 2022, med XR Triluminos Max för ny OLED

04 jan., 2022

Sony Europe B.V. presenterar idag den nya serien BRAVIA XR OLED TVs, vilken inkluderar MASTER Series A95K, MASTER Series A90K och A80K 4K OLED.

A95K:s nya OLED-panel drivs av Cognitive Processor XR tillsammans med XR Triluminos Max, som levererar vår bredaste färgpalett och återger naturligt vackra toner och nyanser. Med miljontals individuella, självupplysande pixlar, levererar A95K fler färger än någonsin tidigare, för en helt ny tittarupplevelse.

Den här nya innovationen hjälper oss att leverera de bästa och mest uppslukande tittarupplevelserna, som visar skaparens intentioner. När du tittar på film får du uppleva vår förbättrade Acoustic Surface Audio+ för OLED-modeller, som matchar ljudets position exakt med bilderna på skärmen för ett verkligt uppslukande audiovisuell upplevelse.

Serien innehåller också nya funktioner som anpassar och förbättrar underhållningen hemma. Tillsammans med Netflix har vi släppt Netflix Adaptive Calibrated Mode[1], som automatiskt justerar bilden baserat på omgivande ljus, så att favoritprogram och filmer ser ut så som skaparen avsåg, i alla förhållanden. Dessutom justerar Sonys nya BRAVIA CORE Calibrated Mode automatiskt bildkvaliteten på skärmen för att bättre anpassa sig till videoskaparens ursprungliga vision[2]. Samtliga BRAVIA XR TV-apparater från 2022 kommer också att betecknas “Perfect for PlayStation5”[3] och innehålla två exklusiva funktioner – Auto HDR Tone Mapping[4] och Auto Genre Picture Mode[5].

Road to Zero
Med en växande efterfrågan på ännu större TV-skärmar finns risken för ökad resurs- och energiförbrukning. Sony är engagerade i hållbarhet från utvecklingsprocessen hela vägen fram till tittarupplevelsen. Sonys globala miljöplan Road to Zero syftar till att uppnå ett hållbart samhälle där miljöbelastningen ska vara noll under hela livscykeln för företaget och dess produkter till år 2050. Med detta mål i åtanke använder våra TV-apparater 2022 till största del återvunnen plast med Sony-utvecklade SORPLAS. Genom att använda SORPLAS[6] har vi ökat vår användning av återvunnet material utan att offra design och livslängd. Vi har även minskat den totala användningen av ny plast med upp till 60%[7], vilket motsvarar cirka 140 000 000 CD-skivor.

Höjdpunkter från BRAVIA XR OLED 2022 line up:

Nya Sony OLED TV-modeller och nyckelfunktioner

Funktioner för MASTER Series A95K 65” och 55” OLED TV:

A95K

Funktioner för MASTER Series A90K 48” och 42”:

A90K

Funktioner för A80K 77”, 65” och 55” OLED TV:

A80K

Pris och tillgänglighet

För mer information om alla TV-apparater från Sony, vänligen besök: https://www.sony.se/electronics/tv/t/tv

För mer information om alla Sony soundbars, vänligen besök: https://www.sony.se/electronics/hemma-bio/t/sound-bars

[1] Netflix-streamingabonnemang krävs. 4K Ultra HD-tillgänglighet beror på din Netflix-prenumerationsplan, internettjänst, enhetskapacitet och innehållstillgänglighet. www.netflix.com/termsofuse

[2] Köp en kvalificerad TV och registrera dig för BRAVIA CORE senast den 23/02/24. Antal titlar, krediter & inlösen/visningsperiod & urval varierar per TV-modell och kan komma att ändras. För berättigade TV-apparater och villkor: https://www.sony.net/bravia-core. BRAVIA CORE streamingabonnemang erfordras. Nätverkstjänster, innehåll och operativsystem och programvara för produkten kan vara föremål för separata eller tredje parts villkor och ändras, avbrytas eller avslutas när som helst och kan kräva avgifter, registrering och kreditkortsinformation

[3] Ingångsfördröjning uppmätt vid gaming via 4K/120fps och HDMI-ingång, kan skilja sig åt beroende på användningsmiljö i realtid eller specifika förhållanden. Speltitel som stöder 4K/120fps krävs.

