Spela in film helt och hållet på Xperia med Cinematography Pro 

Skapa högkvalitativ film och video med bara din Xperia-smartphone och Cinematography Pro – regissörens val.

En bild som visar användargränssnittet för Xperia för Cinematography Pro som visar en kvinna som dansar i havet
Arbeta med Cinematography Pro

Cinematography Pro på din Xperia bygger på expertkunskap från våra digitala filmkameratekniker och ger dig alla verktyg du behöver för filminspelning i studiokvalitet. Från förinställningar för Look-färghantering till 21:9-filminspelning, 4K HDR med 24, 25, 30, 60 och 120 bilder per sekund och intelligent vindfilter – det är din chans att bli kreativ och spela in filmer som proffsen skulle vara stolta över.

Stardust Children

Se Stardust Children, en kortfilm av den hyllade regissören Eiji Uchida.

Portätt av regissören Eiji Uchida
Möt regissören Eiji Uchida

Eiji Uchida är född i Rio de Janeiro och började sin karriär som reporter innan han bytte bana för att istället skriva och regissera filmer 2005. Sedan dess har han varit otroligt framgångsrik. Hans film ”Lowlife Love” som visades på Teatro i Shinjuku 2016 blev en dundersuccé och visades på över 30 filmfestivaler världen över. 2019 skrev och regisserade han dramaserien ”I Turn” för Tokyo TV samt två avsnitt av den populära Netflix-serien ”The Naked Director”. Och på den 44:e Japan Academy Film Prize 2021 vann hans film ”Midnight Swan” priserna för bästa manus, bästa regissör och bästa film.

Xperia ger en autentisk filmupplevelse 

Regissören Eiji Uchida delar med sig av sina tankar kring att filma med Xperia:

Om man vet vad man håller på med, tycker jag att det blir samma resultat med en VENICE (Sonys VENICE CineAlta digitala biokamera) som med en Xperia. Xperia har potential att förbättra dina verk. 

Närbild på användargränssnittet för Cinematography på en Xperia-smartphone
Filma i 24 bilder per sekund – standarden i filmindustrin

Jag ville verkligen inte skapa en film som kändes som en hemmavideo, bara för att den spelades in med en smartphone. Bildhastigheten 24 bilder per sekund gör en enorm skillnad. Tidigare har jag kämpat för att få till ”filmkänslan”. Kameror som kan filma med den där filmkänslan är så dyra. Framförallt då jag började med indiefilmer hade det varit superbra om jag hade kunnat få till filmkänslan med min smartphone.

21:9-förhållandet – gjort för filmer 

En tv har bildförhållandet 16:9. Och även när det var 4:3 älskade jag och längtade efter att göra filmer, och jag ville använda filmformatet, men kunde inte. Vi provade med att lägga in svarta fält i skärmens över- och underkant så att det skulle bli något som kändes ”som en film”. Sony förtjänar verkligen beröm som har satt i en widescreen som annars bara finns på bio.

Regissören Eiji Uchida tittar på innehåll på en Xperia-smartphone
Bild på en maskerad karaktär med huva med standardfärggradering
RÅMATERIAL FILMAT MED VENICE CS LOOK
Bild på en maskerad person med huva med anpassad färggradering
SLUTGILTIGA BILDER FRÅN ”STARDUST CHILDREN”
Färggradering för en filmkänsla

Jag gillar idén med att få en viss färg att sticka ut. I den här filmen var det rött och blått. Vi hade pratat om att lägga till färggradering som en sista touch. Jag filmar på ett sätt som kan se ut hur som helst. I den här filmen skapade jag en atmosfär genom att få vissa färger att sticka ut.

120 bilder per sekund för dramatisk slow motion-fotografering

Höghastighetsläget är fantastiskt. Fallet i den sista scenen filmas i hög hastighet och saktas ner. Vi brukade ha mycket problem med höghastighetsfilmning. Så jag tänkte: ”Man kan ju filma slow motion på en smartphone?!” Och den höga hastigheten blir korrekt. Jag undrade hur de gjorde det.

Obs! Den här videon innehåller inget ljud.

Ett nytt sätt att göra film

Jag tror att det finns många regissörer som skulle vilja filma med en smartphone och upptäcka hur roligt det är, inte minst jag själv. Jag har sett filmmaterialet på inspelningen och den färdiga filmen. Min genuina känsla var: ”Åh, det går att spela in film på Xperia.”

