Den här artikeln ger dig möjlighet att lösa följande problem:
Avgöra och ställa in rätt tangentbordslayout i Windows Vista
Enskilda tangenter fungerar inte
Enskilda tangenter har lossnat från tangentbordet
Svårighetsgrad: Lätt
Tid som behövs: 15 minuters aktivitet
Avgöra och ställa in rätt tangentbordslayout
Även om ett tangentbord vanligtvis har en viss landsspecifik tangentbordslayout är det bara de tryckta etiketterna på tangenterna som skiljer olika landsspecifika tangentbordslayouter åt. Beroende på operativsystemets tangentbordsinställningar ger det olika tecken när tangenterna trycks ned.
För att ändra dessa inställningar gör du följande:
Klicka på Start och välj Kontrollpanelen.
Klicka på Klassisk vy längst upp till vänster.
Klicka på Nationella inställningar och språkinställningar (se bild 1).
Bild 1: Kontrollpanelen – Nationella inställningar och språkinställningar
Klicka på fliken Tangentbord och språk.
Klicka på knappen Byt tangentbord... (se bild 2).
Bild 2: Kontrollpanelen – Nationella inställningar och språkinställningar – Tangentbord och språk
I den här dialogrutan listas alla installerade tangentbordslayouter (se bild 3).
Bild 3: Texttjänster och inmatningsspråk
Kontrollera att den tangentbordslayout som du vill ha finns med i listan. Om mer än en layout är installerad låter Vista dig växla mellan layouterna direkt. Om det bara finns en layout installerad kommer den att vara aktiv som standard.
Om du vill lägga till en tangentbordslayout klickar du på Lägg till, väljer den layout du vill ha och klickar på OK (se bild 4).
Bild 4: Lägg till inmatningsspråk
Om du vill ta bort en layout markerar du den och klickar på Ta bort.
Klicka på OK för att tillämpa inställningarna och stänga fönstret.
Enskilda tangenter fungerar inte
Klicka på Start.
Klicka på Alla program.
Klicka på Tillbehör.
Klicka på Anteckningar.
Kontrollera tangentbordets tangenter i det här fönstret.
Om en tangent ger ett oväntat resultat:
Kontrollera att Caps Lock-tangenten inte är aktiverad genom att trycka på den och observera statuslampan.
Kontrollera om NumLock-tangenten är inaktiverad (om du får siffror i stället för bokstäver på den högra sidan av tangentbordet) eller aktiverad (om du inte får siffror när du trycker på siffertangenterna) genom att trycka på NumLock-tangenten och observera statuslampan.
Kontrollera tangentbordslayouten enligt anvisningarna ovan.
Om en tangent inte ger några resultat när du trycker på den:
Kontrollera att tangenten inte är en specialtangent för till exempel ljudavstängning, volym eller zoomning.
Om du inte lyckats lösa problemet med ovanstående felsökning är det sannolikt att vätskespill har skadat en del av tangentbordet. Vätskespill täcks inte av garantin och kan endast åtgärdas genom en avgiftsbelagd reparation eller genom att använda ett USB-tangentbord som en tillfällig lösning.
Specialtangenter/snabbtangenter fungerar inte
De flesta VAIO-datorer har några ytterligare specialfunktionstangenter som inte styrs av den vanliga tangentbordsdrivrutinen.
Om de här tangenterna slutar fungerar brukar det bero på ett problem i samband med VAIO Event Service.
Steg 1: Klicka på Start, skriv Services.msc och tryck på Retur. Leta reda på VAIO Event Service i listan över tjänster, och verifiera att tjänsten är startad och att Automatiskt står angivet som startmetod.
Steg 2: Om steg 1 inte löste problemet, eller om du inte hittade VAIO Event Service i listan, kan du behöva installera om VAIO Event Service. Detta gör du via Start – VAIO Recovery Center – Reinstall Programs and Drivers (Installera om program och drivrutiner). Om det här alternativet inte finns tillgängligt kan du i stället ladda ned VAIO Event Service från avdelningen Installerade från början.
Steg 3: I vissa fall behöver du även installera om ytterligare en del relaterade hjälpprogram. Det gör du på samma sätt som i Steg 2. Hjälpprogrammen är:
Setting Utility Series
Sony Shared Library
VAIO Event Service
VAIO Control Center
Om du har installerat ett eget operativsystem behöver du dessutom se till att SFEP-drivrutinen blir korrekt installerad i Enhetshanteraren för modeller. Du hittar den här drivrutinen i avdelningen Installerade från början.
Enskilda tangenter har lossnat från tangentbordet
Om en eller flera tangenter på ett tangentbord har lossnat är orsaken normalt fysisk skada, vilket inte täcks av garantin.
Vår webbplats är inte opitmerad för webbläsaren du använder. Vi rekommenderar att du hämtar och installerar den senaste versionen av någon av följande webbläsare:
Vår webbplats är inte optimerad för webbläsaren du använder. Det kanske finns en nyare version av webbläsaren