[4] Auto HDR Tone Mapping – Programuppdateringar på både PlayStation5-konsolen och TV:n tillgängliga genom automatisk uppdatering eller användarinitierad uppdatering. För att aktivera Auto Tone Mapping måste du aktivera funktionen när du parkopplar TV och PS5 för första gången; eller kommer att behöva koppla bort TV:n och PS5, utföra fabriksåterställning och aktivera funktionen under den första installationen. Funktionen stöds endast när PS5 och TV är direkt anslutna. Tillämpliga modeller: Alla BRAVIA XR-modeller, X85K, X85J, X80K, X80J, XH90.

[5] Auto Genre Picture Mode – Programuppdateringar på både PlayStation5-konsolen och TV:n tillgängliga genom automatisk uppdatering eller användarinitierad uppdatering. Den här funktionen fungerar när Auto Picture Mode på TV:n är inställd på ON och stöds endast när PS5 och TV är direkt anslutna. Tillämpliga modeller: Alla BRAVIA XR-modeller, X85K, X85J, X80K, X80J, XH90.

[6] Återvinningsgraden avser flamskyddade material. Det återvinningsbara materialet som används på TV:n kan variera beroende på storlek.

[7] Procent jämfört med FY18. Produkterna med 60 % rabatt är endast tillgängliga med vissa modeller och i vissa regioner.

[8] Användaren måste acceptera Googles användarvillkor (http://www.google.com/policies/terms/), Plays användarvillkor (https://play.google.com/intl/en-US_us/about/play-terms /index.html) och sekretesspolicy (http://www.google.com/policies/privacy/) för att använda TV. Användaren måste ansluta till ett Google-konto för att använda vissa annonserade funktioner, inklusive röst för att aktivera länkade appar, och installera vissa appar och operativsystem under installationen. Användning av TV utan att ansluta till ett Google-konto tillåter endast grundläggande TV-funktioner och vissa appar. Trådlös anslutning kräver 802.11-hemnätverk (802.11n rekommenderas). Nätverkstjänster, innehåll, operativsystem och programvara för denna produkt kan vara föremål för separata eller tredjepartsvillkor och ändras, avbrytas eller avslutas när som helst och kan kräva avgifter, registrering och kreditkortsinformation. Appar måste vara kompatibla med TV. Appens tillgänglighet varierar beroende på region och enhet. Google TV är namnet på enhetens programvaruupplevelse och ett varumärke som tillhör Google LLC. Google är ett varumärke som tillhör Google LLC.

[9] Användaren måste ställa in bredbandsnätverksmiljö. Som standard är Pure Stream-inställningen avstängd och måste slås på i BRAVIA CORE-inställningarna. BRAVIA CORE erbjuder streaming mellan 30 Mbps-80 Mbps när användaren slår på Pure Stream. För att få tillgång till Pure Stream med 30 Mbps måste användaren ha en internethastighet på minst 43 Mbps via Wi-Fi. För att få tillgång till Pure Stream av högsta kvalitet som är tillgänglig på 80 Mbps måste användaren ha en internethastighet på minst 115 Mbps via Wi-Fi. Med förbehåll för användarens nätoperatörs begränsningar för videoströmning, väljer BRAVIA CORE automatiskt den bästa bithastigheten som följer med adaptiv streamingfunktion baserat på tillgänglig internethastighet.

[10] Mjukvaruuppdateringen av 360 Spatial Sound Mapping på HT-A7000 kommer att finnas tillgänglig under våren 2022.

[11] BRAVIA Acoustic Center Sync-läge fungerar med följande modeller: Z9K-serien, A95K-serien, A90K-serien, A80K-serien, X95K-serien, X90K-serien, Z9J-serien, A90J-serien, A80J-serien och X95J-serien. Produkttillgängligheten varierar beroende på land.

[12] Valbara trådlösa bakre högtalare (säljs separat) krävs för HT-A7000. Bakre högtalare som tillval är kanske inte tillgängliga i alla länder och regioner.

[13] BRAVIA CAM-funktioner (exklusive videochatt) kräver mjukvaruuppdatering.

[14] BRAVIA CAM-funktioner (exklusive videochatt) kräver mjukvaruuppdatering.

[15] Funktionen kräver framtida mjukvaruuppdatering.

[16] Funktionen kräver framtida mjukvaruuppdatering. Kräver BRAVIA CAM; säljs separat

[17] Funktionen kräver framtida mjukvaruuppdatering. Kräver BRAVIA CAM; säljs separat