Filmteam som fäster en en hjälmmonterad Xperia-kamera för POV-bilder på en skådespelare
Ta POV-bilder

Det finns en POV-bild i början och slutet som filmades med en Xperia fäst vid skådespelarens huvud. Detta går inte att göra med en stor apparat, så det var nytt och kul att se.

Det perfekta verktyget för blivande filmskapare

Om jag hade varit ung och gjort indiefilmer idag, hade det varit så hjälpsamt. För vi kämpande med slowmotion och bildförhållande för att få till den där ”filmkänslan”. Jag är lite avundsjuk på att man kan göra allt det på en smartphone. Jag menar, man kan faktiskt spela in en långfilm med den här. 

En smartphone med möjlighet till professionellt filmskapande

Sony tillverkar ju biokameror. Jag har själv använt dem. De fick säkert den här idén eftersom de redan tillverkar professionella kameror. Inget annat företag skulle göra detta. När man är ung och vill göra film har man inte råd med ljus och kameror, vilket utgör en stor del av budgeten. Det är kul att det går att komma runt det. En gymnasieelev skulle kunna använda en Xperia i skolan för att skapa ett mästerverk.

Logotypen för Cinematography Pro drivs av CineAlta
Se intervjun med Eiji Uchida




Kortfilmen redigerades med Adobe Premiere Pro CC 2020 och Blackmagic Design DaVinci Resolve med material som filmades med Xperias Cinematography Pro-funktion. Vissa redigeringsprogram kan inte redigera material filmat med Cinematography Pro. Xperias programvara var delvis modifierad för den är produktionen.

Vi lyfter fram nästa generations filmskapare

Sony tillhandahåller teknik som gör det möjligt för blivande filmskapare att skapa filmer och videor av professionell kvalitet, och som dessutom ger dem möjlighet att visa upp sina verk.

Logotypen för Short Shorts Film Festival & Asia 2021
Short Shorts Film Festival & Asia 2021

Sony, ett kreativt underhållningsföretag med en solid grund i teknik, är stolt sponsor till Short Shorts Film Festival & Asia 2021. Short Shorts är en av de största internationella filmfestivalerna i Asien och är dessutom godkänd av Academy Awards®. Här får en ny generation av kreatörer chansen att få sina verk uppmärksammade och vara med att definiera framtidens filmkultur.

Smartphone Film Competition

Smartphone Film Competition stöds av Sony och ingår i Short Shorts Film Festival & Asia. Deltagarna bjuds in att utmana sina kreativa gränser och uttryck enbart med hjälp av sina mobila enheter. I takt med att smartphonetekniken fortsätter att utvecklas är tävlingen en utmärkt plattform för dem som vill utforska och marknadsföra detta spännande nya sätt att göra film på.

Logotyp för smartphone-filmtävlingen med stöd från Sony


Eyes av Anonymouz

Se Eyes av Anonymouz, en musikvideo som enbart filmats med en Xperia av den professionella regissören Kanji Suto. Anonymouz, den mystiska artisten och låtskrivaren, gjorde ett namn för sig själv på japanska YouTube innan hon blev känd över hela världen. Den här musikvideon visar inte bara hennes talang utan visar även vilka otroliga resultat som kan uppnås med de senaste Xperia-smartphones.



Bild på Kanji Suto utomhus
Möt regissören Kanji Suto

Kanji Suto som i grunden är datorgrafisk och grafisk formgivare lärde sig sitt hantverk när han arbetade med musikvideor och reklamfilmer under filmregissören Shuichi Tans expertögon. Nu är han oberoende regissör och hans expertkunskap omfattar en rad olika tekniker, bland annat live-action, datorgrafik och virtual reality. Hans arbete har erkänts med ett antal utmärkelser, bland annat 2015 Space Shower TV Music Video Awards och The One Show 2017/Moving Image Craft/Visual Innovation.

”Den här kameran kan skapa nya arbetsområden för videoinspelningar”

Suto:
Från inspelningsögonblicket kunde jag se hur fantastisk den är. Smartphonen har fördelen att den är liten. Jag ville utnyttja detta. Vi kunde filma underifrån eller placera den där det tidigare var omöjligt. Det var spännande att testa nya idéer för detta. Jag kände verkligen att den här kameran kunde utöka arbetsområdet för videoinspelning.

Bild på en flicka med ett hårband som tittar på ett akvarium och filmas med Xperia
Kanji Suto filmar ett akvarium utomhus med Xperia 5 II
”Vi kunde se alla detaljer klart och tydligt ... den här skärmen är helt fantastisk”

Det är verkligen innovativt att den mobila enheten i sig använder CinemaScope (21:9-visningsförhållande). Förhandsgranskningen var användarvänlig och jag förvånades över hur imponerande den var. Jag kan se vad jag precis filmade inom samma användargränssnitt. Att kunna kontrollera videokvaliteten omedelbart är en stor fördel. Denna inspelning gjordes utomhus en solig dag. Om vi använde den ljusaste inställningen när vi kontrollerade under solen kunde vi se alla detaljer tydligt. Detta var till stor hjälp. Den här skärmen är helt fantastisk.

”Höghastighetsinspelningen på 120 bilder per sekund blev mycket jämn och tydlig”

Vi hade scener med en guldfisk som sjöng och pratade. Detta spelades in under en längre tid med höghastighetsslowmotion och genom att lägga till variabler eller trimma vid redigering. Vi ville använda slowmotion för att det skulle se ut som om guldfisken pratade och sjöng. Höghastighetsinspelningen på 120 bilder per sekund blev mycket jämn och tydlig.

Bild på en fisk i ett akvarium
Bild på användargränssnittet på skärmen vid inspelning med en Xperia 5 II
”Den har samma användargränssnitt som en vanlig kamera och är riktigt användarvänlig”

Professionell kamerautrustning kan ställas in i detalj – så användargränssnittet kan vara komplext. Men Xperia är tillverkad för allmänheten så att den kan manövreras intuitivt, vilket är trevligt. Samtidigt är den lätt att använda för ett proffs. Den har samma användargränssnitt som en vanlig kamera och är riktigt användarvänlig. 

”Med Venice CS får den genast en filmliknande kvalitet”

När du finjusterar tonerna efter att du har filmat behålls färgskalan och med VENICE CS får den genast en filmliknande kvalitet som inte alls ser ut som en smaklös video. Jag blev förbluffad.

Venice Colour Settings (CS) är förinställningarna för standardfärghantering i Cinematography Pro och kallas även för ”LOOK”-inställningar. Med dessa får du ett jämnt nyansomfång, en mjuk låg kontrasttonkurva och 10-bitars inställningar som passar för bio- och dramaproduktioner. Dessa är baserade på s709 Look-inställningarna som finns på vår CineAlta VENICE-kamera. 

Bild på en fisk i ett akvarium på ett fält
Ett filmteam som sätter upp ett akvarium som ska filmas
”Mobilitet är det bästa argumentet för att filma med Xperia”

När man vill flytta en kamera måste man ha en kran eller placera den på en skena som kallas kameravagn. Med Xperia kan man bara filma så här. Jag använde en liten gimbal för att fånga små rörelser. Att kunna filma med så hög kvalitet sparade mycket tid. Det var fantastiskt. Och vi använde ett makroobjektiv som vi köpte i en 100-yen butik för en närbild på guldfisken och de gnistrande kulorna. Det skapade en spännande effekt.

Basen är definitivt en smartphone, så med det här lilla kamerahuset som alla har kan vi filma på samma sätt som alla andra. Om någon vill skapa videor kan de enkelt spela in med professionell kvalitet. Jag tycker det är en helt fantastisk kamera.

Se intervjun med Kanji Suto



Upptäck mer om Xperia och film

Eiji Uchida och Kanji Suto är inte ensamma. Allt fler hyllade video- och filmskapare börjar se möjligheterna i att arbeta med Xperia, som du kommer att se i kortfilmerna nedan.

After Dark 

Inspelad med Xperia 5 II av Liam Wong

Med hjälp av en Xperia med Cinematography Pro ”som drivs av CineAlta” fångar filmskaparen Liam Wong London under utegångsförbudet.

SMAK

En kortfilm inspelad med Xperia

Fördjupa dina sinnen i SMAK, en kortfilm av Shep Films, ett samarbetsprojekt med Sony Innovation Studios.

Tvillingpalmer

En kortfilm inspelad med Xperia

Den professionella filmskaparen Jeff Berlin testade Xperia 5 II och skapade denna fascinerande kortfilm med danstema.